MUNGKIN TAHUN LEPAS ANDA TAK BUAT 11 PERKARA NI SEPANJANG BULAN PUASA

11.5.17 Suria Lekatlekit 1 Comments

MUNGKIN TAHUN LEPAS ANDA TAK BUAT 11 PERKARA NI SEPANJANG BULAN PUASA. Tu dia mood ramadhan dah activated katanya. Dia kena warm up dari sekarang sebab tak berapa lama sangat dah kita nak sambut bulan ramadhan Al Mubarak ni. Bulan penuh keberkatan & menjanjikan ganjaran pahala yang besar bagi mereka2 yang mengisinya dengan ibadah & perkara perkara yang baik.


So, sebagai persediaan untuk menyambut bulan ramadhan ni meh la kita sama2 remind balik diri apa yang boleh kita buat selain menahan diri dari makan & minum kan? Puasa ni bukan semata mata menahan lapar & dahaga je tau.. Hope ramadhan kali ni kita boleh manafaatkan dengan sebaik mungkin merebut ganjaran pahala..

Mungkin juga dalam 11 perkara ni di bulan2 ramadhan yang lepas korang terskip buat atau terlupa atau tak tahu kena buat, so tahun ni meh la kita semak balik sama sama. Almaklum la kita manusia memang suka lupa daratan & sering kelaut kan.. So, kena di ingatkan setiap masa.. Termasuk diri sendiri yang serba serbi masih kurang sana sini ni..

Antara amalan & perkara yang hangpa boleh & kena buat sepanjang bulan ramadhan ni adalah.. Bukan pergi bazar ramadhan shopping kuih muih, ayam percik, murtabak king bagai yer. Itu tak termasuk walau memang antara perkara wajib bagi sesetengah orang masuk je bulan puasa mesti bertandang ke bazar ramadhan. Yang tu bukan termasuk perkara yang mendatangkan pahala.. Silap haribulan boleh mendatangkan dosa balik ok hehehehe

Ni dia 10 amalan & perkara yang sepatutnya hangpa buat sepanjang bulan ramadhan..

1. Melaksanakan Makan Sahur

تَسَحَّرُوْا فَإِنَّ فِى السَّحُرِ بَرَكَةٌ – الشيخان –

“Makan sahurlah kerana sesungguhnya pada sahur itu terdapat berkah.” (HR. Bukhari dan Muslim)

2. Menyegerakan Berbuka Puasa

Apabila telah datang waktu berbuka puasa, hendaklah di segerakan berbuka, kerana didalamnya terdapat banyak kebaikan. Rasulullah SAW bersabda :

لَا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوْا الْفِطْرَ – رواه الشيخان

“Manusia akan sentiasa berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka.” (HR. al-Bukhari dan Muslim)

3. Membaca Al-Qur’an (Tilawah)

Ayat Al-Qur’an diturunkan pertama kali pada bulan Ramadhan. Maka tidak hairanlah jika Rasulullah SAW sering dan lebih banyak membaca Al-Qur’an di bulan Ramadhan dibandingkan di bulan-bulan lain.

Imam Az-Zuhri berkata, “Apabila datang Ramadhan, maka aktiviti utama kita selain berpuasa adalah membaca Al-Qur’an.” Bacalah dengan tajwid yang baik dan tadabburi, fahami, dan amalkan isinya. Insya Allah, kita akan menjadi insan yang di berkati.

4. Memberikan Makanan Berbuka Puasa (Ith’amu ath-tha’am)

مَنْ فَطَرَ صَائِمًا فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ وَلَا يَنْقُصُ مِنْ اَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئٌ – صحيح النسائى و الترمذى


“Barang siapa yang memberikan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa tersebut, tanpa mengurangi sedikit pun pahala orang yang berpuasa itu” (Shohih Nasa’i dan Tirmidzi)

Amal ibadah yang baik ini dapat Anda manfaatkan bersama jiran tetangga atau anak-anak yatim yang bermukim disekitar rumah Anda. Memberikan makanan ini hanya satu contoh yang dapat kita terapkan dalam hal berbagi rezeki kepada sesama umat. Perkara tersebut juga perlu di jadikan amalan, agar setelah selesai bulan Ramadhan, amalan baik ini tidak hilang begitu saja.

5. Berdakwah

Jangan sia-siakan Ramadhan kali ini. Sepanjang bulan Ramadhan banyak kesempatan untuk berdakwah sebab orang kata dalam suasana Ramadhan orang lebih mudah menerima nasihat & perkara yang baik baik. Almaklum la masing2 dah set dalam otak.. Bulan ramadhan bulan merebut ganjaran pahala. siapa buat banyak kebaikkan maka banyaklah ganjaran pahala dia dapat.

