AWAS! JANGAN BURUK SANGKA YANG NAMPAK NORMAL & NAKAL ITU MUNGKIN AUTISME

2/17/2017 09:20:00 AM suria lekatlekit 3 Comments

AWAS! JANGAN BURUK SANGKA YANG NAMPAK NORMAL & NAKAL ITU MUNGKIN AUTISME. Selalu cakap pasal isu semasa jer kan.. sekali sekala kita jadi parenting blogger sekejab yer. Almaklum la blog lekatlekit ni macam2 niche dia boleh tulis. Kira blogger serba boleh jugak la kan.. hahahaha. Ok jangan marah. Kita kena bagitau orang kelebihan kita kalau tak macam mana orang nak tahu apa skill kita ada, ye dak? Bukan isu puji diri sendiri ke hapa.. Isunya sebagai blogger orang kena tahu apa kepakaran kau kalau orang nak guna khidmat kau menulis sesuatu, betul tak??


Ramai yang dah tahu kalau selalu follow aktiviti aku kat facebook. Aku memang agak aktif di support group Austime. Tapi korang jangan ingat group Autisme tu untuk parents yang ada anak2 Autisme jer.. Kat situ ramai je followers di kalangan guru, therapist, parents yang ada anak untuk macam2 masalah perkembangan terutam speech delay, hyperactive, low attention (kurang fokus/Fokus Pendek) & ada jugak di kalangan ibu bapa yang ada anak yang normal sekadar untuk knowledge mereka tentang autisme. Benda ni sebenarnya sangat penting nak2 lagi bagi mereka yang merancang untuk ada anak.. atau ibu bapa yang baru dapat anak yang masih kecil untuk kita pantau perkembangan anak anak kita samada normal atau ada kelaianan yang biasanya masyarakat anggap normal tapi sebaliknya tidak normal.

Almaklum la.. Masyarakat kita ni banyak sangat mitos.. lambat cakap katanya biasa la. Ada budak cepat berjalan lambat bercakap.. ada budak lambat jalan cepat bercakap & ada budak katanya lambat sikit semua perkembangan dia tapi nanti semakin besar dia improve sendiri. Bila kita selalu dengar sangat mitos2 macam ni mungkin kita terlambat untuk ambil tindakkan. Sampai umur anak dah 4 tahun baru kita mengelabah cari solution. Baru rasa perlu jumpa pakar & terapi bagai. Adalah lebih baik merawati atau membantu dari peringkat awal. 2 tahun tu bagi aku masa yang sesuai untuk kita tengok perkembangan anak kita samada normal atau tidak. Kalau nampak ada yang terlewat sikit tak salah terus refer dengan pakar Paedriatik. At least kalau ada masalah kita boleh ambil langkah awal untuk membantu. Sebab Autisme ni memang boleh di bantu dengan terapi ok.. Jangan putus asa bila doktor cakap.. Anak anda suspect autisme atau di sahkan autisme. Jangan down atau putus asa.. Autisme ni sangat lain. Ciri2 dia boleh hilang & tak mustahil dengan usaha kita membantu anak kita boleh improve sampai ke level normal, ok! Yang penting jangan berhenti berusaha & berharap. Yakin tiada penyakit tak boleh sembuh kecuali mati. Selebihnya doa & tawakal kepada Allah.

Selalu sagat baca luahan perasaan ibu bapa di support group Autisme Malaysia yang selalu anak mereka yang ada masalah autisme ni di salah anggap sebagai budak nakal, budak jahat bagai padahal ramai yang tak tahu anak2 mereka ni Autisme. Dari pandangan mata kasar mereka tak nampak ada kekurangannya..

Autisme ni korang kena tahu banyak level & berbeza beza walau di dignos sebagai autisme. Ada yang several.. mungkin dia perlu bergantung sepanjang hayat dengan orang lain sebab dia tak mampu nak uruskan diri sendiri, moderate ni Insya Allah masih boleh di ajar untuk berdikari & mild Autisme kebanyakkan boleh berdikari, belajar hingga peringkat universiti, bekerjaya, berkahwin seterusnya berkeluarga macam orang lain.

Salah satu ciri autisme yang dapat di kesan adalah bila perkembangan pertuturan dia lewat atau tiada (non verbal). Kebanyakkan parents akan tahu anak mereka autisme bila dah melepasi peringkat umur sepatutnya belum bercakap berbanding ciri2 lain. Tu salah satu.. sebenarnya untuk di dignos autisme kena ada sekurang kurangnya 3 ciri autisme. Antara ciri tu adalah tiada hubungan mata (eye contact), bila kita panggil dia tak respond. Dia buat macam tak dengar, suka menyusun barang secara barisan & tantrum yang teruk. TU antara ciri2 tipikal autisme tapi kadang2 ada jugak yang takde ciri2 tu.. Dia ada ciri ciri lain. nanti korag google la ciri2 lain autisme yer.

