WAJIB TAHU! ANAK HYPERACTIVE BUKAN AKTIF BIASA TAPI LUAR BIASA

8/17/2016 08:21:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

WAJIB TAHU! ANAK HYPERACTIVE BUKAN AKTIF BIASA TAPI LUAR BIASA. Selalu sangat aku dengar atau baca bila seorang kanak kanak atau anak seseorang yang lasak sikit mak bapak dia mesti cakap.. "budak ni memang hyperactive sikit.".. "anak aku memang hyperactive." bla..bla.. bla.. Dulu aku sendiri pun tak tahu tak faham & tak pernah peduli pun pasal semua tu sebabnya masa tu mungkin aku rasa tak ada kepentingan untuk aku ambil tahu. Aku pun anggap hyperactive tu bukan satu masalah perkembangan ke hapa.. Aku anggap cuma budak2 yang aktif je.


Tapi semenjak lala berumur 2 tahun.. Doktor detect dia ada masalah dalam perkembangan bila dia tak ada perkataan bermakna di sebut dalam usia tu secara tak sengaja aku mula mengambil tahu tentang masalah2 yang ada dalam perkembangan kanak kanak. Walaupun lala tak ada hyperactive tapi disebabkan shahila aku memahami banyak perkara tentang kanak kanak hyperactive. Sebab aku rajin jugak dok mencari info tentang masalah perkembangan kanak kanak & masa sesi terapi kat hospital pun selalu jumpa macam2 jenis kanak kanak yang ada macam2 masalah. Sambil tunggu anak terapi biasa la mak bapak akan bertegur sapa sambil tu sembang2 la kejab. Tapi mak bapak yang datang bawak anak terapi ni tak ada masa nak bergosip bagai.. topik memang berkisahkan anak anak je.

Kanak kanak hyperactive ni biasanya energy dua kali ganda lebih dari kanak kanak normal yang aktif. Dia memang takkan boleh duduk diam dalam apapun situasi. Tak kira samada dalam sesi pembelajaran. Kadang2 suka kacau orang tak tentu pasal. Memang suka berlari & memanjat setiap masa. Pengalaman aku tengok budak hyperactive sendiri dengan biji mata aku yang belum rabun tua ni.. memang urut dada & isytifar. Aku tanya mak dia macam mana dia kat rumah & tadika.. Mak dia cakap macam tu la. Dia bergerak & lari memang laju sambil buka semua laci yang ada dalam bilik terapi. Bila cuba di tenangkan therapist dia meronta2. Kuat pulak sampai therapist yang badan agak besar pun kalah dengan energy dia. Kalau tengok budaknya kurus kecik je tapi tenaga kanak kanak hyperactive ni sangat luar biasa. Sebab tu kalau ada check up yang memerlukan kanak kanak hyperactive diam.. mereka terpaksa di tidurkan. Tu pun ada yang tak berjaya jugak walau di beri bius ubat tidur.. sampai doktor suruh datang next appointment. Serius ni.. ni parents anak hyperactive sendiri bagitahu aku.

Kanak kanak hyperactive.. sebab mereka terlalu aktif mereka ada masalah tumpuan/fokus. Memang kanak kanak hyperactive tak mampu bagi fokus yang lama kepada sesuatu perkara yang memerlukan mereka duduk & bagi tumpuan. Paling lama pun mereka boleh fokus mungkin dalam 10 minit. Dia memang tak sama macam budak2 tipikal. Dalam kelas sesi pembelajaran biasanya lebih dari setengah jam untuk satu mata pelajaran tapi budak hyperactive memang tak mampu untuk duduk diam dalam tempoh tersebut. Anak anak hyperactive jugak bermasalah ikut peraturan. Paling bahaya anak anak hyperactive tak ada rasa takut kepada stranger. Mereka boleh ikut sesiapa saja. Sebab tu kalau ada anak hyperactive perlu perhatian yang lebih. Nak2 lagi kat tempat awam.

