WALAU DI ANGGAP TIDAK KENAL HURUF TAPI DAH BOLEH TULIS NAMA SENDIRI SELEPAS AMALKAN ESSENTIAL OIL

29.12.16 Suria Lekatlekit 4 Comments

WALAU DI ANGGAP TIDAK KENAL HURUF TAPI DAH BOLEH TULIS NAMA SENDIRI SELEPAS AMALKAN ESSENTIAL OIL. Seronok tau bila boleh tengok progress anak yang nampak semakin laju bila kita amalkan sesuatu produk. Tak sabar nak share dengan orang lain supaya orang yang memerlukan sama sama dapat manafaat & kebaikkan. Sebab aku percaya dengan berkongsi kebaikkan dengan orang lain, kita akan sama2 mendapat kebaikkan tu. So, tak payah kedekut sangat kan..

Comel kan tulisan shahila bila menulis hahahaha

Dah masuk bulan kedua shahila amalkan pengambilan produk Young Living Essential Oil untuk focus blend. Kesan dia pada shahila boleh nampak seawal 3 hari. Nanti korang boleh baca entri sebelum ni yang aku share pasal perkembangan shahila selepas guna essential oil, focus blend ni. Seperti semua sedia maklum shahila ada masalah dalam perkembangannya.. Sebab kekurangan dia memang tak nampak dengan mata kasar so selalunya orang nampak dia macam budak2 normal yang lain. Kena mendekati & mengenali dia.. Baru akan nampak kekurangan dia tu. Baru2 ni shahila di refer ke pakar psychologist kanak kanak untuk membuat IQ test & dignosis. Malangnya shahila kurang bagi kerjasama sebab masalah low attention (Kurang Tumpuan) & Speech Delay (Lambat bercakap). Walaupun shahila dah masuk kategori Verbal (boleh bercakap) tapi masih dalam level speech delay. Sebab komunikasi dia masih di tahap kanak kanak 3 tahun setengah macam tu menurut doktor.

Dalam laporan review & IQ test tu ada perkara aku tak puas hati dalam laporan di keluarkan di mana tertulis shahila masih tidak mengenal beberapa huruf, nombor & bentuk.. sedangkan test yang di buat keatas shahila cuma memadankan gambar jer. Macam mana seorang pakar boleh menulis laporan macam tu tanpa ujian. Sedangkan shahila kenal huruf, nombor & bentuk sejak umur 3 tahun setengah. Mustahil dia boleh menulis ejaan perkataan yang aku sebut kalau dia tak kenal huruf. Mustahil dia boleh membaca 1 - 100 kalau dia tak kenal nombor. Kadang2 dia membentuk nombor2 sendiri guna magnet nombor kat peti ais. Walau bukan dalam susunan yang betul dia boleh baca semua nombor yang aku tanya dengan betul. Dia tidak menghafal seperti yang doktor sangka tapi aku tahu shahila kenal semua number & huruf. Takpe aku just ignore semua yang aku rasa tidak tepat berkaitan shahila sebab aku lebih tahu tentang anak aku berbanding orang lain yang tak bersama dia hari hari. Dalam perjumpaan yang singkat doktor pun kadang2 boleh buat silap dalam penilaian dia. Aku terus ajar dia kat rumah macam biasa. Takde apa yang buat aku rasa down pun..

Kalau nak tengok banyak lagi aktiviti & perkembangan shahila boleh follow IG : @lalalekatlekit kat sini susah nak upload video2 dia belajar.

Sekarang shahila dah semakin boleh menulis & mengeja banyak perkataan.. Sebelum ni pun dia dah tahu membaca sikit sikit tapi bila kita suruh tulis apa2 perkataan memang susah even nak ajar tulis nama sendiri pun cukup payah dia nak bagi kerjasama. Bagi dia menulis perkataan tu perlu ambil masa yang lama berbanding menulis huruf macam ABC... Kalau membaca tu dia nak juga sebab hanya perlu tengok & sebut je kot. Tu pun tak lama sekejab sekejab je. Bukan tak reti tapi dia tak boleh fokus pada sesuatu perkara dalam jangkamasa yang lama. Baru2 ni dia bagi kejutan..dia menulis sendiri nama dia. Ya Allah.. Dalam usia 5 tahun dengan masalah yang dia ada.. Dia berjaya menulis nama sendiri & beberapa perkataan yang lain. Alhamdulillah.. Tumpuan dia pun semakin baik bila dia boleh menulis lebih dari 12 perkataan dalam 1 masa. Melukis pun dah semakin nampak dia pandai menggunakan imaginasi. Kalau dulu awal tahun serius hanya menconteng memang tak ada nampak gambaran apa2 pun dalam lukisan dia. Alhamdulillah selepas lebih dari sebulan amalkan Essential Oil Focus Blend banyak sangat perkembangan positif yang dia tunjuk. Salah satu dulu dia memang tak reti guna konsep melukis & mewarna. Baru2 ni aku nampak dia melukis kemudian dia mewarna lukisan dia sendiri berbanding sebelum ni dia kalau lukis just lukis je la.. Kalau mewarna dia akan mewarna pada lukisan yang dah di cetak pada buku atau kertas. Sekarang dia boleh melukis & mewarna lukisan dia dengan guna pelbagai warna sebab dulu kalau dia mewarna dia just guna satu warna je. Lagi satu dia boleh focus 2 perkara dalam 1 masa.. Sambil tengok Tv sambil dia melukis & mewarna. Fokus dia pun dah semakin lama & baik berbanding dulu. Alhamdulillah.. Tu antara perkembangan yang baik untuk persediaan dia ke tadika tahun depan. Hope dia boleh duduk & belajar macam budak2 lain nanti.