Tapi hari ni aku nak cakap pasal Mild Autisme. Yang kategori ni selalunya nampak normal.. Nampak je normal sebenarnya tidak tipikal sebab tu kadang2 orang salah anggap dengan anak2 Mild Autisme ni. Kebanyakkan orang akan anggap kurang ajar.. kurang didikan.. mak bapak terlampau manjakan anak.. nakal.. bla.. bla.. lagi yang negatif tanpa tahu apa sebaliknya yang budak ni hidapi. Yang kategori mild ni ada jugak yang perkembangan speech (pertuturan) dia tak ada masalah. Boleh cakap.. Lagi la mak bapak dia rasa anak dia takde masalah cuma mungkin di salah anggap kelainan yang mereka ada cuma masalah behavior biasa kanak kanak. Ni yang kebanyakkan parents salah faham. Walaupun anak dia ada ciri2 autisme yang lain di sebabkan anak dia boleh bercakap dia rasa anak dia cuma nakal tapi bukan autisme.

Kalau Mild Autisme Level High Functioning & Asperger lagi susah untuk explain pada masyarakat yang anak mereka sebenarnya special kids. Boleh belajar di aliran perdana dengan kanak kanak normal.. Boleh cakap.. boleh buat aktiviti cuma mungkin ada sedikit masalah dalam pergaulan sebab itulah kekurangan mereka. Ramai anak yang Mild Autisme ni boleh belajar & bekerjaya macam orang normal. ramai dah yang belajar hingga peringkat Universiti & pegang jawatan tinggi. Kat situ kita boleh nampak kemampuan mereka lebih kurang macam kita yang normal atau mungkin mereka lebih bijak dari kita. Ada yang genius jugak. Cuma mungkin ciri autisme tu masih ada.. Terutama pergaulan la. Selalunya anak anak autisme susah sikit nak ada kawan ramai.. Tapi rasanya orang normal pun ada masalah macam ni. So jangan anggap ia masalah besar sangat. Asalkan mereka tahu berdikari & boleh jaga diri tu pun satu perkara yang baik untuk mereka survive dalam dunia yang mencabar ni.

Mempunyai anak Mild Autisme ni.. Memang aku rasa ujian dia besar juga sebab kesedaran orang awam tentang autisme masih kurang malah masih ramai yang tak tahu tentang autisme. Kalau macam sindrom down boleh nampak dari pandangan mata kasar tapi Mild Autisme selalunya tak nampak.. sebab ciri2 autisme dia yang tak ketara cuma mungkin masalah behavior (kelakuan) je lain sikit semakin susah nak mengubah tanggapan buruk masyarakat pada anak anak macam ni. Pergi rumah orang.. orang benci sebab tak behave. Kadang2 bawa keluar tengok barang orang yang dia suka terus pergi ambil. Tu antara perangai budak2 autisme sebab mereka perlu ambil masa memahami sesuatu terutama berkaitan perkara perkara macam ni. Tapi boleh di asuh & mereka akan faham juga. Cuma perlukan sedikit masa untuk mereka faham. Tengok macam normal je kan.. tapi tidak tipikal.

Tapi kelebihan anak anak autisme ni kebanyakkan dengan ingatan. Ingatan mereka sangat tajam ok! Sebab tu ada parents yang hantar anak autisme mereka masuk tahfiz bagai & mereka mampu menghafal Al Quran berbanding kita yang normal kadang2 orang kata macam benak sikit nak menghafal. Maha suci Allah.. dia jadikan setiap manusia tak kira yang normal atau tidak tipikal dengan kelebihan & kekurangan masing masing.

Anak aku.. potensi dia yang aku nampak boleh belajar. 5 tahun tu dia dah mula tunjuk skill membaca & Sekarang pun dah boleh membaca walau kadang2 apa yang dia eja bunyi kelaut juga tapi at least dia boleh juga membaca secara spontan perkataan atau ayat yang dia nampak tapi bukan hyperlexia ok. Kebolehan dia sebab di ajar & di pupuk dari awal usia. Tapi Normal la budak2 yang baru belajar membaca ni kalau sebutan ada yang masih tak betul nak2 lagi perkataan yang lebih dari 2 suku kata ni. Masalah fokus dia memang perlu improve lagi tapi lebih baik dari sebelumnya. At least boleh ikuti aktiviti kat tadika tu kira baik sangat la... Speech dia pun dah banyak sangat sebab sekarang dia dah boleh cakap ayat2 spontan menunjukkan sesuatu atau memberitahu sesuatu. At Least apa yang dia sebut bukan hanya meniru apa yang dia dengar atau orang sebut echolalia.. Tapi dia tahu dah berkomunikasi menggunakan ayat2 yang betul secara spontan mengikut situasi. Tapi benda ni bukan semata mata guna produk ok! Semua kena seiringan.. terapi, didikkan, kena hantar ke sekolah supaya dia boleh bergaul dari situ akan improve komunikasi & social skill dia..