Antara lain masalah kanak kanak hyperactive yang aku pernah baca adalah mereka ni kurang sabar sebab mereka kan jenis sentiasa bergerak laju. Jadi dalam apa perkara pun mereka nak cepat & susah untuk menunggu. Kadang2 suka menyampuk bila orang cakap. Bagi yang tak memahami kanak kanak hyperactive mungkin anggap budak2 macam tu tak didik dengan baik atau biadap. Sesetengah ada masalah tidur. Yang tak tidur sampai 3 - 4 pagi. Sebab energy anak anak hyperactive ni memang banyak & buat mereka lambat penat. Tak macam kanak kanak normal. Aktif macam mana pun dia ada masa pancit jugak. Tapi budak hyperactive lambat sikit nak pancit.

Kebanyakkan kanak kanak hyperactive lambat bercakap jugak. Sampai 4 tahun pun ada yang masih tak bercakap. Normally sebab lambat bercakap baru parents bawa jumpa doktor kat situ akan dapat detect masalah hyperactive anak anak tersebut. Biasa la kebanyakkan mak bapak ni suka anggap.. benda tu perkara biasa walaupun boleh nampak kelainan tahap aktif anak mereka berbanding kanak kanak lain. Tapi bila sampai 4 tahun tak bercakap baru rasa anak mereka ada kelainan. Kalau 2 tahun macam anak aku dulu ramai yang kata biasa la budak2 ada yang berat mulut. nasib baik aku besarkan anak sdn bhd. So, semua keputusan aku & suami buat sendiri.

Dalam Istilah lain hyperactive ni di panggil ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorder). Kalau rajin join la group Autisme Malaysia. Kat situ banyak info yang berguna kita boleh dapat. Kebanyakkan kat situ adalah dari golongan tenaga pengajar anak anak keperluan khas, pelajar2 yang mengambil course perkembangan awal kanak kanak, guru2, ibu bapa yang mempunyai anak autisme,hyperactive,sindrom down,speech delay,dyslexia & macam2 la masalah perkembangan anak anak mereka. Ada yang tak ada anak bermasalah dalam perkembangan pun join untuk sekadar mencari ilmu untuk memantau perkembangan anak - anak mereka. Yelah.. macam aku cakap la kita ni suka anggap kelainan anak tu perkara biasa dalam proses membesar sebab kita tak pernah ambil tahu ciri2 kanak kanak yang ada masalah perkembangan. Bila kita tahu, Insya Allah kalau ada kelainan dalam perkembangan anak2, kita akan cepat detect. Takut kita terlepas pandang sesuatu yang sebenarnya boleh di rawat tapi di sebabkan lambat bertindak keadaan menjadi lebih teruk.


Hyperactive boleh di terapi untuk mengurangkan tahap hyper mereka. hyperactive kebanyakkan bila besar masalah tu hilang cuma ada anak orang yang aku kenal. Masa kecik dia ada hyperactive tapi bila semakin besar mak dia cakap dia jadi agak slow.. Sukar nak ingat sesuatu perkara. Tapi bukan semua. Ada yang semakin besar dia ok je. Ada jugak sampai besar hyperactive tetap ada. Yang penting sebagai ibu bapa kita kena alert tentang anak kita. Adakah aktif dia masih di tahap normal atau luar biasa.

Moral of the story.. jangan putus asa kalau mempunyai anak yang berkelainan upaya atau mempunyai masalah perkembangan ni. Bukan satu malapetaka pun.. Anggap ia satu anugerah terindah dari Allah. Motivasikan diri.. Mereka ada tiket kita ke syurga, Insya Allah. Setiap hari mereka memberi kita pahala kerana sentiasa bersabar dengan mereka. Kekurangan mereka bukan pilihan sesiapa tapi kurniaan dari Allah. Lain la kalau perangai macam ni >>  5 Karakter Pelik Yang Ada Dalam Family. Anda Mungkin Salah Seorang Yang Ada Karektor ni. Jom Tengok? << Yang ni bukan sebab takdir ke hapa.. Yang ni memang sendiri yang buat. Kalau rasa nak cerca pun silakan. hehehe

1 comment:

  1. kanak-kanak hyper ni kategori OKU kalau di sekolah... kalau dalam pekse diorang ni tergolong dalam calon OKU... calon yang istimewa...

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com