PENGASUH TINGGALKAN KANAK KANAK BAWAH JAGAANNYA SEORANG DIRI DI RUMAH SEMENTARA DIA BALIK KAMPUNG

6.3.17 Suria Lekatlekit 0 Comments

PENGASUH TINGGALKAN KANAK KANAK BAWAH JAGAANNYA SEORANG DIRI DI RUMAH SEMENTARA DIA BALIK KAMPUNG. Ingat lagi tak kes seorang wanita yang mula2 di katakan ibu kepada kanak kanak yang di temui dalam sebuah bilik kotor di sebuah rumah tak berapa lama dulu. Kononnya budak tu dia kata anak luar nikah. Family dia tak tau tentang kelahiran budak tu.. Dia terpaksa tinggalkan budak tu & balik kampung untuk jaga mak dia yang tak sihat. Korang boleh baca cerita tu kat sini : BERBOGEL & KELAPARAN DALAM BILIK GELAP.



Hari ni terbaca berita yang sebenarnya budak tu bukan anak dia tapi dia di upah untuk jaga kanak kanak tu oleh seorang kenalan dengan upah sebanyak RM600 untuk sementara waktu. Menyirap darah aku baca beb! Mana taknya.. kau ambil upah jaga anak orang kemudian kau tinggal budak tu sorang2 dengan bogel dalam bilik gelap & kelaparan. Kau manusia ke hapa? Kalau kau bukan manusia sila la jelmakan diri kepada spesis asal kau tak kira la jin ke iblis & kembali la ke alam kau... Kalau kau manusia.. Aku syak hati & akal kau dah tak berapa ada fungsi. Mungkin ada saraf2 yang tak terputus atau rosak.

Berita penuh boleh baca kat sini

Tu la risiko bagi ibu bapa yang bekerja & bekerjaya ni. Nak tak nak terpaksa tinggalkan anak mereka untuk seketika kepada pengasuh. Memang ada yang jenis letak kat pengasuh sehingga bermalam di rumah pengasuh. Ada yang seminggu sekali je datang jenguk & ambil anak.. Ada yang sebulan sekali.. Tapi kebanyakkan yang hantar untuk di jaga macam tu depa bagi kat keluarga sendiri ja. Jarang ada yang bagi pada orang yang tak ada pertalian. Tapi bukan tak ada langsung.

Mak budak tu pun tak tau apa masalah.. Takkan sampai tak pernah jenguk rumah orang yang jaga anak dia. Sampai bilik kotor macam tu orang letak anak dia. Sebab tu kena buat lawatan mengejut kat rumah orang yang kita nak bagi anak kita untuk di jaga. Sekali sekala kau kena terjah juga semasa anak kau bawah jagaan depa supaya kita boleh tahu orang jaga anak kita dengan elok atau cuma depan kita je depa jaga baik baik. Masa hantar dengan masa ambil je comel.. Masa waktu kita tak ada dah macam tandas awam rupa anak kita sapa tau. Sebab aku pernah tengok dengan mata kepala aku sendiri.. Pengasuh anak orang ni dia punya berlakon. Time mak bapak budak tu nak dekat datang ambik kemain bersih, wangi & comel anak dia. Masa sebelum tu pampers tu rasanya sampai londeh sama paras dengan lutut tak bertukar. Muka tak payah cakap.. macam kanak kanak terbiar.

Aku sendiri pun fikir panjang lepas ada anak nak keluar pergi kerja. Laki aku memang la awal2 dah tak percaya kat sesapa untuk jaga anak dia. Kebetulan masa pregnant memang aku dah tak bekerja.. apatah lagi lepas beranak terus la declare sebagai surirumah yang bekerja dari rumah je. Asalkan ada duit gaji sendiri, ye dak? Kerja kat mana2 pun takpe. Jimat duit dari kena beli baju nak ke opis. hahahaha

Aku tahu sekarang kos sara hidup semakin tinggi.. Bukan semua orang ada kebolehan & kepakaran nak kerja secara online.. So salah satu cara surirumah nak tambah pendapatan adalah dengan ambil upah jaga anak orang. Tapi bila korang ambil tanggungjawab jaga amanah orang ni.. Please tolong ada rasa Tanggungjawab sikit. jangan duit mak bapak budak tu kau nak full tapi kau hanya jaga anak dia masa mak bapak dia datang hantar & nak ambik je. Masa mak bapak dia tak ada kau biar anak orang tu macam sampah.

Serius aku sendiri pun rasa tak sanggup nak jaga anak orang.. Anak buah aku baru lahir pun ada la mak dia dok tanya aku kot2 boleh tolong jaga.. Awal2 aku minta maaf.. Aku tak mampu. Aku banyak komitmen walau anak aku sorang. Sebab anak aku masih ada macam2 appointment nak kena pergi.. Terapi la.. hospital la.. Kadang2 bapak dia tak sempat ambil & hantar ke sekolah pun aku yang kena take over tugas tu. Takkan la aku nak usung baby kecik kesana sini. Kalau jadi apa - apa.. sapa nak jawab even anak adik sendiri pun tapi dia ada laki.. Kalau laki dia saman aku sebab kecuaian ke hapa.. sapa nak tolong jamin aku nanti? Sapa nak jaga anak aku pulak.. Atas sebab2 tu juga.. memang bab jadi pengasuh budak memang aku awal2 lagi tak sanggup.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com