BLOGGER HAMPIR KENA TIPU KETIKA MENCARI BANTUAN GUAMAN

23.6.17 Suria Lekatlekit 6 Comments

BLOGGER HAMPIR KENA TIPU KETIKA MENCARI BANTUAN GUAMAN. Lagi 2 hari kita akan menyambut ketibaan hari raya.. Tak terasa sungguh ramadhan dah nak berlalu. Rasa sekejab je. Rasa baru macam semalam aku bangun sahur hari pertama puasa.. Tup tup dah penghujung puasa dah. Time ni ramai dah berdesup balik kampung masing masing la kan.. Tapi aku Almaklum la.. Musibah datang sehari sebelum puasa, Jadi raya kali ni di korbankan la.


Malas la nak berkias kias dah.. Rasa ramai blogger tahu kes aku kena saman dengan pihak **tetetttetetttt*** tu.. Ni sebut **tetttetettt** boleh ke tidak? Siapa dia jangan tanya siapa.. Yang tahu maka tahu la. Surat saman tu sampai sehari sebelum puasa.. Tarikh sebutan kes sepatutnya  20 Jun lepas tapi di sebabkan aku buat rayuan untuk tangguhkan kes.. Alhamdulillah mahkamah yang baik hati luluskan rayuan tu. Pengurusan Kes akan berlangsung pada 20 july nanti pulak. Yelah.. dekat2 nak raya nak meronggeng ke kota bahru kelantan sana.. Banyak kekangan terutama kewangan la. Dengan lawyer hapa pun aku takde lagi ni.  At least di tangguhkan tu ada la masa aku untuk terus usaha mencari bantuan guaman.  Usaha je la.. Kalau ada rezeki ada la. Takde mungkin Allah dah aturkan yang lebih baik untuk aku kan.

Dalam proses mencari bantuan guaman ni.. Aku pernah hampir hampir kena tipu dengan manusia yang aku syak dia punya deria perikemanusiaan dah rosak gamaknya. Dah tahu aku ni bukan orang kaya.. Nak ambil lawyer pun tak mampu, still masih nak ambil kesempatan menipu. Konon datang nak membantu, gunakan lawyer dia untuk wakilkan aku kat mahkamah nanti. Kononnya pada hari sebutan kes tu lawyer dia akan minta mahkamah batalkan saman & dengan confident cakap boleh settle semua pada 20 Jun tu. Mula2 aku hampir terpedaya jugak bila dia cakap Lillahitaala dia nak tolong aku sebab kesian aku tak mampu nak hire peguam. So dia nak tolong aku mudahkan urusan. Kos lawyer dia akan tanggung katanya tapi kos mahkamah nanti aku kena bayar sekiranya saman dapat di batalkan.

Ok la aku setuju la..  Sebab aku ingat bila dah settle semua baru aku bayar. Kalau banyak dia kata aku boleh bayar secara ansuran dengan dia. Bermakna ada surat menyurat yang membuktikan kes aku tu dah di gugurkan bagai. Tapi bila dia minta aku bank in kat dia sejumlah wang katanya untuk stanby sekiranya saman dapat di batalkan kena terus bayar kat mahkamah aku mula tak berapa percaya. Tapi aku tak nak buruk sangka. Yelah.. orang datang nak tolong katanya. Aku minta nak jumpa dengan lawyer dia yang kononnya nak tolong aku. Dia kata lawyer kat sebuah negeri di selatan tanah air memang tak ada area kl. Nanti dia terus ke KB jer untuk wakilkan aku. Aku tak perlu pergi. Minta contact number lawyer tu pun berbuih juga la baru nak bagi. Bila dapat aku cuba call lawyer tu tak jawab. Aku whatsapp tanya dia pasal kes aku jawapan tak berapa lawyer sangat buat aku makin curiga. Nak2 lagi yang kononnya lawyer tu cakap.. Urusan pembayaran semua nanti refer dengan sipolan yang konon nak tolong aku. Segala detail cara dia kendalikan kes pun suruh tanya sipolan tu. Nampak dah krik krik kat situ. Sepatutnya sebagai lawyer dia yang kena jelaskan. Dia yang ambil kes tu kan.

Di pendekkan cerita.. 3 hari sebelum tarikh court tu dia tanya samada boleh bank in ke tidak duit tu kat dia. Siap takutkan aku kalau aku tak bayar time tu aku boleh kena gari terus kena jail. tatut titew dengar ok! Aku cakap kalau dia boleh dahulukan & lepas settle aku akan bayar ok. Kalau tak memang tak boleh la. Bayar tanpa black & white ni.. Kalau kena tipu memang kira halal je la kan. Akhirnya dia blocked aku & pasal nak tolong tu terus hanyut bersama mimpi je la. Masa tu aku pasrah je.. Tapi aku tak putus doa minta Allah bantu aku. Memang walau di ambang wati sangat time tu.. Tetap masih harap ada keajaiban berlaku. Memang aku tak putus asa.