Kalau ikut pandangan mata kasar.. Yer shahila nampak macam budak2 normal yang lain cuma tak ramai orang yang perasan dia sebenarnya tidak tipikal. Masalah speech, masalah low attention (kurang fokus) & masalah behavior (kelakuan).. Kalau dalam istilah perubatan ia di sebut ADD (Attention Deficit Disorder Association ). Bila masalah attention (tumpuan) dia semakin baik, boleh nampak perkembangan dia yang lain lain pun turut berkembang dengan baik. Sebab tu kalau apa2 produk aku cari sebagai perangsang yang boleh improve focus dia. Sebab dari awal dia masuk terapi. Therapist pun dah mention kalau tumpuan dia ok maka yang lain2 akan ok! Yup betul apa yang therapist cakap sebab sekarang aku boleh nampak bila dia boleh duduk dengan tenang & focus.. Perkembangan yang lain secara tak langsung banyak dah improve.. Semakin la orang tak tahu masalah yang dia hadapi. Tapi sebagai ibu bapa memang kita harap anak kita berkembang baik sehingga ke level yang normal kan.. Jadi semua tu adalah pencapaian yang positif dalam perkembangan dia. Allahmdulillah.. Salah satu ikhtiar aku selain terapi adalah Essential Oil Focus Blend dari produk young living.. Selebihnya Allah yang maha menyembuhkan, Aku share sebab aku sendiri beli & cuba.. Jadi aku kongsi dengan niat berkongsi kebaikkan bersama. Sebab ramai ibu bapa di luar cari produk2 yang boleh membantu merangsang anak mereka untuk berkembang dengan lebih baik. Ada budak2 normal pun kadang2 lambat pickup.. susah sangat nak faham apa yang di ajar.. Tak boleh focus. Bagi aku semua ni berkaitan dengan focus.. Focus tak semestinya dia tumpu dengan mata je.. dia kena ada tumpuan mata & otak (fikiran) baru apa yang di ajar dia akan faham. Sangat penting ok tumpuan ni.. Tak kira budak tipikal atau tidak.

Nak cuba produk young living essential oil focus blend sangat rekemen beli dengan Puan Shareena ni sebabnya dia akan bagi guidlines cara nak guna supaya dapat kesan yang baik. Yang cedarwood tu kalau ada anak bermasalah dengan tidur.. jenis tidur lewat boleh la cuba. Insya Allah membantu juga. Berminat Boleh contact Puan Shareena di : 013 3993407


.Kat sini bukan aku nak jual produk sebab aku bukan seller apa2 produk pun cuma aku nak bagi info kepada orang di luar sana supaya jangan menilai dari apa yang kita nampak dari pandangan mata kasar kita. Nampak normal tapi sebenarnya tidak tipikal. Bertanya sebelum membuat spekulasi atau persepsi nak2 lagi berkaitan masalah kelakuan kanak kanak ni. Jangan terus nak hentam kat media sosial.. siap buat rules bagai kat orang yang bawa anak bertandang ke rumah depa. Takpe hak korang nak buat rules tapi jangan kecik hati kalau kami2 yang ada anak tidak tipikal tapi nampak normal ni tak bertandang kerumah hangpa sampai anak kami mampu control behavior depa bila berada di rumah orang. Sebab hanya mereka yang ada anak2 macam ni je faham.. Orang lain susah nak faham atau mereka tak peduli pun. Yelah.. bukan anak depa kan. Jadi sesetengah orang fikir tiada keperluan dia nak tahu atau faham tentang anak anak macam ni. Tu biasa la manusia. Even aku dulu sebelum ada anak pun tak terfikir nak cari info berkaitan perkara ni. Sebab masa tu rasa macam tak ada kepentingan lagi.

Moral of the.. kepada ibu bapa yang di kurniakan anak istimewa hanya dengan bersyukur & sentiasa positif dengan pemberian Allah sahaja boleh buat kita redha. Selagi kita tak mampu positif selagi tu kita tak mampu untuk menerima sekaligus membantu anak kita berkembang dengan lebih baik. Autisme bukan satu kegagalan tapi ia satu anugerah sangat istimewa sebab mereka masih ada banyak potensi & peluang untuk bersaing & berjaya seperti anak anak normal. Tapi ia bergantung pada kita.. bagaimana kita membantu mereka dari peringkat awal. Sama je macam mana kita nak bentuk anak anak normal kita dari kecik cuma beza autisme ni perlu lebih sikit didikan.. sebab tu mereka perlu masuk sesi terapi & di terapi setiap masa kat rumah. Jadi tak payah sedih sangat, enjoy je dengan hidup membesarkan anak anak autisme. Ignore segala tanggapan buruk.. terus didik mereka menjadi manusia yang berguna. Contohi atlik Paralympic yang baru kahwin tu. dia seorang autisme tapi tak nampak pun autisme dia. Dia boleh berjaya & boleh berkahwin. So, tak ada apa yang mustahil.

3 comments:

  1. erm... byk info ttg anak autism,,, nice sharing sis :)

    ReplyDelete
  2. thanks info ni suria. orang kita kena elakkan drpd cepat buat kesimpulan

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com