KISAH SERAM! PENUNGGU KEPALA MANGSA PENGGAL DI SARAWAK MENANGIS BILA BULAN MENGAMBANG

5/04/2017 08:15:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

KISAH SERAM! PENUNGGU KEPALA MANGSA PENGGAL DI SARAWAK MENANGIS BILA BULAN MENGAMBANG. Rasa segmen seram serik lekatlekit ni dah lama kot cuti. Peminat cerita seram kat blog lekatlekit ni mesti tertunggu tunggu kan... Almaklum la rasa macam tak lengkap kalau hidup tak di selubungi misteri. Sekali sekala kena ada feel yang boleh buat bulu roma meremang katanya.. Ok ok.. bagi tak menghampakan peminat cerita di blog lekat lekit ni.. Moh ler kita berseram serik lekatlekit..

Gambar sekadar hiasan

Kisah ni aku baca kat sebuah forum.. Di kongsikan oleh someone. Benda ni berlaku dalam keluarga dia.. Siapa dia, apa id dia guna kat forum, forum mana tu tak boleh nak mention. Katanya moyang kepada Atuk dia dulu seorang dukun...So memang ilmu kedukunan tu dapat sikit2 la kat mak dia. Biasa la benda tu memang boleh di warisi ahli keluarga. Mereka ni berketurunan Dayak & perkampungan mereka dekat dengan sungai.. Rasanya ramai yang tahu sejarah iban @ dayak ni kan.. Zaman dulu kalau depa berperang yang menang akan penggal kepala ketua musuh & bawa balik sebagai tanda kemenangan.

Kat kampung dia tu dulu pernah juga berlaku peperangan antara 2 puak.. Macam biasa yang kalah kepala kena penggal & di bawa balik oleh ketua puak yang menang. Kepala mangsa penggal tu akan di simpan di satu pondok khas yang terletak di belakang rumah datuk dia.. Datuk dia ni ketua kampung so port tu mesti dekat dengan rumah ketua kampung la kan. Walaupun kepala tu milik musuh tapi depa tetap menghormati & akan melakukan ritual pemujaan pada setiap hari Gawai Hantu. Orang dulu ni kita sedia maklum.. kebanyakkan ada pendamping.. So bila guna pendamping ni macam kau bela jugak. Kena bagi makan & kena buat apa yang kau janjikan dengan dia. Kalau langgar perjanjian dia akan menyusahkan kau & keturunan kau...

Kalau upacara tu tak di buat setiap kali menjelang hari Gawai Hantu maka bila bulan mengambang akan dengar bunyi riuh rendah dari pondok yang menyimpan kepala musuh tersebut. tengkorak2 milik musuh tu akan bercahaya macam bebola api dan lepas tu mesti ada penduduk kat situ yang meninggal... Tak kira la tua ke muda ke, kecik atau besar. Ikut sempat la sapa yang jadi mangsa. Kat situ ada satu tempanyan yang berpenutup.. Tempayan tu akan mengeluarkan bunyi yang seakan akan orang menangis sayu.. Sapa2 yang dengar memang akan rasa seram & meremang bulu roma..

Zaman tu memang kat kampung tu belum ada bekalan tenaga elektrik.. Pendalaman sarawak pepaham je la kan.. So, menambahkan lagi suasana seram bila malam menjelma. Kalau biasanya dengar suara ayam itik riuh berbunyi tapi bila suara dari tempayan tu berbunyi semua haiwan seolah olah terdiam kaku.. bunyi nafas pun tak dengar apatah lagi bunyik kentut. Benda tu menambahkan lagi rasa seram.. bukan setakat meremang bulu roma.. Rasanya boleh tercabut akar bulu ketiak jugak la bagi sesiapa yang melalui situasi macam tu.  di tambah pulak ada background music suara lolongan anjing... Aunggggggggggggggggggg auk auk... Kalau time tu kalau ada diapers rasanya masing2 pakai diaper. Tak berani nak keluar kencing berak kat luar.

Waktu tu memang takkan ada sebarang bunyi lain melainkan suara tangisan sayu dari tempayan tersebut & suara lolongan anjing yang minta kena baling selipar. Yang tinggal jauh dari pondok simpan kepala tu tak payah enjoy sangat la kan.. Depa pun tak terkecuali kena kacau. Selalunya bila bila benda tu terjadi penduduk kat situ akan kena ganggu.. bumbung rumah macam kena siram batu kerikil, bunyi dinding di cakar & akan nampak jari berkuku panjang celah bilah tingkap. Tu ok lagi.. Yang tak berapa nak ok bila dengar suara mengilai keliling rumah & ada sepasang mata yang sedang mengintai di belakang tabir.. Bayangkan time tu sumber cahaya cuma dari lampu minyak tanah. Pengsan mak nak kalau mak yang kena. Serius boleh kentut berdarah nok!

Selepas 15 tahun katanya.. di sebabkan satu kebakaran pondok tu hangus terbakar termasuk tengkorak mangsa penggal tu sekali. Semua jadi abu bin bakar memasing. Sejak tu gangguan bunyi menyeramkan di pondok tu pun dah tak ada. Cuma tempayan tu je masih ada cuma kurang dah menangis. Mungkin dia dah happy ke camna tak sure la kan..

Tak tahu tempayan tu ada kaitan dengan kepala mangsa2 penggal tu ke tidak.. Sebab asal usul tempayan tu yang cerita ni pun tak tau dari mana. Adakah harta rampasan perang? wallahualam.. Sampai sekarang katanya cerita seram tu masih menjadi lagenda di kampung mereka.

Moral of the story.. Kalau tak suka pun jangan penggal kepala orang yer. Zaman dulu boleh accept la cara mereka berperang macam tu zaman sekarang kau setakat bergaduh berebut awek jangan la sampai penggal kepala pulak. hehehehe

1 comment:

  1. Uish, baca pun dah seram sambil-sambil tu mengekeh gelak sikit aje. Tak berani nak buka mulut lebar-lebar apatah lagi bila baca perkataan 'tempayan' tu. Seram betul ni, Suria! Menggeletar segala bulu. Hahaha!

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com