DALAM FILEM BULI SEMUA ORANG MELIHAT SUDUT JAHAT ROY

1/27/2017 02:45:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

DALAM FILEM BULI SEMUA ORANG MELIHAT SUDUT JAHAT ROY. Sedang di tayangkan kat tv3 untuk slot wayang minggu ni filem Buli. Bukan filem baru tapi dah lama.. Filem pertama Arahan Pelakon & Pengarah Afdlin Shauki pada tahun 2004. antara filem yang terbaik & banyak moral of the story bagi aku. Antara filem yang aku boleh tonton banyak kali jugak. Sapa kata aku tak support filem tempatan.. Yang best tetap aku support ok. Filem Buli juga mendapat sambutan yang baik semasa tayangannya pada 2004.


Filem ni mengisah seorang lelaki gemuk bernama Nordin (watak Utama) yang sejak kecik sering di buli oleh seorang kawan dia Roy.. Ingat dah habis sekolah dah berkerja bagai dia takkan berjumpa lagi dengan kaki buli bernama Roy tapi di takdirkan Roy masuk bekerja kat syarikat yang dah 3 tahun Nordin bekerja. Bermulah episod kembali di buli oleh Roy yang jahat tu.. sehingga dia di buang kerja kerana di aniaya roy.. Akibat dari kejadian tu Nordin terlalu kecewa sehingga cuba mencederakan dirinya.. Tapi sempat di selamatkan kawan serumah dia. Kawan serumah Nordin bagitau apa yang berlaku pada Dr Ika, so Dr Ika bertindak untuk merawat Nordin bila tekanan yang di hadapi Nordin semakin serius sehingga cuba membunuh diri. Selepas tu Nordin di rujuk wad psychiatric untuk rawatan. Selepas pulih.. dia keluar menuntut kembali hak dia yang di rampas Roy & membongkar segala kejahatan Roy.

Dalam filem ni memang watak Jahat tu Roy.. Ada satu babak di mana Roy bawa Nordin ke surprise birthday party dia.. Bila Nordin tanya kalau macam mana dia boleh tahu kalau surprise party.. Dia cuma jawab.. sebab dia yang suruh kawan kawan dia buat surprise party untuk dia. Kat situ nampak Roy sebenarnya tiada kawan. Yang baik dengan dia atas alasan kawan tu semuanya sebab dia ada kepentingan. Roy kan berduit.. Gaji RM10K sebulan katanya.. Kesian juga aku masa babak tu.. Nampak Roy sebenarnya tak ada orang sayang & pedulikan dia. Maybe sebab dia jahat jugak hahahaha

Filem buli ni ada sambungan Buli balik.. Dalam Buli balik tu membongkar kenapa Roy menjadi kaki buli. Sebenarnya dia mangsa dera bapak dia sendiri membuat dia menjadi seorang yang suka buli. Tu la bila selalu di kasari seorang anak akan jadi kasar & tak mustahil dia akan jadi kaki buli jugak. Jadi peringatan kepada kita sebagai mak bapak ni.. Jangan mendidik anak dengan kekerasan.. Mungkin memberi kesan buruk dari sudut emosi & tingkah laku untuk jangkamasa panjang.

Roy yang sebenarnya patut di terapi oleh doktor Ika, bukan Nordin. Roy sebenarnya mempunyai masalah tekanan emosi sehingga menyusahkan & memberi tekanan pada kehidupan orang lain. Kalau dia tak mempunyai sejarah hitam dalam hidup, di jaga & didik dengan penuh kasih sayang mungkin dia pun jadi baik macam Nordin. Kesian jugak la kan bagi orang2 yang ada sejarah hidup macam tu.

Filem ni memang best.. Sebab filem ni dah lama jarang2 lagi di tayangkan kat TV. Lagipun filem2 best macam ni selalu di tayangkan kat TV untuk hari hari tertentu contoh macam sekarang cuti Chinese New Year kan.. Tapi tu la kadang2 ada orang cuti ke tak selalu busy. Selalu je terlepas filem,drama atau rancangan tv kegemaran dia..

Moral of the story.. Filem yang bermoral akan buat kita berfikir & mengambil pengajaran dari ceritanya. hehehee

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com