MISTERI DI SEBALIK ANJING INI TIDAK TIDUR & MERENUNG TUANNYA SETIAP MALAM

9.3.17 Suria Lekatlekit 0 Comments

MISTERI DI SEBALIK ANJING INI TIDAK TIDUR & MERENUNG TUANNYA SETIAP MALAM. Anjing ni semua orang tahu adalah sejenis haiwan yang paling setia dengan tuannya. Anjing ni kalau di bela.. dia bekerja untuk kita. Tapi sebagai orang Islam.. Kita tak boleh nak bela anjing sebagai haiwan peliharaan untuk bermanja manja macam kucing tu. Cuma di bolehkan kita bela sekiranya ada kepentingan macam nak jaga rumah, jaga kebun atau jaga haiwan peliharaan. Tu pun bergantung pada keperluan la. Sesaja nak bela macam orang bukan islam memang tak boleh. Dan tak boleh di bela dalam rumah..


Tapi tu la orang sekarang ni. Susah nak cakap bila nampak ada pencinta haiwan di kalangan orang Islam yang gunakan alasan menyelamatkan haiwan & bela anjing macam pets dalam rumah.. Niat tidak menghalalkan cara. Tak salah nak selamatkan haiwan2 terbiar termasuk anjing tapi ikut la garis panduan yang di tetapkan.. Tak berani nak cakap lebih kan. Satgi depa mai hentam aku balik. Cuma tu la.. Apa yang segelintir aktivis penyelamat haiwan buat ni bukan tak baik cuma kadang2 tak kena pada cara dia tu yang buat orang pandang serong. Apapun aku support semua sukarelawan yang buat kerja kerja kebajikan menyelamatkan haiwan tak kira anjing sekalipun.Sesungguh apa yang anda buat adalah sesuatu yang sangat baik yang bukan semua orang mampu buat. Semoga Allah sentiasa murahkan rezeki & permudahkan urusan anda semua.

Berbalik pada kisah misteri seekor anjing ni.. Kisahnya anjing ni jenis baka Golden Retriever yang di ambil pemiliknya dari sebuah pusat perlindungan haiwan. Alhamdulillah anjing ni di jaga dengan baik & di sayangi seluruh ahli keluarga pemiliknya. Anjing ni pun sejenis anjing yang comel jugak.

Tapi yang peliknya perangai anjing ni setiap malam dia tak tidur.. Dia akan tenung je tuan dia sampai tuan dia tidur. Setiap malam dia akan tunggu di luar bilik tuan dia. Mula2 tuan dia anggap maybe sebab anjing dia belum biasa dengan suasana baru tu dia mungkin jadi macam tu. Tapi bila lama2 anjing tu still jugak macam tu timbul rasa pelik la. Sampai tuan dia rasa macam sentiasa di hantui anjing sendiri pulak.

Macam macam cara tuan dia buat untuk bagi anjing dia tidur malam.. dia bagi anjing dia main sampai penat siang hari dengan harapan bila anjing tu letih dia boleh tidur pada malam harinya tapi tetap anjing dia tak tidur malam & terus menunggu depan pintu bilik tuannya setiap malam. Dia pernah bawa anjing tu buat pemeriksaan doktor untuk memastikan anjing dia tidak sakit.. DDoktor mengesahkan anjing tu sihat jer..

Sebab anjing terus berkelakuan pelik walau macam - macam usaha dia buat.. Sebab nak tahu sangat apa misteri di sebalik perangai anjing dia yang suka tenung dia sampai dia tidur & setia menunggu depan pintu bilik setiap malam.. Dia bertanya kepada penjaga pusat perlindungan haiwan yang dia ambil anjing tu.. Apa yang di ceritakan pada lelaki ni.. Buat lelaki ni menangis ter esak esak..

Rupanya.. Anjing ni masa tuan lama dia nak hantar dia ke pusat perlindungan haiwan kat situ. Dia di hantar ketika dia sedang tidur waktu malam. Pemilik lama dia terpaksa buat macam tu sebab tak boleh jaga dia lagi atas alasan bini dia tengah mengandung. Mungkin di sebabkan perkara tu anjing ni trauma untuk tidur pada waktu malam selepas dapat tuan baru yang sangat sayangkan dia..

Bayangkan seekor haiwan pun boleh tunjukkan kan rasa sayang, kehilangan.. rindu tu. Itulah bukti kekuasaan Allah.. Jadi kalau nak bela apa2 haiwan sebagai peneman jangan bela sekadar suka suka.. Haiwan pun ada perasaan. Bila tak suka buang atau campak je kat mana mana.. Benda tu akan meninggalkan kesan trauma sepanjang hayat pada mereka. Mungkin mereka tak mampu meluahkan rasa dalam bahasa manusia.. Tapi cukup lah kita sebagai manusia yang berakal menyimpan sedikit rasa kemanusiaan tu pada haiwan yang kita pernah belai, sayang & suka. Jangan jadikan membela haiwan ni sebagai hobi.. Nak2 lagi haiwan yang memang Allah ciptakan hidup berdampingan dengan manusia macam kucing & anjing. Kalau rasa nak bela.. Perlu ada rasa tanggungjawab & perlu pengorbanan jugak. Jadi fikirkan semula kalau nak bagi harapan & kasih sayang kepada seekor haiwan.. mampukah kita setia menyayangi mereka sehingga ke akhir hayat.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!

Kongsi Kisah Seram Anda Disini

Name

Email *

Message *