Mujur la dalam saat getir dengan tarikh court tinggal tak berapa hari.. Allah hadirkan seorang insan yang bagi aku sangat2 membantu. Dia suruh aku buat surat rayuan ke mahkamah untuk tangguhkan kes. Benda ni tak pernah mana2 peguam yang aku pergi untuk dapatkan khidmat nasihat suggest pada aku. Kebanyakkan private lawyer ni cakap kalau tak mampu tak payah hadir ke mahkamah & perintah ingkar akan di keluarkan & aku akan kalah tanpa perbicaraan. Sebab saman sivil je katanya.. Paling2 aku kena muflis. Yelah.. kau dah tak mampu sapa nak layan kes kau kan. Nasib baik la dalam saat2 akhir tu Allah hantar seorang individu yang bukan lawyer tapi seorang computer programmer yang dah biasa dengan kes2 mahkamah ni. Dia seorang aktivis yang memperjuangkan & menegak keadilan. Menentang korupsi bagai. Orangnya memang sangat lantang & berani. Ni tips untuk hangpa jugak. Bila hangpa ada masalah maybe kena saman macam aku.. Tak payah cari yang imej bawah lindungan kaabah sangat la kan. Serius.. jenis nampak gud gud ni dia takkan hingin nak tolong hangpa. Yang mempergunakan nama agama pun sama. Lebih kepada nak nama jer. Tapi carilah mereka2 yang lantang & berani memperjuangkan kebenaran. Golongan macam ni dia tak takut apa2. Asalkan dia yakin apa yang dia perjuangkan itu benar dia akan tolong. Sebab ada 2 individu yang jenis lantang ada sedang membantu aku sekarang. Memang depa tak bagi duit selopok kat aku tapi bantuan mereka memang sangat membantu. Yang konon positif tu kebanyakkan makan popcorn & tonton masalah kita macam movie jer. Yang paling penting hangpa kena tahu.. Kawan sama2 melantang dulu time camni semua akan jaga kepentingan sendiri. Gila kau.. sorang dah kena saman! Kau takkan ada lagi kawan2 yang akan perjuangkan kau secara terang terangan. Maka merangkak la kau cari pertolongan sendiri. Tapi jangan sesekali kau putus asa ok! Hidup kita ni bukan sendirian. Selagi kita ada Allah.. Kita tak perlu rasa down sangat. Ramai lagi manusia dalam Malaysia ni.. Carilah la. Insya Allah ada yang akan membantu. Yang penting kita sendiri kena kuat & kena usaha. Pertolongan takkan datang bergolek kalau kita tak cari.

Bayangkan aku pos surat rayuan tu pada hari ahad guna pos laju cawangan sungai buloh. Mujur Isnin tu sempat sampai & selasa tarikh sebutan kes. Alhamdulillah.. Rayuan di luluskan & aku ada sebulan lagi untuk cari jalan membantu. Dalam masa sebulan ni moga ada sesuatu yang dapat membantu aku la kan.. Sapa2 ada cadangan untuk membantu sangat sangat di alukan. Terus terang aku cakap.. Aku memang ada masalah kewangan. Jadi jangan la hangpa dok suggest benda yang di luar kemampuan aku nak nak lagi melibatkan duit yang banyak.

Apapun.. Allah masih ada untuk aku mohon pertolongan. Insya Allah aku yakin Allah sedang membantu aku. Konsep minta tolong ni kita kena sedar diri... Orang nak tolong dia akan tolong. Orang taknak tolong kita tak boleh paksa. Terus je usaha.. Insya Allah.. pasti ada jalan terbaik yang Allah akan lorongkan untuk kita.

Moral of the story dari kisah aku ni.. Walaupun kita dalam kesempitan tapi tetap kena bijak. Biar miskin jangan bodoh. Orang jahat ni dah namanya jahat memang la dia tak ada perikemanusiaan. Walau dia tahu kau susah.. Tetap dia nak ambil kesempatan atas kesempitan kau. Walau kita terdesak sekalipun jangan tunjuk kita bodoh. Macam aku memang lepas dia kata kalau tak bank in dia batalkan bantuan dia nak bagi kat aku.. Time tu aku dah redha. dari aku kena tipu.. kes tak settle adalah lebih baik aku kalah kat mahkamah dari kena tipu dengan dia. Tapi tu la.. Allah tu maha berkuasa.. Maha Adil.. dalam saat akhir dia tolong aku jugak. Bagi aku ia satu keajaiban.. Bila kita meletakkan pergantungan pada Allah, Insya Allah.. Dia tak kejam. Usaha & doa bersungguh sungguh. Allah lorongkan jalan terbaik untuk kita.

P/S : Hangpa boleh baca jugak macam mana permulaan aku boleh kena saman kat sini >> BLOGGER DI ANIAYA CLIENT YANG AMBIL REVIEW DI BLOG <<

6 comments:

  1. Selain usaha dgn kudrat.. Usahakan melalui istighfar dan tambah dengan selawat.. Ustaz Yusof Mansur yg amalkan petua ini.

    ReplyDelete
  2. satu perkongsian yang menarik. Semoga tabah menghadapi situasi ini dan diketemukan jalan penyelesaian. Tak berani nak komen apa-apa sebab saya tak reti bab mahkamah.

    ReplyDelete
  3. Kalau saman tersebut atas tuduhan "penulisan berbentuk fitnah" kena cari fakta untuk membuktikan yang "penulisan" itu bukan @ tiada unsur fitnah terhadap plantif dan isi "penulisan" tersebut adalah berasas.

    -A.K.K-

    ReplyDelete
  4. Allah uji dalam pelbagai bentuk . In shaa Allah jika tabah melalui semuanya baik2 sja

    ReplyDelete
  5. Insha Allah...DIA tolong orang yang meminta pertolongan dalam kesusahan.

    Semoga ramai lagi uang sanggup tolong.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT. Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda, tuan empunya blog tak campur ok!

Kongsi Kisah Seram Anda Disini

Name

Email *

Message *