AWAS! PINGGAN MANGKUK BERCORAK BAHAYA KEPADA WANITA & BAYI

7/22/2017 12:44:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

AWAS! PINGGAN MANGKUK BERCORAK BAHAYA KEPADA WANITA & BAYI. Perempuan & koleksi pinggan mangkuk, tupperware memang dah sinonim cuma saya je belum lagi terjebak dalam minat yang macam tu. Sebab tu kalau tengok saya dok buat food photography ni takde koleksi pinggan mangkuk yang cecantik & sering bertukar.. Pi mai pi mai itu je la pinggan mangkuknya. Tu la yang dok guna hari hari pun..


Baru - baru ni viral orang jual pinggan mangkuk bercorak cecantik memurah je kat FB. maka macam semua nampak gula la memasing terutama kaum wanita ni. Tapi terbaca dari kperkongsian di Page Public Health Malaysia berkaitan isu tu.. Terkejut juga bila perkara tu di katakan bahaya..

Nak senang hangpa baca sumber berita di bawah tanpa edit ok.. Edit edit ni kang jadi salah info susah pulak kan tuan punya blog hehehehe


[INFO] BAHAYA PINGGAN MANGKUK BERCORAK KEPADA WANITA & BAYI

Pengguna dinasihatkan lebih berwaspada menggunakan pinggan mangkuk beraneka corak yang tular di media sosial kini, kata seorang pensyarah Universiti Malaya (UM).
Dr Nor Asrina Sairi berkata kebanyakan pinggan mangkuk yang mempunyai hiasan cantik ini mempunyai logam plumbum (lead) dalam penghasilannya.
“Bahaya untuk jangka masa panjang terutama untuk kanak-kanak, wanita hamil dan bayi, tapi bahayanya itu bukanlah secara terus atau langsung.
“Ia lebih kepada kuantiti yang sedikit, tapi kalau kita kerap guna dan untuk jangka masa lama, ia akan beri kesan kepada kesihatan,” katanya kepada mStar Online.
Pinggan mangkuk dengan hiasan menarik itu kini tular di media sosial dan boleh didapati serendah 50 sen di Pasar Seni dan beberapa lokasi lain.
Pensyarah kanan Jabatan Kimia UM itu berkata pinggan mangkuk berkenaan lebih sesuai dijadikan koleksi hiasan.
Katanya, plumbum yang terlekat di pinggan berkenaan akan mudah terhakis apabila terdedah kepada suhu panas.
“Saya cadangkan pengguna gunakannya untuk perhiasan atau koleksi, elakkan guna untuk hidang makanan harian.
“Kalau warna atau sadurannya di luar, itu OK lagi, tapi bila sekarang trend baru di bahagian dalam pun disalut, itu yang kita agak khuatir,” beliau dilaporkan berkata.
Sumber Malay Mail Online

 Kalau rasa nak buat koleksi perhiasan je takde masalah cuma dengan penggunaan yang kerap mungkin memberi kesan pada kesihatan dalam jangkamasa panjang nanti. So marilah kita guna pinggan mangkuk yang plaint color jer hehehehe.. Plain color pun kenyang juga alas makan tu. Tak pun nak senang alas dengan daun pisang. Aroma daun pisang tu pun dah sedap.. Lepas makan tak payah basuh dah. Jimat masa, tenaga & bil air hehehehe.

Moral of the story.. Apa yang di isytiharkan bahaya tu terima je tak perlu nak mempertikaikan bila pakar mengesahkannya. Buat apa memperjudikan kesihatan diri semata mata kerana untuk kepuasan duniawi je kan.. Peace Yo!

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com