DRAMA CIK SITI DI AMBIL DARI KISAH LAGENDA SITI JALANG

19.11.16 Suria Lekatlekit 0 Comments

DRAMA CIK SITI DI AMBIL DARI KISAH LAGENDA SITI JALANG. Sekarang tengah di tayangkan kat TV3 drama cik siti. Sebenarnya drama ni pernah di tayangkan dulu.. Antara drama yang best jugak layan sebab di angkat dari kisah lagenda seorang wanita yang bernama Siti Aminah atau lebih di kenali dengan gelaran siti jalang.


Tapi dalam drama ni tak highlight la gelaran Jalang tu.. mungkin menjaga sensitiviti. Perkataan jalang tu kita sedia maklum agak kasar. Bagi yang tak pernah baca atau dengar kisah pasal lagenda siti jalang ni,, meh la sini den nak mengungkit kembali kisah lama yang semakin hilang di zaman moden ni..

Kisah ni katanya berlaku abad ke 17, kira-kira 200 tahun selepas kejadian Sultan Mahmud Mangkat Dijulang.  berlaku di Kampung Tembioh di Kota Tinggi. Sebagai tanda jika kita ke kampung ini terdapat makam yang dikatakan Makam Siti Aminah atau juga dikenali sebagai Siti Jalang. Mesti hangpa nak tau kenapa dia di gelar siti jalang kan? Adakah dia seorang perempuan tak baik.. Ops jangan buat spekulasi ok! Jom kita kembali ke kenangan lalu..

Mengikut cerita lagendanya, cik siti ni berasal dari kelantan & di pelihara oleh keluarga bangsawan bugis di kota tinggi sebagai anak angkat. Dia di gambarkan seorang yang cantik & menjadi rebutan ramai. Sebab anak dara angkat depa ni terlalu cantik maka keluarga angkat dia telah mewariskan satu ilmu pendinding dengan tujuan menjaga kesucian cik siti ni dari di aniaya lelaki lelaki yang tak bertanggungjawab.

Sampai la dia dah dewasa & di pinang seorang lelaki kaya. Maka berlangsung majlis perkahwinan dengan gilang gemilang. sehingga pada malam pertama mereka.. keadaan jadi huru hara bila si suami cik siti nak merasmikan malam pertama dia tak nampak tanda keperempuanannya. So, berpisah juga. Namun cik siti masih menjadi kegilaan lelaki & dia berkahwin buat kali kedua tapi perkara yang sama berlaku kepada suami keduanya maka dia di ceraikan keesokkan harinya. Perkara yang sama berlaku setiap kali dia berkahwin. Katanya perkahwinan beliau cecah 99 kali bersama 99 orang lelaki. Sehinggalah bertemu jodoh dengan suaminya yang ke 100 yang di gambarkan seorang yang warak dan mempunyai pegangan agama yang kuat serta ada ilmu batin yang mampu membuka kunci nafsu yang di warisi cik siti dari keluarga angkatnya. Dengan perkahwinan ke 100 tu je dia kekal hingga ke akhir hayat.Tapi malangnya mereka tidak mempunyai anak. Sebab banyak kali berkahwin sehingga 100 kali tu la dia di gelar siti jalang

Ada juga versi lain yang mengatakan cik siti meminta hantaran sebuah keranda & sekayu kain putih kepada lelaki yang meminangnya sebagai persediaan pengebumian suaminya keesokkan harinya. Sebab katanya cik siti memelihara kala jengking di bahagian alat sulitnya sebab tu suaminya akan mati pada malam pertama. Tapi kita sedia maklum kisah lagenda memang kita tak boleh claim ia benar2 berlaku sebab sejauh mana kebenarannya tak siapa boleh buktikan.

Macam tu la kisah lagenda siti aminah @ siti jalang ni. Dalam drama cik siti mungkin tak sama macam kisah lagenda tapi di angkat dari kisah yang sama mungkin di olah untuk sesuai dengan tontonan umum. Kalau yang tak minat drama melayu & memang tak layan drama cuma layan filem2 macam ni jer >> 6 Filem Hujung Tahun 2016 Korang kena tahu  << maybe tak layan la kot drama2 macam drama cik siti ni, kan? Tapi bagi yang layan drama macam aku, drama cik siti ni memang not bad la. Ok la nak sambung menonton jab hehehe

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!