AWAS! BAHAYA TAHAN KENTUT & BOLEH BERLAKUNYA PERKARA INI

3/31/2017 02:01:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

AWAS! BAHAYA TAHAN KENTUT & BOLEH BERLAKUNYA PERKARA INI. Kentut ni selalu di kaitkan dengan perbuatan yang memalukan jika di buat atau terjadi ketika berada di depan orang nak - nak lagi kalau tengah dating kan.. Gila! Boleh terus putus cinta ok kalau terkentut depan boyfriend yang baru je declare sebagai kekasih. Tapi kentut ni sangat nikmat kalau boleh di lepaskan tanpa perlu nak cover line. Selalunya bila sorang2 kat rumah atau dalam bilik la. Lagi kuat bunyi kentut tu lagi lega rasanya.. Nikmat dia lebih indah dari dapat makan ais krim dalam cuaca yang panas ok! hahahahahaha


Purata manusia kentut setiap hari adalah 14 kali. Tak pernah pulak aku kira berapa kali aku kentut setiap hari.. hahahaha. Lepas ni rasa nak buat satu jadual kentut jugak la. Nak2 lagi sejak pakai essential cream women desiree ni.. Amboi kemain lawas kentut aku tau. Sampai rasa ringan badan asyik buang angin jer.. Mengikut kajian gas kentut wanita lebih pekat dari lelaki. Ye ke... hehehehe

Kentut ni sebenarnya berlaku apabila udara yang terperangkap dalam perut yang di hasilkan dari semasa kita mengunyah & menelan makanan atau masa kita minum air. Udara tu la yang masuk dalam perut kita. Ingatkan kentut ni pun terhasil dari apa yang kita makan & minum.. sebab kadang2 kentut pun ada bau macam makanan kita ambil jugak kan rupanya dia terhasil dari udara yang masuk semasa kita melakukan proses kunyah, telan atau minum air rupanya.

Kentut juga berlaku di sebabkan beberapa perkara

1. Pengambilan makanan secara berlebihan
2. Semasa terasa ingin buang air besar (berak)
3. Kesan sampingan dari pengambilan ubat ubatan tertentu
4. Sembelit
5. Perut masuk angin

Bila rasa nak terkentut tu better cari tempat yang sesuai & lempiaskanlah kentut anda cepat cepat & jangan tahan lama lama sebab bahaya juga ok kalau tahan kentut ni. Boleh memberi kesan buruk pada kesihatan kita. Sebab bila kita tahan kentut boleh menyebabkan gas dalam perut terkumpul sehingga mengakibatkan  perut kembung & gejala tidak selesa yang lain pada perut. Dan paling bahaya menahan kentut ni boleh menyebabkan buasir atau usus semakin membesar.

Ini sebab kenapa menahan kentut jadi bahaya pada kesihatan kita..

1. Bila menahan kentut boleh menyebabkan perut kembung. Kembung di bahagian perut merupakan satu gangguan yang tidak selesa seperti rasa begah (sengkak) & bersendawa. Ia boleh menyebabkan hilang nafsu atau selera makan.

2. kejang pada perut. Bila gas berlebihan berlaku pada salah satu bahagian usus boleh menyebabkan kejang pada perut sehingga menyebabkan rasa sakit di sekeliling perut.

3. Buasir. Siapa sangka tahan kentut pun boleh menyebabkan buasir. Ini berlaku kerana ada gerakkan yang berlebihan pada organ dubur bila anda menahan kentut supaya tidak keluar. Kalau biasa tahan kentut tahu la macam mana terkemut kemut kan.. hahahaha. Gerakkan tersebut membuatkan otot otot dubur menegang & menyebabkan pembuluh darah jadi lebar & besar.

4. Jangkitan diverticulosis. Diverticulitis merupakan pembentukan kantung-kantung kecil pada lapisan usus besar. Kantung-kantung kecit (divertikula) tersebut terbentuk kerana adanya peningkatan tekanan pada titik-titik lemah dari dinding usus oleh gas, sisa, atau cair. Jika perkara ini terjadi maka boleh menyebabkan sakit teruk pada bahagian perut, demam, mual, dan terjadinya perubahan pada tabiat buang air besar.

5. Peritonitis. Peritonitis merupakan keradangan peritoneum, iaitu rangkaian yang melapisi dinding bahagian dalam perut yang merangkumi sebahagian besar organ perut. Gangguan ini berlaku akibat jangkitan daripada bakteria dan cendawan. Selain itu peritonitis juga boleh terjadi akibat adanya luka atau kerana adanya jangkitan diverticulosis kronik yang menyebabkan tumpahnya limbah yang berasal dari usus. Keadaan ini boleh membuat seseorang harus segera mendapatkan pertolongan perubatan.

6. Keracunan gas. Kentut bukanlah racun. Walaupun kadang-kadang ia keluar tanpa kita sedar dan membuat kita malu pada orang lain, akan tetapi jika kita selalu sangat tahan kentut maka gas tersebut akan menyebabkan tekanan separa dalam rongga usus dengan intensitas lebih tinggi daripada tekanan separa di dalam darah. Perkara tersebut boleh mengakibatkan kemasukan gas ke dalam pembuluh darah yang terdapat di dinding usus, dan pada akhirnya akan beredar ke seluruh tubuh.

7. Kentut berbau busuk. Kentut terdiri daripada beberapa kumpulan gas seperti hidrogen sulfida, yang mana kompaun tersebut menyebabkan kentut kita berbau. Apabila seseorang sering menahan kentut, maka terkumpul dari unsur belerang atau sulfur yang merupakan sebahagian daripada sebatian hidrogen sulfida akan semakin terkumpul, dimana perkara tersebut boleh membuat bau kentut berbau busuk bila ia di lepaskan atau terlepas.

8. Apabila kita menahan kentut terlalu lama, maka akan terjadi pengumpulan gas hidrogen sulfida dalam usus. Selain menyebabkan bau yang kian menusuk pada kentut, unsur belerang atau sulfur yang terkumpul juga boleh menimbulkan Cepirit atau keluarnya sedikit hampas najis.Biasanya berlaku kepada orang yang mengalami gangguan pencernaan membuatkan dia terpaksa menahan kentut. Atau dalam bahasa mudah nak faham bila kentut je tercirit dalam seluar hahahaha.

9. Tahan kentut boleh memburukan lagi sembelit yang anda hidapi. Kajian telah menunjukkan bahawa menahan kentut atau gas yang seharusnya keluar, boleh mengakibatkan peningkatan tekanan di dalam usus besar yang nantinya boleh menyebabkan terjadinya divertikula (kantung-kantung kecil pada lapisan usus besar). Keadaan ini juga boleh memburukkan lagi gangguan sembelit yang pada awalnya menjadi penyebab terjadinya kentut yang ada bunyi.

Jadi lepas ni jangan selalu sangat tahan kentut ok! Kentut ni memang tak elok nak simpan - simpan cuma tak elok jugak kau main lepas je tak kira tempat terutama ketika bersesak dalam lift. Please ok.. setakat tahan sekejab sehingga pintu lift tu terbuka rasanya ok lagi kot. Lagipun takkan la setiap kali hangpa nak kentut mesti dalam lift ja kan...

Moral of the story.. Itulah kebesaran Allah. Perkara yang mungkin kita pandang macam remeh sebenarnya main peranan besar untuk kesihatan tubuh kita contoh kentut ni. Walau kentut ni kadang boleh jadi benda yang mengaibkan kalau terlepas kat tempat sepatutnya dengan kesan bunyi yang kuat.. hehehehe. Setiap apa yang Allah ciptakan itu tiada satu pun yang sia sia.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com