NI SEBAB ANDA PERLU PELUK & CIUM PASANGAN DEPAN ANAK ANAK

13.4.17 Suria Lekatlekit 1 Comments

INI SEBAB ANDA PERLU PELUK & CIUM PASANGAN DEPAN ANAK ANAK. Yang biasa kita dengar nak bermesra dengan pasangan ni jangan depan anak anak.. Sila ber 'romen' tik bila berdua duaan sahaja. Orang melayu la katakan.. Penuh adab & sopannya. Depan budak2 dok peluk cium pasangan satgi anak anak kecik tengok dok pratikkan dengan kawan2 sebaya pulak. Budak2 sekarang ni bukan macam budak2 zaman dulu dah.. Darjah 1 pun dah reti comolot laki pompuan ok. Jadi makin berbatas la kemesraan mak bapak ni depan anak anak.

Gambar sekadar hiasan. hehehe

Tapi sebenarnya perbuatan bermesra depan anak anak ni perlu jugak di buat. Cuma jangan la sampai beromen depan anak anak pulak kan. Satgi orang kata perlu tunjuk kemesraan suami isteri tu depan anak anak hangpa sampai tak reti nak cover dah.. Semua benda buat depan anak anak.. Tu bukan sahaja bahaya malah boleh hilang sifat ke'malu'an & hormat kepada anak. Jangan ingat anak kita tak perlu ada respect hanya kerana kita seorang ibu atau ayah, Ok! Parents pun kena respect anak anak.. baru anak anak respect kita sebagai mak ayah..

Apa yang di maksudkan tunjuk kemesraan depan anak - anak sekadar peluk & cium pipi atau dahi pasangan dah la. Jangan hangpa nak buat macam budaya orang barat selamba jer comolot tak kira depan sapapun. Depa lain.. bukan laki bini pun depa memang suka comolot. Kita nak comolot ni bukan dengan orang sebarangan ok.

Kenapa perlu peluk cium pasangan depan anak - anak? Benda ni katanya dapat memupuk & mendidik anak anak tu sifat penyayang & saling mengasihi bila mereka dewasa nanti. Bila benda tu depa selalu nampak mak ayah depa buat.. Insya Allah bila depa dah berkahwin nanti depa akan mempratikkan perkara tu dengan pasangan mereka jugak. Salah satu perkara yang baik untuk di contohi jugak la.

Sebenarnya banyak lagi cara untuk kita jadikan diri kita sebagai contoh untuk anak anak bagi memupuk sikap & sifat yang baik dalam diri mereka. Kadang2 benda - benda macam ni kita anggap perkara remeh sangat tapi besar kesannya dalam kehidupan anak anak kita. Contoh macam 5 perkara yang selalu kita rasa tak perlu buat ni >> Tahu tak 5 benda ni boleh beri impak besar pada anak anda bila mereka dewasa? << tapi sebenarnya penting sangat kita selalu buat nak2 lagi di depan anak anak. Jangan pandang 5 perkara ni sebagai perkara remeh & tak perlu buat ok!

Moral of the story.. Biarpun pengaruh di sekeliling kadang2 membentuk anak2 kita jadi seseorang yang mungkin tak baik.. Tapi kita kena ingat pengaruh terbesar anak anak adalah ibubapanya. Sebab permulaan hidup mereka hanya mengenal kita. Semoga perkongsian ni memberi manafaat kepada semua ibu bapa di luar sana. peace yo!

1 comment:

  1. gambar tu.. adeh. patut tak macam tu lah kan..adeh.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!