12 RESEPI MUDAH UNTUK GOLONGAN 20AN YANG MASIH TAK TAHU MASAK

1.10.16 Suria Lekatlekit 0 Comments

12 RESEPI MUDAH UNTUK GOLONGAN 20AN YANG MASIH TAK TAHU MASAK. Aku dulu zaman anak dara bukan la tak reti masak langsung tapi malas yarabbi nak masuk dapur. Nak2 masa tinggal kat kampung & jadi penganggur terhormat. Hobi aku ni dulu suka dengar radio sampai subuh. Lepas subuh baru terhegeh2 nak tidur maka memang jarang bangun pagi. hahaha... Hari2 kena bebel dengan mak. Tapi selepas berhijrah jauh dari family kehidupan tu berubah 360 darjah katanya. Orang pemalas wajib kena hidup berdikari baru dia jadi rajin sebab semua perkara kena buat sendiri.hehehehe


Dari belasan tahun memang aku dah tahu masak sikit2. Berkat kawan baik aku si Siti ajar aku masak masa aku tinggal dengan makcik munah kesayangan aku dunia akhirat tu. Yer aku di jaga makcik munah dari aku budak budak tapi bukan dari baby. Makcik munah tu kakak arwah ayah.. dia ibu tunggal ada seorang je anak, abang aku. Keluarga aku dengan makcik munah memang sangat la rapat. Abang aku tu dah macam abang kandung... dia pun tak ada adik beradik yang seibu.. Kalau se ayah tu ramai. Cuma kami je paling dekat & rapat dengan makcik & abang.

Ops.. tercerita pasal hal keluarga pulak. Berbalik kisah aku seorang anak dara pemalas dulu.. Masa duduk dengan makcik tu aku rajin jugak memasak. Masa tu makcik aku kerja. Umur aku time tu belasan tahun lagi. Tapi lepas abang aku kahwin masa tu aku tingkatan 3.. aku pulang ke pangkal jalan. Tinggal dengan mak bapak aku balik yang rumah cuma seberang jalan je dengan rumah makcik. Kalau dari rumah aku tu jerit panggil makcik aku pun dia dengar. Habis sekolah & jadi penganggur terhormat sebelum sambung belajar sikit kat kolej cap ayam..  Bermulalah rutin malas & suka tidur lewat. Sampai la aku ambil keputusan membawa diri mengubah nasib kat sini.. Masa bujang tak la rajin masak sangat. Tapi tetap la jugak masak sebab masa tu aku tinggal dengan adik aku. Boleh kata tiap2 hari balik kerja aku masak sebab aku tau ada orang makan. hahaha. Sampai la dah kahwin.. jadi surirumah maka rutin memasak tu dah jadi benda wajib. Makin hari makin banyak la resepi aku tahu masak sampai sekarang kalau balik kampung pun aku la tukang masak walau mak aku still membantu. hehehe

Dah masuk umur 20an ni.. Memang dah patut belajar memasak. Memasak ni sebenarnya bukan susah cuma yang susah kalau malas & tak ada keinginan nak memasak je. Walaupun dalam Islam bukan satu kewajiban wanita untuk memasak tapi air tangan seorang wanita bergelar isteri & ibu ni sebenarnya menjadi pengikat kasih sayang dalam keluarga. Kita pun kalau duduk berjauhan dengan mak.. salah satu benda paling kita rindu adalah masakan mak. Bayangkan kalau kita jadi mak yang tak pandai masak.. Takde la anak2 kita nak rindu masakan kita nanti. Jadi pada mereka yang dah masuk umur 20an ni mula la belajar masak. Kalau tak reti nak masak mulakan dengan belajar 12 resepi mudah ni dulu. Boleh tengok kat sini >> 12 Resepi Mudah Untuk Golongan 20an Belajar Masak <<

Moral of the story.. Air tangan seorang wanita itu sangat istimewa walau apa yang di masak cuma telur goreng & nasi putih jadi rajin2 la kedapur yer para wanita. Tak payah la nak guna hujah Islam pun tak kata masak tu tugas seorang isteri jadi kita pun rasa tak perlu la nak memasak. Kena ingat.. kita inginkan kehidupan yang bahagia.. Ikatlah hati suami & anak anak dengan masakan kita supaya sejauh manapun mereka pergi di hati mereka tak pernah lupa kita., Insya Allah.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!