SEBELUM MENJELANG 2017 JOM DELETE BROKEN LINK DI BLOG

12/31/2016 02:33:00 PM suria lekatlekit 4 Comments

SEBELUM MENJELANG 2017 JOM DELETE BROKEN LINKS DI BLOG. Aku serius memang rajin menghapdet blog. Satu hari paling2 dua ke tiga entri aku up. Tapi sangat la terhad ilmu aku pasal berblog ni.. Nak2 lagi bab nak jaga maintenance blog katanya. Ternampak post dari blogger lain pasal broken link.. Rasanya dulu aku dah pernah cuba buat tapi sebab kekurangan fahaman dalam bab tu maka aku biarkan ia berlalu. Sebab rasa benda penting untuk menaikkan prestasi blog di carian google maka untuk kali ni aku rajin sikit la nak buat.

Sebagai pengenalan apa itu broken links & kenapa anda perlu membuangnya dari blog anda. Broken Link adalah pautan rosak yang terdapat di dalam blog anda. Broken bermaksud mati, rosak, pecah dan link pula bermaksud pautan, tautan, jaringan, laluan. Pasti ada banyak link rosak ini berada di dalam blog anda dan ini akan menjejaskan SEO di blog anda. Biasanya kita jumpa dengan link ini dengan mendapat masej seperti berikut "Page Not Found", "Error 404 Not Found". Kalau dalam istilah bahasa Melayu ialah sejenis pautan yang rosak "Ralat", "404-Halaman Tidak Dijumpai".

Dari tutorial blogger lain maka aku pun check la berapa broken link yang ada dalam blog aku.. Kebanyakkan backlink ke blog atau website lain termasuk link link iklan 8share yang dah lama. Walaupun beratus istiqomah jugak aku buat pelan pelan.. Memang takkan mampu habis untuk 1 hari ni at least berkurang sikit. Takpe la aku akan delete dari masa ke semasa sampai habis bila ada masa terluang. Jadi bagi blogger lain yang nak delete broken links kat blog korang tapi tak reti meh la sini nak bagi tutorial sikit..

1. Mula2 korang kena ke clik website ni dulu --> http://www.brokenlinkcheck.com/

2. lepas tu masukkan url blog anda kat kotak ni. Rujuk gambarajah di bawah


3. lepas korang dan masukkan url blog korang clik find broken links button tu dia akan keluar macam ni...


4. Masukkan security code & clik Find broken links now. Lepas tu dia akan scan semua broken links di blog korang & akan keluar paparan macam ni..


5. Cara nak delete broken links tu ada clik pada link src & dia akan keluar paparan coding yang yang highlight dengan backgroun warna pink. (Rujuk gambarajah pertama). Kalau nak tahu kat mana entri yang mempunyai broken links tu cuma clik pada url. Dia akan keluar entri yang mempunyai broken link. Atau  korang boleh je search tajuk entri di ruangan post kat blog. Cuma cari broken link tersebut & buang saja. Boleh rujuk gambarajah di bawah.

Contoh broken links yang ada dalam entri aku. Cuma perlu remove sahaja

Nak cari broken links tu memang tak susah tapi nak delete satu persatu broken links yang beratus macam aku ni sebenarnya tak mudah. hahahahaa

Moral of the story... Rajin2 la check broken links kat blog korang. Jangan setahun sekali nak buat jenuh nak delete beratus broken links macam aku hahahaha.

4 comments:

  1. Kalau pakai wordpress self hosted, boleh install je plugin brokenlinkchecker. Lepas tu setiap hari plugin ni akan analyze blog kita dan bagitau apa link yang dah jadi broken tu.

    ReplyDelete
  2. kalau kita biar je broken ni jadi apa ye suria?

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com