DENDA DUDUK ATAS TAR LEBIH KEJAM DARI BERDIRI TENGAH PANAS

8.11.16 Suria Lekatlekit 5 Comments

DENDA DUDUK ATAS TAR LEBIH KEJAM DARI BERDIRI TENGAH PANAS. Hari ni kecoh pasal segelintir ibu bapa yang tak puas hati dengan tindakkan pihak sekolah yang menghukum pelajar yang datang lewat duduk atas tar. Katanya nanti pakaian mereka kotor, nak solat tak boleh. Kalau anak kau bangun solat subuh confirm tak lewat sampai sekolah.. So, kat situ kau tak payah guna alasan solat sangat la. Yang pelajar lain duduk atas simen tu tak pulak kau pertikai..

Boleh tonton video pelajar yang kena denda tu kat sini

Lepas tu ada pulak yang backing.. termasuk Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) yang menegur pengetua sekolah tersebut supaya menggunakan budi bicara yang tinggi dalam mendisiplinkan pelajar. Konon takut effect emosi pelajar. Watdehek!! Kena denda duduk atas jalan tar pun dah menganggu emosi macam mana la nak hadap kehidupan yang lebih mencabar kat Malaysia ni. Kalau kena denda pun kau dah rasa down & putus asa.. esok2 dah berumahtangga tak dapat bayar hutang terjun laut bunuh diri gamaknya.


Aku rasa denda kena duduk kat atas jalan tar di dalam sekolah tu takde nak effect emosi sangat la.. Berbanding masa zaman aku sekolah.. Kau kena berdiri depan pelajar lain kat masa perhimpunan. Semua orang boleh nampak rupa muka2 datang lewat walau kelewatan kau tu di sebabkan bas. Biasa la naik transport awam.. Ada hari dia tak sampai pada waktu yang sepatutnya dia sampai atas masalah2 yang tak dapat di elakkan. Almaklum la kawasan luar bandar.


Gamaknya zaman sekarang ni denda duduk atas jalan tar di lihat lebih kejam berbanding zaman dulu mak bapak rilex jer kalau anak dia kena denda berdiri di tengah panas kat tapak perhimpunan. Kena salai hidup2 pun tak ada mak bapak nak complaint kalau anak depa salah. Kita pun dah buat salah tak berani nak balik mengadu kena hukuman kat sekolah.

Susah jadi cikgu zaman sekarang kan.. Rotan tak boleh, cakap garang sikit tak boleh, denda tak boleh.. Semua nak anak2 mereka yang di hantar ke sekolah di layan macam raja. Salah betul.. tak boleh cuit even hujung jari apatah lagi hujung hati. Semua takut ada kesan psikologi bagai. Aku rasa tak lama lagi banyak cikgu yang kena tekanan emosi bukan pelajar.

Moral of the story.. nak pilih kerjaya sebagai cikgu sekarang kena kental dari segi mental & fizikal. Budak2 sekarang dah la extreme.. Tahap keberanian depa kadang2 di luar apa yang kita bayangkan, di tambah campur tangan pihak ibu bapa yang macam dia sekolah dulu tak pernah hadap benda2 macam tu.

5 comments:

  1. rasanya denda camni simple je. tak tahu kena mak pak meroyan sangat

    ReplyDelete
  2. Setuju... Itulah cabaran cikgu masa kini..

    ReplyDelete
  3. Ala tu pon nk kecoh...aku dulu ok je kena tampar kena rotan kena jalan itik berdiri tgh panas cuci longkang cuci tandas kemas bilik guru...ibu bapa zaman sekarang ni terlalu manjakan ank2,sampai rotan sikit pon nk ngadu...aku kalau ngadu dulu kena tambah adalah...lagi teruk...

    ReplyDelete
  4. alahai duduk atas tar pon nak issue. Pelik2 parents zaman skg ni ek

    ReplyDelete
  5. ni mesti kes ibubapa nya masa dulu tak penah kena denda..
    disiplin tip top, tapi sayang anak plak tak ikut gen mak ayah :D

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!