Video yang sempat aku record masa shahila menulis nama dia sendiri

Untuk masalah Behavior (kelakuan) pun nampak perubahan yang banyak. Kanak kanak yang ada masalah attention memang sukar duduk statik di sesuatu tempat dalam tempoh yang lama.. Dia akan nak sentiasa bergerak setiap 5 - 10 minit. Nak2 kat tempat yang dia rasa boring. Baru2 ni ada bawa dia pergi planetarium negara.. So kali kedua shahila kami bawa masuk tengok teater kat planetarium tu.. Memang shahila nampak tak berminat sangat nak tengok tentang angkasa lepas. Dengan sound effect yang kadang2 buat dia rasa seram tu.. lagi la dia tak nak tengok. Tapi yang bagusnya dia tetap duduk diam & tak bising atau mengamuk sampai habis tayangan. Yang best habis je tayangan terus dia cakap.. 'Dah habs". Macam nak bagitau lega sangat bila dah habis. hehehehe. Kalau dulu confirm dia dah nak bangun & bergerak atau mengamuk nak keluar. Alhamdulillah.. Dia dah boleh behave kat tempat2 yang memerlukan dia duduk diam dalam tempoh yang lebih dari 30 minit.

Dari segi komunikasi Alhamdulillah semakin banyak dari masa ke semasa selain echolalia. Dia dah pandai menggunakan ayat untuk bercakap pada situasi yang betul.Dia nak cakap apa2 sekarang ni dia dah boleh bagitau dengan cara komunikasi dua hala. Insya Allah.. Akan berkembang lebih baik dari masa ke semasa.

Selain tu dia lebih dengar kata la & kurang tantrum bila dia tak dapat sesuatu. Kalau dulu, pantang kena reject permintaan dia confirm mengamuk walau tantrum dia tak lama.. Kalau kat rumah ni aku bagi arahan apa2 pun banyak dia boleh buat dah. Walaupun doktor anggap dia menghafal rutin bukan memahami arahan tapi aku sentiasa test dia dengan task2 baru.. Benda2 yang mungkin aku tak pernah minta dia buat & aku akan tiba2 suruh dia buat. Yup banyak jugak dia faham & tahu buat. Bagi aku doktor berpendapat macam tu sebab shahila susah nak bagi kerjasama setiap kali appointment dia dengan doktor.. Kadang2 dia malu.. kadang2 memang faktor masa. dia dah letih, mengantuk.. Yelah.. kalau appointment kat hospital tu dari pagi sampai pukul 1 - 2 baru dapat turn jumpa doktor. Time tu dia memang kadang2 dah mengantuk.. So, dia dah taknak bagi kerjasama untuk apa2 aktiviti dah dengan doktor.

Lagi satu.. Shahila sekarang suka selfie ok! Normally budak yang ada masalah low attention ni memang susah nak tengok camera ambil gambar, tapi shahila ni sekarang kalau nampak je aku atau bapak dia nak selfie.. time tu la dia nak posse jugak. Dia pun pandai dah buat posse ok! Lagipun shahila punya eye contact memang dah ok berbanding masa umur dia 2 - 3 tahun dulu. Takde masalah respond bila di panggil. Cuma selepas amalkan essential oil, focus blend ni dia banyak tunjuk ciri2 yang biasa ada pada kanak kanak tipikal. Yang paling penting sangat suka meniru. Behavior ni maybe ada pada kanak kanak yang masuk usia 2 tahun.. Tapi shahila baru ada dalam usia 5 tahun. Aku ni kan suka makeup jadi anak aku pun pantang jumpa makeup jugak la.. Kalau masak.. pun dia nak join buat apa yang kita buat. Shahila tak ada sangat sikap yang suka berada dalam dunianya sendiri sebab dia lebih suka apa2 aktiviti ada yang join dia bersama. Bermakna kalau dia nak bermain atau belajar dia suka kita participate jugak. Kalau dulu dia suka menyanyi jer.. Sekarang dia dah boleh ikut step tarian dari lagu kanak kanak yang dia tengok. Tu pun satu perkembangan yang baik juga bagi aku.

So, far.. Shahila nampak semakin baik perkembangan dia tak kira dari segi pelajaran & kelakuan dia selepas aku amalkan secara consistent essential oil, focus blend ni. Sebab dalam flavor essential oil yang di gunakan untuk focus blend memang ada khasiat2 yang membantu kanak2 lebih focus, lebih tenang & boleh meransang perkembangan pertuturan bagi anak2 yang speech delay.. Juga sesuai untuk kanak kanak yang ada masalah hyperactive. Bila kanak - kanak lebih tenang dia akan lebih focus apa saja yang  diajar & dia boleh ikut. Untuk Perkembangan otak shahila pun aku nampak sangat membantu sebab nampak dia lebih cepat belajar walau sekali je aku ajar. So, tak kira la anda ada anak yang normal atau ada masalah autisme, disleksia, hyperactive, slow learner atau apa2.. Boleh cuba produk young living essential oil ni. Salah satu ikhtiar selebihnya tetap kena usaha, doa & tawakal. Yang Maha memberi kesembuhan adalah Allah SWT.

Essential oil,Focus Blend

Kalau berminat nak cuba untuk anak anak anda boleh hubungi :

Puan Shareena Shaifudeen : 013-3993407
Facebook : Shareena Shaifudeen

4 comments:

  1. Allhamdulillah... bgs sgt sis perkembangan shahila... alat Allah Ya Wahhab....

    ReplyDelete
  2. Setiap anak berbeza diorang punye proses. its okay.. kipidap. dongibap.. hihi

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.
    Tulisan nya jelas dan cantik..
    Mudah untuk dibaca :)

    ReplyDelete
  4. semoga shahila terus maju dan membanggakan maknya..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!