MERTUA! JANGAN SUKA MASUK CAMPUR & JANGAN PULA TIDAK PEDULI LANGSUNG

15.3.17 Suria Lekatlekit 2 Comments

MERTUA! JANGAN SUKA MASUK CAMPUR & JANGAN PULA TIDAK PEDULI LANGSUNG. Semalam terbaca update dari seorang bekas blogger.. Sebab rasanya sekarang dia dah tak tulis blog jugak seorang bekas peguam.. Lepas beranak dua dia memilih menjadi surirumah & membuat perniagaan secara online.. Suka juga aku baca pandangan dia terhadap sesuatu isu.. Dah banyak kali kot apa yang dia tulis tu jadi viral. Masuk blog OH!Bulan bagai..


Semalam dia cakap pasal mertua yang  suka campur dalam urusan rumahtangga anak menantu.. Ok aku sertakan jugak la coretan panjang lebar dia kat bawah ni.. Supaya yang baik boleh kita jadikan panduan & yang buruk kita jadikan peringatan..

Selalu org cakap dalam rumahtangga kalau ada masalah antara ibu dan menantu,orang akan cakap-ibu hanya ada satu,isteri boleh cari lain-
Tapi mkk saya pantang dengar ayat ni..mak cakap ibu hanya ada satu,isteri yg dinikahi sekarang pon hanya ada satu..kerana ibu jgn sampai buang isteri,kerana isteri jgn sampai buang ibu. Kite wajib taat pada ibu kite tapi berdosa kalu kita aniaya isteri kita.
Mak selalu pesan pada adik2 lelaki bahawa sebagai lelaki kena ada pendirian dan bersikap bijak.kena tahu balance kan antara dua..mak kata kalau ada masalah dgn isteri kena baiki bukan buang dan cari lain.jgn sesekali ada dalam fikiran bahawa bini boleh cari lain kalu terjadi apa2 pertelingkahan dlm keluarga walaupon hakikatnya mmg bini bleh diganti lain kerana tak ada seorang ibu dan ayah pon dalam dunia ini mahu anak perempuannya dijadikan kain buruk,masa baru pakai mase buruk buang. Repair dulu ,rosak repair lagi sampailah tak boleh guna langsung ibaratnya.
Tiada istilah aniaya isteri asalkan ibu tidak terluka..mak sy ramai ank lelaki so mak mmg tak campur urusan rumahtangga diorang sebab mak selalu pesan,sebagai mertua jgn masuk campur urusan ank menantu,sebagai ibu kite hanya perlu bg pendapat apabila diminta..campur tangan kite sebagai ibu hanya akan mengeruhkan lagi keadaan..yg mok pegang-nak marah kene marah anak sendiri jgn marah anak org.bagi nasihat berkenaan hal rumahtangga anak hanya bila diminta .selalu ingatkan anak utk melayan isteri dgn baik .(saya sbgai anak perempuan pon mak pesan berpuluh kali supaya layan dan hormatkan suami biarkan anak menantu buat keputusan sendiri berkenaan hal rumahtangga.
Sy selalu tanya,kenapa mak sgt terbuka dlm hal mcm ni..sgt positif dan sgt bertolak ansur dgn anak menantu..dan kadang2 mak lagi sokong apa yg menantu buat berbanding apa yg anak buat..
Mak cakap apa yg mak fikir tentang anak menantu mak akan terbalikkan pada diri mak sebab mak pon seorang isteri dan ibu..apa yg mak nak cakap kat menantu mak akan terbalikkan ayat tu pada diri mak dulu. kena hati2 sebelum nak cakap apa2 kerana hidup bukan hanya utk diri mak sahaja,ianya berkait rapat dgn org sekeliling.
#panjangtaip #nasihatmakpadaanak

Tu kisah mertua yang suka masuk campur hal rumahtangga anak menantu. Yang jarang orang highlight pulak jenis mertua yang tak peduli langsung.. Bukan benci tapi entahlah.. Jenis mertua dia ada perasaan kesian ke sayang ke hapa kat anak menantu & cucu. Kira orang yang kawen dengan anak dia tu.. Hangpa tanggung la susah anak dia 100%. Tapi yang senang anak dia kalau boleh dia pun nak tumpang jugak. Cucu ke hapa.. lantak hangpa la. Nak datang tengok anak menantu & cucu pun jangan harap la. Kalau boleh yang susah2 tu jangan la bagitau dia.. Dia memang tak mau tau langsung. Anak dia sakit ke cucu dia sakit ke.. Tolong jangan bagitau dia. Apatah lagi menantu.. Bukan anak dia. Mereput la kau kat situ sorang sorang. Sebab dia tak nak bila dia tau dia kena datang jenguk & dia rasa benda tu menyusahkan dia. Even datang jenguk pun memang dia tak nak apatah lagi nak tolong jaga. Dia lebih selesa buat urusan sendiri. Tapi bila dia susah.. perlukan bantuan anak menantu.. Pandai pulak cakap harap anak menantu dapat jaga dia bagai. Masa sebelum ni dengan bongkak cakap.. Dia jaga diri sendiri.. hangpa jaga la diri sendiri jugak. Jangan bagitau dia apa2 pun masalah.. Sebab dia tak berminat pun nak tahu jauh sekali la nak rasa simpati. Dia tak tunjuk rasa benci ke.. rasa tak suka ke hapa. Layanan dia tetap baik bila anak menantu & cucu balik jenguk dia. Cuma baik mulut je la.. Dihati dia mungkin tak ada apa2 rasa kot. Dia macam tak ada rasa nak ambil berat langsung. Yang dia takut.. Anak menantu menyusahkan dia jer... Kesian kan kalau dapat keluarga mertua macam ni. Nak2 lagi kalau menantu tu memang yatim piatu pulak.. Tak dapat la menumpang kasih sayang mak ayah mertua. Nak tumpang pun orang tak sudi nak tumpangkan.. so how???

