MEROYAN MITOS MASYARAKAT SAHAJA?

2/07/2017 04:27:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

MEROYAN MITOS MASYARAKAT SAHAJA? Baru baru ni menjadi viral & berita utama kes seorang ibu mengelar leher bayi dia yang berusia 2 bulan. Katanya dia terdengar bisikan yang suruh dia buat macam tu. Bisikan tu bagitau dia yang baby tu bukan anak dia tapi anak syaitan. Jadi.. atas sebab tu dia mengelar bayi dia sendiri.


Lepas tu aku terbaca satu posting kat fcebook yang mengulas pasal isu tu sambil menyindir. Katanya setan di jadikan alasan. Tak tau la dia tak pernah tau pasal meroyan ke tidak tapi yang tak sedap ada dua tiga komen dari lelaki & perempuan yang menidakkan penyakit meroyan ni. Baca komen2 depa tu.. Nampak macam educated, urban & very kotaraya sangat tapi tetap bodoh tu ada. Sebab depa tak tahu pasal meroyan & menolak kewujudan penyakit meroyan. Kat situ memang nampak kurang ilmu & kebijaksanaan. hehehehe. Depa anggap yang percaya pasal meroyan ni kolot la kot..

Ada jugak manusia yang tidak percaya kepada penyakit meroyan ni, kan?. Dengan yakin berkata Meroyan Cuma budaya masyarakat yang terlalu taksub dengan mitos, mistik bagai ni. Tu dia.. punya nak tunjuk urban sampai menolak kewujudan penyakit meroyan yang biasanya berlaku kepada ibu ibu yang baru melahirkan anak. Ada jugak yang anggap benda tu cuma alasan untuk menyelamatkan diri bila si ibu buat sesuatu yang berunsur jenayah seperti mencedera & membunuh bayi sendiri. Kesian kan.. kepada ibu2 yang terkena meroyan di tuduh saja guna alasan nak membunuh anak sendiri.

Kalau kata nak mengelak dari di kenakan tindakkan undang undang atas tuduhan membunuh guna alasan meroyan ingat statement pakai air liur macam tu je ke mahkamah nak jatuhkan hukuman tidak bersalah. Confirm la si ibu akan di hantar untuk check up memastikan dia benar2 hadapi masalah tu atau tidak sebab dalam bidang medical pun memang membuktikan penyakit ni wujud tapi dalam bidang perubatan tak guna istilah meroyan tapi penyakit kemurungan selepas bersalin (postpartum depression). Kalau dalam bidang perubatan pun dah sahkan memang wujud penyakit tu.. Yang dok anggap mitos masyarakat yang terlalu taksub dengan perkara mistik sampai percaya ada penyakit meroyan ni aku rasa depa ni pun sakit juga. hahahaha

Antara tanda tanda meroyan ni adalah.. bila seorang ibu tu rasa terlalu tertekan, sering menangis, letih,gelisah & sentiasa muram. Bila semua rasa tu ada.. tu yang tetiba depa berhalusinasi. Dengar suara halus la.. apa la.. Dalam keadaan tertekan ni tak bersalin pun boleh jadi macam tu jugak ok! Tu yang tak mustahil mereka bertindak di luar kewarasan.

Jadi Kalau nampak simtom2 macam tu ada kat bini2 hangpa ka, adik beradik hangpa ka.. Sila bertindak segera sebelum perkara tu jadi lebih parah. Sebab ibu yang baru melahirkan anak ni.. Memang tak boleh tertekan jadi sentiasa bahagiakan mereka yer untuk mengelakkan mereka jadi meroyan. Perempuan ni bukan susah pun nak bagi depa seronok.. Hadiah benda ni je >> Hadiah Yang Buat Perempuan Jadi Awet Muda << confirm dia suka & happy. Yang tak percaya pasal meroyan tu lantak la. Tunggu kena batang hidung sendiri baru depa rasa.

Yang penting meroyan ni memang takkan sembuh secara semulajadi.. Tetap perlu di rawat. Jangan ingat.. biaq pi la.. esok2 dia tenang ok la tu. Tidak sama sekali ok! Meroyan ni boleh berlarutan sehingga bertahun atau berpuluh tahun atau sampai mati jika tiada rawatan di beri. Jadi jangan ambil mudah dengan penyakit meroyan sebab ia melibatkan gangguan perasaan (psychology).

Moral of the story.. Nak komen biar ada fakta bukan apa.. Bila keluar komen2 yang menunjukkan kebodohan sendiri siapa yang malu? Kemaluan berpihak pada anda juga. hehehehe

2 comments:

  1. Tak kena kat depa sendiri memang boleh la sembang kencang kan.. ada gak la dok baca.. anak-anak muda yang kononnya pandai hal rumahtangga... Tak payah.. tunggu depa kahwin nanti kita tgj meroyan ke dak..

    ReplyDelete
  2. tak kena kat depa sedap cakaplah

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com