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون

“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar ; merekalah orang-orang yang beruntung” (TQS. Al-Imran[3] : 104)

Namun pastikan jika Anda memberi nasihat haruslah ada dalilnya. Sesuai dengan sabda Rasulullah saw: “Barangsiapa menunjukan kebaikan, baginya pahala sebagaimana orang yang mengamalkannya tanpa mengurangi pahala orang yang mengamalkannya sedikitpun.”

6. Solat Tarawih (Qiyamul Ramadhan)

Ibadah sunnah yang khas di bulan Ramadhan adalah solat tarawih (qiyamul ramadhan). Dan yang paling penting harus di ingatkan adalah  tarawih ni boleh dilakukan dirumah tak semestinya kena berjemaah di masjid atau surau bagi yang ada keterbasan untuk melakukannya di masjid atau surau.

Rasulullah saw pernah merasa bimbang sebab takut solat tarawih dianggap menjadi solat wajib kerana semakin hari semakin banyak yang ikut solat berjamaah di masjid sehingga beliau akhirnya melaksanakan solat tarawih sendiri di rumah.

7. I’tikaf

Inilah amalan yang sering dilakukan Rasulullah saw di dalam bulan ramadhan. I’tikaf adalah berdiam diri di masjid dengan niat beribadah kepada Allah swt. Abu Sa’id Al-khudri meriwayatkan bahawa Rasulullah saw. pernah beri’tikaf pada awal Ramadhan, pertengahan Ramadhan, dan paling kerap di 10 hari terakhir bulan Ramadhan. Sayangnya, ibadah ini dianggap berat oleh kebanyakan orang Islam, jadi sedikit yang mengamalkannya.

8. Mencari Malam Lailatul Qadar

Di dalam bulan Ramadhan ada satu malam yang istimewa iatu lailatul qadar, malam yang penuh berkah. Malam itu nilainya sama dengan seribu bulan. Rasulullah saw pun sangat menantikan untuk bertemu dengan malam lailatul qadar. Maka, Baginda menyuruh kita mencarinya di malam-malam ganjil pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan.

 “Barangsiapa yang solat pada malam lailatul qadar berdasarkan iman dan ihtissab, maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” Begitu kata Rasulullah saw. yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Bahkan, untuk mendapatkan malam penuh berkah itu, Rasulullah saw. mengajarkan kita sebuah doa, “Allahumma innaka ‘afuwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘annii.” Ya Allah, Engkaulah Pemilik Ampunan dan Engkaulah Maha Pemberi Ampun. Ampunilah aku.

9. Umrah

Kalau ada rezeki lebih, pergilah umrah di bulan Ramadhan. Ini kerana pahalanya berlipat-lipat kali ganda. Rasulullah SAW. berkata kepada Ummu Sinan, seorang wanita Anshar, agar melakukan umrah  apabila datang bulan Ramadhan kerana nilainya setara dengan haji bersama Rasulullah saw. (HR. Bukhari dan Muslim)

10. Bertaubat

Selama bulan Ramadhan, Allah SWT membukakan pintu taubat bagi seluruh hambaNya. Oleh sebab itu, bulan Ramadhan adalah bulan yang patut kita ambil kesempatan untuk bertaubat kembali ke fitrah.

11. Zakat Fitrah

Zakat fitrah wajib dibayarkan sebelum hari Ramadhan berakhir oleh umat Islam, tak kira lelaki mahupun perempuan, dewasa ataupun kanak kanak. Tujuannya untuk mensucikan orang yang melaksanakan puasa dan untuk membantu fakir miskin.

Itulah beberapa amalan ibadah mulia yang diajarkan oleh Nabi besar kita Rasulullah SAW pada bulan Ramadhan. Semoga kita dapat mengerjakan semua amalan ibadah tersebut dengan niat ikhlas dan mengharap redha Dari Allah SWT.

Semoga perkongsian kecil ni memberi manafaat kepada seluruh umat islam.. Kalau ada tersalah fakta mohon la di tegur secara berhemah katanya. Tak payah la nak gelar I setazah segera bagai kan.. I bukan setazah & cuma baru setaz (start)  ja.. Nak jadi baik kena bermula dari membaca perkara baik kan? hehehehe

Moral of the story.. Moga ramadhan kali ni tak ramai pelancong naik van jenazah bersiar siar di sekitar bandar & pekan. Peace Yo!

1 comment:

  1. Ada lagi ke main naik-naik van jenazah ni, Suria? Kalau ada, kasihanlah kat grup woman rights tu semua. Nak juga time period, makan di khalayak ramai tau ^_^

    InsyaAllah! Semoga tahun ni kita dapat melalui pengalaman berpuasa yang lebih 'cemerlang' berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!

Kongsi Kisah Seram Anda Disini

Name

Email *

Message *