Memang pelik kalau dapat mertua macam ni.. Kau takkan ada peluang untuk rasa di sayangi atau untuk memupuk kasih sayang terhadap mertua macam ni. Bila dah orang tak pernah pedulikan hidup kau.. anak bini/laki kau.. Mustahil la kau mampu  nak sayang orang macam tu. Even mertua ni taraf dia sama macam mak bapak sendiri tapi tu la.. anak kandung pun kalau kau tak pernah belai, tak pernah sayang & tak pernah jaga.. Susah dia untuk sayang kau jugak. Perasaan tu nak ada kena ada connection antara dua pihak. Takkan wujud perasaan sayang tu bila dua pihak yang sebelum ni tak pernah saling mengenali tetiba terjalin hubungan kekeluargaan kerana perkahwinan tapi sepanjang perkahwinan keluarga mertua tak pernah tunjuk rasa sayang & ambil berat. 

Dari kisah tu.. Selalu aku fikir. Mungkin inilah sebab bila mak bapak dah tua & habiskan sisa hidup di jalanan atau di rumah orang orang tua. Kadang2 kesilapan tu adalah dari diri mereka sendiri. Mereka tak pernah pedulikan anak anak.. Masa sihat, masa kuat.. tak pedulikan anak menantu cucu. Anak pun banyak membesar sendiri. Habis sekolah pandai2 la kau nak hidup. Masa sekolah pun tak pernah peduli pasal masa depan anak. Bila kudrat di mamah usia.. Mengharapkan simpati & kasih sayang dari anak menantu & cucu.. sedangkan dulu mereka tak pernah peduli langsung. Perasaan manusia ni.. Bila satu ketika orang tak pernah peduli pasal kau nak2 lagi masa kau susah sangat.. tetiba bila dia susah harapkan pertolongan & simpati kau.. memang time tu la setan nak main peranan. Dia ayat2 sikit2 pun dah boleh tumbang.. Sebabnya dalam hati kita tu memang perasaan sayang & kasih dah tak kuat. Sebab kita cuba memberi tapi orang macam tak peduli. Lama2 kita pun bosan jugak la kan.. Iman kita pun senipis kulit bawang pulak. Lepas setan, iblis pulak cucuk. Maka semakin terpesong la hati kita ni dari landasan...

Yer.. betul! Apapun kesalahan ibu bapa.. Tidak habis tanggungjawab kita sebagai seorang anak atau menantu. Cuma tu la.. Anak membesar & terbentuk dari bagaimana acuan kita untuk mereka. Kita membentuk perasaan tidak peduli.. tidak simpati..& tidak bertanggungjawab.. Jangan salahkan anak - anak jika acuan kita tu suatu hari akan melukakan hati kita kembali.

Apapun sebagai anak.. Kalau dapat mak bapak atau mertua macam tu.. Belajar la memaafkan. Memang susah.. Tapi terpaksa cuba jugak. Kita tak ada pilihan selain kena juga berkhidmat untuk mereka takhkala mereka dah tak mampu untuk menguruskan kehidupan sendiri. Biarlah apa yang mereka buat.. Allah yang mengadilinya. Mohon pada Allah sentiasa lembutkan hati kita bila ia mula membatu dari sikap ibu bapa atau mertua kita yang tidak pernah peduli dengan hidup kita selama ini. sentiasa ingat ganjaran dari Allah pada setiap kebaikkan yang kita buat..

Moral of the story.. Hari ini mungkin kita anak, kita menantu & kita cucu.. suatu hari fasa tu akan berubah kita mungkin jadi mak,bapak,mertua, atuk & nenek. Jadi.. What you give, you get back. Peringatan untuk diri sendiri sebenarnya. hikhikhik

P/S : Kisah yang di kongsi ni bukan kisah sesiapa.. kisah ni di adaptasi dari drama TV slot akasial tv3suku. hahahaha

2 comments:

  1. Kisah ini benar2 berlaku.

    ReplyDelete
  2. setiap org ada pendapat masing2... semua org x sama.. kita kena pandai menilai saiapa yang betul siapa yang salah..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com