AWAS! ADA PENGEDAR GUNA LOGO MESTI PADA PRODUK UBATAN MEREKA & CLAIM SEBAGAI PRODUK MAKANAN. INI SATU PENIPUAN

9/25/2017 10:40:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

AWAS! ADA PENGEDAR GUNA LOGO MESTI PADA PRODUK UBATAN MEREKA & CLAIM SEBAGAI PRODUK MAKANAN. INI SATU PENIPUAN.  Kalau hangpa spesis yang memang suka belek sampai juling sebelum membeli apa - apa prdouk mesti pernah nampak Logo mesti yang banyak ada pada produk. Kebanyakkan pada prioduk makanan, Tak kira la makanan frozen atau supplement (makanan tambahan). Tak pun kat produk2 minuman kesihatan macam kopi bagai tu.. Pernah tengok tak? Kalau tak pernah tengok confirm la hangpa memang tak pernah check langsung produk apa yang hangpa beli betul betul.


Dulu saya pun tertanya tanya juga menatang hapa logo Mesti ni.. Produk mesti beli ke camna? Nampak sangat la tahap pengetahuan masih level tadika katanya. Kerana keinginan nak tahu tu membuak buak.. berombak di dada bagaikan tsunami.. Tak boleh tahan tahan dah bila nafsu ingin tahun sampai di paras bahaya maka kita mengaji dengan en google la sekejab. Apa guna bayar bil internet kalau setakat nak baca blog copy paste gosip hiburan hahaha...

benda ni sangat penting untuk kita tahu sebab ia berkaitan keselamatan kita sebagai pengguna. Setiap pendaftaran KKM tu ada kategori dia.. Macam Notifikasi (NOT KKM) untuk produk kosmetik & kecantikkan.. MAL untuk produk ubatan & MESTI ni kena juga tahu untuk produk kategori mana.. Bukan main tempek je logo sesuka hati.. & nak dapat pengiktirafan setiap logo tu bukan setakat print pada packaging produk. Kena melalui pendaftaran di KKM mengikut terma & syarat..

Jadi jom la kita masuk tuisyen sat kat segmen khimat masyarakat lekatlekit untuk lebih memahami apa maksud di sebalik logo Mesti pada produk..

 Logo mesti pada produk yang kategori makanan ni adalah membawa maksud 

Skim Pensijilan “Makanan Selamat Tanggungjawab Industri (MeSTI)” adalah satu skim yang dijenamakan semula bagi menggantikan Skim Keselamatan Makanan 1Malaysia (SK1M). Skim Pensijilan MeSTI adalah merupakan hasil penambahbaikan dari SK1M bagi memudahkan enterpris makanan terutamanya pihak Enterpris Kecil dan Sederhana (EKS) untuk memenuhi keperluan-keperluan yang diperuntukkan dibawah Peraturan-Peraturan Kebersihan Makanan 2009.

Melalui pensijilan MeSTI, pihak pengusaha makanan akan dibimbing bagi membangunkan dan melaksanakan program jaminan keselamatan makanan sebelum pensijilan diberikan. Di bawah program jaminan keselamatan makanan ini, pihak pengusaha perlu membangunkan satu sistem amalan yang terancang dan didokumentasikan beserta rekod-rekod kawalan. Antara elemen-elemen utama didalam program jaminan keselamatan makanan yang efektif adalah kawalan premis, kawalan operasi dan kebolehkesanan (traceability).

Nilai tambah lain yang terdapat di bawah Skim Pensijilan MeSTI ialah penilaian SME Competetive Rating Evaluation (SCORE) oleh SME Corp dan juga program bimbingan. Ia juga menjadi keperluan kepada pemasaran produk-produk makanan di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M), COOP1M dan beberapa pasaraya-pasaraya besar. Skim ini juga diiktiraf oleh agensi-agensi kerajaan lain di mana ia menjadi keperluan kepada Penjenamaan 1Malaysia Best oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Pensijilan Halal Malaysia oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Jabatan Agama Islam Negeri.

Sumber Laman Web Rasmi  Bahagian Keselamatan & Kualiti Makanan Kementerian Kesihatan Malaysia -

Ada produk ubatan yang guna Logo Mesti juga tau dengan alasan produk mereka kategori makanan tambahan tidak perlu MAL KKM. Hati hati ok.. Tengok jugak pada claim sesuatu produk. Kalau dia tulis untuk merawat atau membantu masalah berkaitan penyakit atau untuk tujuan kecantikkan macam melangsingkan badan, untuk kesuburan kehamilan bagai yang menjurus kepada produk ubatan.. dia bukan lagi kategori produk makanan dah. So dia tak boleh guna Logo Mesti Kena ada MAL KKM, ok! Jangan jadi tipah sangat.. asyik tertipu je. Kena bijak. Kalau pendaftaran dengan KKM pun dia tipu.. produk dia jual patut di ragui ok! Produk Jamu tradisional suka claim macam tu.. Tak suka tau Sally tipu tipu pengguna. Sally marah ok! hehehehe

Moral of the story... Mungkin dulu kita bangang macam den ni.. Sebab tu den mula study banyak penipuan dari pengeluar produk ni. Sebagai pengguna.. Jadi den guna blog lekatlekit untuk menyebarkan info & membuat pendedahan agar boleh kurangkan populasi kaki penipu & golongan yang kena tipu. Peace Yo!!

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com