AWAS! VIRUS ZIKA WUJUD SEJAK TAHUN 1947 KINI DAH SAMPAI DI MALAYSIA

1.9.16 Suria Lekatlekit 0 Comments

AWAS! VIRUS ZIKA WUJUD SEJAK TAHUN 1947 KINI DAH SAMPAI DI MALAYSIA. Allahuakbar.. Tadi tengok berita katanya seorang wanita warga emas di kesan telah di jangkiti virus Zika selepas melawat anak dia yang bekerja di singapore yang jugak dah di jangkiti virus zika. Nampaknya virus zika dah mula melebarkan empayar virusnya kat Malaysia. Jadi kita mula kena titik beratkan langkah keselamatan awal supaya tak menjadi mangsa keganasan Zika katanya.


Asal usul Zika ni sebenarnya bukan muncul zaman sekarang tapi wujud sejak tahun 1947 dan berasal dari Monyet Rhesus di Hutan Zika, Uganda, Afrika. Virus ini diberi nama Zika dimana kata zika diambil dari nama hutan zika yang merupakan hutan dimana monyet yang di jangkiti virus zika ini untuk pertama kalinya ditemukan. Virus zika di kesan menjangkiti tubuh manusia di tahun 1950 terutama di daerah Afrika serta Asia yang merupakan kawasan khatulistiwa, sedangkan infeksi virus ini banyak terjadi pada tahun 1968 di daerah Nigeria. Virus zika sendiri merupakan salah satu jenis virus yang berasal dari genus flavivirus dengan family flaviviridae. Zika kemudian di kesan mula tersebar di daerah timur pada tahun 2014 melintasi samudera pasifik menuju polinesia Perancis. Tahun 2015, zika mulai menyebar hingga pulau paskah hingga amerika tengah, Karibia, hingga Amerika selatan. Seiring dengan perkembangannya, virus zika merebak dan menjangkiti ke dalam tubuh manusia hingga lebih dari 20 negara yang berada di benua Amerika khususnya pada daerah-daerah tropis.Tu sejarah virus zika yang mula2 di kesan. Cuma mungkin sebelum ni dia menyepikan diri buat seketika waktu & kembali mengganas di tahun 2000an ni.

Penyebaran Virus Zika berlaku dari gigitan nyamuk yang mengigit pengidap virus Zika, kemudian dia pergi gigit pulak orang lain maka dengan cara tu boleh berlaku jangkitan Zika kepada orang lain. Virus Zika ni amat bahaya kalau terkena kepada ibu yang sedang hamil sebab boleh menyebabkan bayi yang lahir mengalami kecacatan microcephaly di mana bayi yang lahir dengan size otak yang tak berkembang seperti yang sepatut. Kepala & Otak akan jadi lebih kecil.

Tanda tanda awal yang boleh di kesan jika anda di jangkiti Zika.. adalah demam panas, ruam, sakit pada sendi, dan mata merah. Simtom2 dia ala2 macam denggi jugak la. Kalau korang anda tanda2 & gejala macam tu jangan nak minum air 100 plus jer berbotol botol. Bawak2 diri dapatkan pemeriksaan di hospital atau klinik berhampiran.

Cara nak mencegah dia sama jugak macam kita nak membenteras denggi. Sebab pembawa Virus Zika ni pun adalah dari nyamuk yang sama iatu Aedes. Hapuskan tempat pembiakan nyamuk, jaga kebersihan kawasan rumah & sekitar. Benda ni perlukan kerjasama semua pihak. Kalau kita je jaga kebersihan kawasan rumah kita tapi orang lain tak.. Pun tak guna. Sebab nyamuk ni dia tak berlegar sekitar tempat dia membiak je tapi dia boleh berterbangan riang ria bagaikan pesta kesana sini menggigit orang sesuka hati katanya. hehehe. Atau boleh ikuti 9 tips mudah ni untuk mengelakkan dari terkena virus zika >> 9 Perkara yang Anda Boleh Buat Untuk Memastikan Diri Anda Selamat Dari Virus Zika <<

Moral of the story.. Apa berlaku sebenarnya di sebabkan oleh manusia juga. Nyamuk tu sebenarnya perantaraan jer. Tapi kerosakkan & malapetaka yang berlaku dalam dunia ni semua berpunca dari kerakusan manusia itu sendiri.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!