SPINNING GASING.. FILEM TERBAIK TAPI BUKAN UNTUK TONTONAN UMUM

8/21/2017 02:44:00 PM suria lekatlekit 3 Comments

SPINNING GASING.. FILEM TERBAIK TAPI BUKAN UNTUK TONTONAN UMUM. Sejak 3 hari ni rasa macam idea nak menghapdet kurang melimpah ruah. Tak tahu la maybe faktor otak terlampau penat ke hapa.. Yelah, maybe terlampau fikir pasal kes saman sivil yang saya kena tu. Struggle juga saya cuba cari dana untuk kos guaman tu. Macam macam usaha saya buat.. Tapi saya tak kata la usaha saya gagal. Alhamdulillah.. Membantu juga cuma belum mencukupi.. Tapi takpe, Orang kata selagi kita usaha, doa & tawakal Insya Allah ada jalan..

Saya ni ada satu perangai yang kalau sampai satu tahap saya rasa terlalu penat fikir masalah saya mula nak cari something yang boleh saya hanyut sat.. Bukan la isap dadah. Tak juga minum air ketum.. Yang tu bukan hanyut dah boleh tenggelam di bawa arus. Silap2 kerahmatullah tak pun ke rumah besi lah.. Saya suka nak tengok balik filem2 favorite saya dulu dulu.. Time2 macam ni bukan filem seram ok! Filem seram memang tak menerjah sangat ke dalam kotak fikiran saya.

Filem2 yang ada sentimental value.. Tapi bukan filem ombak rindu. Ombak rindu sampai sekarang saya tak pernah tonton. Antara filem yang boleh buat saya terbuai.. macam filem Puteri Impian, Spinning Gasing, Sepet.. Filem filem yang ada jiwa macam tu saya suka sangat tonton.

Sabtu lepas saya sempat la layan Spinning gasing kat youtube sebab saya tak ada koleksi DVD filem tu. Dulu ada la VCD tapi semua tu khazanah rumah kat kampung. Ntah ntah dah jadi saka ke hapa VCD tu. Tak tau la ada lagi ke tak.. Antara filem yang saya suka & kalau tonton mesti feel sampai ke tulang sum sum katanya. Mesti hangpa tak tau apa rasa sampai ke tulang sum sum kan.. hehehehe


Filem ni mengisahkan sepasang sahabat yang berlainan jantina, bangsa & agama. Depa ni cuba menubuhkan satu kumpulan Muzik tapi perjalanan band depa ni agak berliku. Kisah persahabatan yang masing masing menyimpan perasaan cinta dalam diam. Hujung2 baru nak bagitau masing masing suka sama suka cuma sebab perbezaan bangsa & agama.. dalam filem ni depa tak bercinta. Yang perempuan beragama Islam.. Yang lelaki berbangsa cina tapi dia tidak percaya apa2 agama malah Tuhan pun. Tapi hujung cerita ni.. Dia sanggup nak convert ke agama Islam untuk terus bersama orang yang dia suka tapi pihak perempuan tu tahu.. Benda tu bukan keikhlasan dia untuk terima Islam cuma perasaan cinta dia pada perempuan tu. Perempuan menolak & anggap antara mereka memang tiada jodoh. Selepas tu masing masing berubah haluan mengejar cita cita sendiri.

Saya suka sangat style, imej watak Harry & Yati dalam filem ni

Filem ni memang tak sesuai untuk tontonan umum atau seisi keluarga. Sebab banyak babak babak SG, Sx bagai.. Filem ni pun masa nak di tayangkan banyak babak kena potong tapi dalam versi VCD katanya tak ada potongan. Full version. Filem ni agak besar bajet dia..  RM2.4 juta. Kutipan yang diterima untuk filem ini adalah sebanyak RM484,450.04.


Filem ni di tayangkan pada tahun 2001.  Antara pelakon yang membintangi filem ni adalah..

⤞Ellie Suriaty (Yati)
⤞Craig Fong (Harry Lee)
⤞Corinne Adri (Chantal)
⤞Edwin R. Sumun (Ariff)
⤞Sanjeet Jarnail (JJ)
⤞Hani Mohsin (Azri)
⤞Rosyam Nor (Zainal)
⤞Frankie Lee @ Adam Corrie (Tai-ko)
⤞Jalaluddin Hassan

Antara Anugerah yang di terima dari Filem ni adalah..

↣20th Hawaii International Film Festival, 2000 (Amerika Syarikat)
↣Anugerah NETPAC: Special Mention - Teck Tan
↣3rd Cinemaya Festival of Asian Films (CINEFAN), 2001 (India)
↣Pelakon Wanita Terbaik - Ellie Suriaty

Filem ni bagi saya antara lakonan terbaik gandingan Ellie Suriaty & Craig Fong pelakon kelahiran Australia. Yup serius memang sampai ke hati bila tonton filem ni. Filem filem macam ni memang susah untuk di iktiraf sebagai filem hebat kalau kat Malaysia.. Selera penonton Malaysia masih nak tengok filem2 Syamsul Yusof, David Teo. Filem2 berat macam Spinning Gasing ni.. Selalu banyak terima anugerah dari luar.

Lagu Camelia, Terlanjur sayang menjadi salah satu lagu sountrack filem ni. Saya rasa memang bersesuai dengan kisah dalam filem ni.

Kalau hangpa nak tengok filem ni boleh google jer.. Untuk Full movie rasa boleh download. Dalam bentuk DVD tak sure pulak masih ada atau tak. Tapi serius.. Filem ni kalau ikut citarasa saya memang best.

Tapi kalau hangpa rasa tak selera nak layan filem2 lama ni. Nak layan filem baru pulak elok la hangpa download Boost App ni >> MUAT TURUN: Nikmati Diskaun Sehingga 60% Dari MBO << 60% tu... bukan sikit ok diskaun. Rugi wei kalau tak guna Boost App ni untuk dapat diskaun tiket wayang.

3 comments:

  1. best kot cerita ni. Ellie suriati berlakon power..

    ReplyDelete
  2. pernah beli VCD filem ni dulu. Tp dah ingat mana jln ceritanya sbb dah 16 thn berlalu.

    ReplyDelete
  3. now Ellie macam gila je

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com