PASTIKAN ANDA IKUT 5 TIP NI SEBELUM MEMBELI RUMAH SUPAYA TIDAK MENYESAL

10.8.16 Suria Lekatlekit 0 Comments

PASTIKAN ANDA IKUT 5 TIP NI SEBELUM MEMBELI RUMAH SUPAYA TIDAK MENYESAL. Terlebih dahulu nak minta maaf.. Saya bukan nak gantikan abang ensem blogger yang menulis tentang hartanah. Masih belum berniat nak tukar nama jadi kakak ensem. Lagipun belum layak cuma saya nak berkongsi sesuatu yang saya baca dengan orang lain. Almaklum la saya ni kan memang jenis tak boleh simpan sorang sorang. Apa yang best semua saya nak share. Ok hari ni saya acah2 jadi kakak ensem sekejab yer..


Membeli hartanah ni macam membeli unit rumah atau pejabat la. Tak kisah korang nak membeli yang mana satu tapi tips dia lebih kurang sama jer. Almaklum kita nak beli aset yang mahal lagi berharga ni. Aset2 macam rumah ni bukan jenis aset susut harga. Aset yang setiap tahun harga dia melambung tinggi ke awan biru. Tak macam kereta.. Tahun ni kau pakai.. tahun depan kereta kau pakai tu dah tak dapat harga kau beli jauh sekali kau boleh up harga lebih tinggi. 

Jadi bila nak membeli aset macam rumah ni.. Pastikan anda buat 5 perkara ni supaya anda dapat memilih yang terbaik. Antara perkara yang korang mesti buat sebelum membeli rumah atau ruang pejabat adalah...

1. Tetapkan keutamaan Anda
Anda mesti tahu apa yang anda mahu dari unit rumah yang anda ingin beli. Senarai semua yang anda mahu ada pada rumah yang anda mahu beli. Minta pandangan orang2 terdekat. Kemudian pastikan rumah yang anda ingin miliki ada sekurang kurangnya 5 ciri yang anda mahu.

2. Kaji sebelum Beli
Beli rumah sama jugak macam pilih jodoh. Silap pilih mungkin kena tanggung penyesalan seumur hidup jadi jangan percaya sangat dengan cinta pandangan pertama sebelum mengkaji dulu unit rumah yang anda hendak beli. Siasat latar belakang rumah & pemaju yang anda ingin berurusan dalam pembelian rumah. Takut dapat pemaju yang ada rekod yang buruk, risiko jugak rumah yang anda beli cuma siap pacak tiang je. Kalau beli rumah dari pemilik rumah sebelum ni siasat jugak tentang pemilik atau penyewa sebelum ni. Check rumah samada selamat atau tidak di diami. Mana tau kat celah2 yang kita tak nampak ada dah kena makan anai anai ke. Atau ada apa2 yang bocor dalam rumah tu. Jangan dah beli kita terpaksa tanggung kos membaik pulih yang banyak. 

Yang ketiga, keempat & kelima sangat penting korang kena buat untuk memastikan anda membeli unit rumah yang tepat & tidak bermasalah. Tapi sebab ia artikel orang tak elok la aku cedok semua info masuk blog aku, ye dak? Jadi untuk tips yang ke 3, ke 4 & ke 5 korang baca sendiri kat sini >> 5 Tips penting anda kena tahu sebelum membeli hartanah @ rumah <<

Ingat membeli rumah bukan seperti beli gadget2 elektronik yang sekejab je mahal lepas tu dia dah jadi tak ada harga. Kita guna pun dalam tempoh masa tertentu lepas tu mungkin dia jadi barangan terbuang. Membeli hartanah macam rumah ni ada pelaburan seumur hidup. Mungkin kita akan tinggal seumur hidup kat rumah tu. Jadi penting kita memilih rumah yang betul. Banyak perkara kita kena titiiberatkan sebelum mengambil keputusan membeli sesebuah unit rumah seperti lokasi rumah tersebut. Lebih2 lagi yang nak jadikan ia sebagai pelaburan jangka masa panjang. Kalau rumah kita beli kat kawasan tak strategi mungkin rumah tu tak mampu beri apa2 keuntungan pada kita di masa akan datang.

Sekian tips dari kakak ensem. Semoga tips ni memberi manafaat kepada anda yang memang tengah merancangan nak beli rumah. Kakak ensem bukan pakar hartanah macam abang ensem jer.. kakak ensem cuma acah2 pakar jadian sekali sekala je. hahahaha

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!