DEEPAVALI DISAMBUT UNTUK MERAIKAN KEMATIAN SYAITAN YANG KEJAM

28.10.16 Suria Lekatlekit 2 Comments

DEEPAVALI DISAMBUT UNTUK MERAIKAN KEMATIAN SYAITAN YANG KEJAM. Esok semua penganut agama hindu akan meraikan hari deepavali yang kita kenali sebagai pesta cahaya. Deepavali jugak di kenali sebagai diwali. Deepavali bagi yang tak tak tahu maksudnya.. Dipa @ Deepa ni bermaksud cahaya & Gavali bermaksud Barisan. Jadi kalau yang tak tahu sebelum ni maka tahu la apa maksud deepavali tu kan?


Bersempena deepavali yang bakal di sambut dengan penuh meriah oleh penganut hindu seluruh dunia esok.. saja la google di sebalik perayaan deepavali ni. Setiap apa yang di raikan pasti ada cerita & sebabnya kan? Sama macam perayaan orang2 Islam jugak.. Apa yang di raikan tu pasti ada kisah kemenangan di sebaliknya.

Apa yang aku baca Menurut cerita lagenda, deepavali ada perayaan yang di sambut untuk meraikan kemenangan Dewa krishnan selepas berjaya membunuh Raja Narakasura iatu seekor syaitan yang sangat kejam & suka memeras rakyatnya. Sebelum mati katanya Narakasura meminta semua manusia supaya meraikan hari kemenangan itu sebagai peringatan kepada mereka tentang godaan hantu & syaitan agar mereka sentiasa berbuat baik & menjauhi diri dari membuat kejahatan sesama manusia. Pembunuhan Narakasura di sambut sebagai Naraka Chaturdasi, dua hari sebelum deepavali sebagai memperingati kematian Narakasura yang suka mencetuskan huru hara oleh Satyabhama, isteri Raja Krishna (Maha Krishnan). ini berlaku di Dwapar Yuga yang ketikan itu ia menjelma sebagai Raja Krishna. Sebelum kematian Narakasura, dia meminta restu dari ibunya, Satyabhama (dipercayai sebagai satu jelmaan Bhudevi aitu ibu Narakasura), bahawa semua orang harus meraikan kematiannya dengan cahaya berwarna-warni.

Pelita yang dipasang dalam barisan dapat dilihat dinyalakan di rumah penganut Hindu sebagai lambang kejayaan 'kebaikan mengatasi kejahatan' yang dirayakan sebagai perayaan Deepavali. Perayaan ini menandakan kemenangan kuasa kebaikan terhadap kuasa kejahatan, serta membuang kegelapan rohani. Secara simbolik, Deepavali menandakan kembalinya semangat muhibah dan kepercayaan setelah lama hilang.
Begitulah kisah di sebalik perayaan deepavali menurut kepercayaan orang2 hindu. Tak salah pun kita untuk ambil tahu walaupun kepercayaan kita berbeza. Kita kan kat malaysia berbilang kaum & agama.. mengenali agama orang lain tak bermakna kita mempercayai. Dr Zakir Naik pun mengkaji semua agama.. Takde la sampai dia nak murtad pun. Ia salah satu ilmu jugak untuk kita di pandang tinggi.. contoh macam Dr Zakir Naik. Semua kitab agama dia hafal.. Di sebabkan itu dia mampu berdiri dengan yakin di tengah lautan manusia untuk menjawab segala kemusykilan, pertikaian, pendebatan dari berbagai penganut agama di dunia. Jadi jangan sempitkan sangat fikiran korang yer.. 


Moral of the story.. dari cerita lagenda deepavali ni pun kita boleh nampak semua agama memperjuangan keamanan & kebaikkan. Jika semua manusia mengikut ajaran agama masing2 pasti dunia ni aman.. Muhasabah diri sendiri jugak yang masih banyak kekurangan ni. hehehe. Apapun bagi yang nak sambut deepavali esok tak reti nak pakai saree.. almaklum la belit saree ni lebih susah tau dari nak belit shawl.. boleh tengok tutorial pakai saree ni >> Cara nak pakai Saree hanya dalam Masa 5 minit << Happy diwali untuk semua penganut agama hindu.

2 comments:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!