9 CARA UNTUK JIMAT ELEKTRIK SEMASA MENGGUNAKAN MESIN BASUH

14.3.17 Suria Lekatlekit 3 Comments

9 CARA UNTUK JIMAT ELEKTRIK SEMASA MENGGUNAKAN MESIN BASUH. Zaman sekarang agak susah nak jumpa rumah yang tak ada mesin basuh.. Nak2 lagi rumah orang yang dah berkeluarga la. Mesin basuh sekarang bukan lambang kemewahan dah.. melainkan mesin basuh anda harga sama dengan sebiji rumah la kan.. Tu memang menjadi lambang kemewahan. Tapi mesin basuh sekarang menjadi satu keperluan nak2 lagi untuk orang macam aku yang duduk rumah atas kayangan ni. Tempat ampai memang tak ada cahaya matahari.. Keringkan baju harapkan angin sepoi sepoi bahasa yang minta kena sepak je hahaha


Sebab dah jadi keperluan ni.. Nak guna mesin basuh kena la guna tenaga elektrik. Memang mesin basuh tak guna magic atau ilmu hitam untuk berfungsi.. kot mana pun hangpa kena guna tenaga elektrik jugak. Bila dah guna tenaga elektrik ni.. Maka kena la bayar bil elektrik dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB) kan... Kalau tak bayar dia potong la bekalan tenaga elektrik yang di sambungkan kerumah anda.. Memang tak ada tenaga elektrik free dalam dunia ni kecuali anda membuat penyambungan arus eletrik secara haram jer. Tu pun ikut nasib.. kalau tak kantoi dengan TNB boleh la guna tenaga elektrik haram tu.. Atau kalau nak azab dari Allah sebab mencuri tenaga elektrik dia bagi kena kejutan elektrik.. rumah terbakar panggil bomba.. bomba datang berlumba - lumba.. Sebab buat penyambungan tak mengikut spesifikasi yang di tetapkan nasib la kan. Sapa suruh buat benda haram..

Nak jimat elektrik ni tak perlu sampai mencuri macam tu.. bukan je berdosa malah berisiko. Ada je cara korang boleh buat untuk jimat elektrik. Tak payah nak lekat pantyliner kat kotak suis box elektrik tu jugak. Pantyliner pun kena beli.. hahahaha. Salah satu nak jimat elektrik adalah ketika mendobi menggunakan mesin basuh.. Benda ni memang rutin harian kita kena buat. Jadi penting jugak korang tahu tip yang boleh mengurangkan bil bulanan anda ni.. meh la kita ramai2 dapatkan tip jimat elektrik semasa mendobi kat sini >> 9 Cara Untuk Jimat elektrik semasa menggunakan mesin basuh << Salah satu dari tip tersebut adalah basuh baju dengan air yang sejuk. Kadang2 air paip ni pun suam ikut cuaca jugak kan.. So nak sejukkan dia.. tadah dulu dalam baldi ke hapa & tutup.. nanti dia akan sejuk hehehehe. Tapi macam banyak kerja la pulak nak sejukkan suhu air semata mata nak jimat eletrik semasa cuci baju kan. Ada ke orang nak buat? hahahaha

Apapun.. Semoga tip ni mampu membantu ada mengurangkan bil elektrik anda setiap bulan. Almaklum la sekarang ni semua naik harga termasuk la bil elektrik kan.. KIta nak merungut pun memang tak ada apa akan turun jadi kita terpaksa lebih bijak & kreatif mengurangkan perbelanjaan & menambah pendapatan.

3 comments:

  1. bagus tips ni suria, skrg bil letrik memang tinggi je

    ReplyDelete
  2. hehe..rumah kami tak guna elektrik byk..sbb malam je baru ada org..siang laki bini gi keje..guna letrik kat ofis je haha

    ReplyDelete
  3. ilmu yang berguna... Boleh diamalkan.. Trima Kasih

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!