7 PERKARA YANG TIDAK BOLEH BUAT JIKA TERKENA SERANGAN JANTUNG

11/02/2016 08:56:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

7 PERKARA YANG TIDAK BOLEH BUAT JIKA TERKENA SERANGAN JANTUNG. Antara punca utama kematian di malaysia adalah serangan jantung.. Satgi ada pulak yang tak paham bila sebut serangan jantung sebab dok biasa dengar heart attack je kan. Almaklum la generasi melayu sekarang ni dah biasa membesar dengan bahasa rojak jadi certain words tu dia tak paham bahasa melayu. Ni bukan menyindir ni memang realiti. Anak aku pun sama.. nak kata first language tu english tak jugak tapi banyak jugak benda sebut bahasa melayu dia tak paham. Ni memang boleh salahkan mak dia.. sebab mengajar bahasa rojak macam tu.


Ok.. ok.. cukup cerita pasal bahasa kita sebenarnya nak cakap pasal serangan jantung. Mengikut laporan dari IJN (Institut Jantung Negara) penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu negara. Walaupun dia pembunuh nombor satu negara.. jangan ada yang loyar buruk sangat tanya kenapa dia tak kena hukuman gantung mandatori ke, gantung sampai mati ke atau penjara seumur hidup... Kau jangan nak bergurau sangat ok! Aku tumbuk jantung kau jugak. hehehehe... 20% rakyat Malaysia terdedah kepada penyakit ni. yang lebih membimbangkan bila jumlahnya sentiasa meningkat setiap tahun.

Serangan jantung berlaku bila otot jantung tiada darah yang kaya dengan oksigen. Ia akan menyebabkan kerosakkan pada jantung. Sama seperti organ dalaman yang lain,jantung juga memerlukan darah yang kaya dengan oksigen. Tanpa bekalan ini, otot jantung boleh rosak & mati. Jika tak di rawat ia akan rosak & takkan boleh di pulihkan lagi. Jika sebahagian jantung rosak di sebabkan perkara itu, maka jantung akan berhenti berdegup & berlaku serangan jantung yang boleh menyebabkan kematian.

Bagaimana nak tahu kita kena serangan jantung atau tidak? Ini gejala yang menunjukkan seseorang itu terkena serangan jantung..

1. Rasa ketidakselesaan di bahagian dada atau rasa seperti sesuatu yang menekan atau memicit dada.
2. Rasa muak atau hendak muntah
3. Jadi sangat pucat
4. Badan jadi seram sejuk (peluh sejuk)
5. Rasa berdebar debar
6. Rasa sakit di belakang badan, bahu lengan,leher atau rahang
7. Pening & pengsan
8. Rasa terlalu letih
9. Sukar untuk bernafas

Bila berlaku serangan jantung.. anda kena tahu ada perkara yang anda tak boleh buat.. contoh jangan baringkan orang yang kena serangan jantung atas lantai sebab benda ni akan menyebabkan dia semakin sukar untuk bernafas sebaiknya letak dia dalam keadaan duduk dengan lutut di bengkokkan & bahu & kepala di sandarkan pada sesuatu atau seseorang. Benda ni membantu mengurangkan tekanan pada jantung & menghalang dari dia jatuh & tercedera.

selebihnya korang boleh la baca sendiri kat sini >> 7 perkara tak boleh buat jika terkena serangan Jantung <<

Apapun bagus info ni sebab serangan jantung ni boleh berlaku kepada sesiapa saja di sekeliling kita termasuk diri kita sendiri. at least kalau kita berdepan dengan situasi tu kita takde la gelabah tahap beruk mak yeh kategori pop yeh yeh kan.. Takde la tengok orang kena serangan jantung kita panik terus dengan kita sekali pun kena serangan jantung jugak sebab terkejut & tak tau nak buat apa. Tak perlu nak pergi belajar medicial setakat nak tahu info2 macam ni... Benda ni memang sepatutnya semua orang tahu untuk bekalan bila di perlukan.

Moral of the story.. Mati itu pasti tapi at least mati kerana ajal bukan mati sebab tak berusaha untuk menyelamatkan diri. Ilmu juga salah satu perkara untuk menyelamatkan diri. 

2 comments:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com