AWAS! SPF TINGGI PADA SUNBLOCK BOLEH ROSAKKAN KULIT. JOM BACA TIP MEMILIH SUNBLOCK

1.9.17 Suria Lekatlekit 2 Comments

AWAS! SPF TINGGI PADA SUNBLOCK BOLEH ROSAKKAN KULIT. JOM BACA TIP MEMILIH SUNBLOCK. Dunia sekarang yang hitam nak putih.. Yang putih takut sangat jadi hitam. Maka penggunaan sunblock pun semakin menjadi keperluan. Bukan setakat nak bercanda dipasiran pantai je orang pakai sunblock ok.. Malang nak selangkah keluar dari pintu rumah pun orang apply sunblock sekarang. Almaklum la takut kena sunburn.. Kulit jadi berbelang. Takut satgi ada yang di tangkap & di hantar ke zoo pulak.. Yelah, ingat kuda belang ke hapa kan... keekeke


Sebab tu penting untuk kita pakai sunblock ni. Nak tahu kenapa kita kena pakai sunblock?

 Kenapa kita perlu pakai Sunblock Setiap hari? 
Kita wajib pakai sunblock setiap hari disebabkan lapisan atmosfera kita yang semakin menipis.

 Kenapa kita wajib lindungi kulit kita dari pancaran terik matahari? 
Kerana kulit akan semakin menipis dan ingin kurangkan risiko masalah kulit (jerawat, jeragat,kulit menipis) dan kanser kulit.

Bila kita nak beli & pakai sunblock ni.. Kita akan nampak dia tulis SPF kat produk tu.. Ada yang tak tahu SPF tu apa main beli jer. Jadi perlu untuk hangpa tahu dulu apa itu SPF sebelum membeli apa2 produk yang ada SPF...

 Apakah SPF? 

➸SPF adalah singkatan untuk sun protection factor.
➸Spf ini adalah kiraan yang merujuk kepada seberapa lama ianya boleh melindungi kulit kita dan seberapa kuat sesuatu produk itu kepada kulit kita.

Kalau kita tengok di produk2 sunblock ada tulis spf15, spf30, spf50. So yang mana yang sesuai dengan kita?

Contoh pengiraannya adalah : 

1. Cara kira seberapa kuat ianya boleh melindungi kulit kita
Kita ambil contoh spf 15.
Kita perlu tolak satu dari nilai spf itu.
Misalnya, spf 15 bermaksud (15-1)/15 iaitu 0.93.
So, 93% sunblock itu dapat lindungi kulit kita dari sinaran uv.
Jika spf30, 96%.

2. Setiap warna kulit adalah berbeza untuk pertahanannya terhadap sinaran uv.
Untuk kulit putih, biasanya hanya boleh bertahan 10 minit
Kulit kuning langsat, biasanya 15 minit
Kulit sawo matang,20 minit
Semakin gelap kulit kita, semakin kuat ianya mampu bertahan di bawah sinaran UV kerana kandungan pigmen melanin yang tinggi.

Contoh kiraan: 

Untuk orang berkulit putih, jika dia menggunakan spf 15, maka sunblock itu mempunyai masa lebih kurang 15x10=150 minit untuk bertahan.

Untuk kulit sawo matang, 15x20= 300 minit.

Selain dari nilai spf, kriteria lain untuk memilih sunblock adalah, ianya perlulah mempunyai perlindungan dari sinaran UV ( ultraviolet ) A & B.

UV A adalah sinaran UV yang boleh menembusi lapisan kulit.
Ianya menyebabkan kulit menjadi tua ( penuaan) , berkedut, kusam dan masalah dalaman kulit yang lain.

UV B pula adalah sinaran yang tidak menembusi lapisan kulit. Ianya menyerang lapisan luar kulit sahaja. Jadi, ianya akan menyebabkan kulit kita terbakar ( sunburn ).

Sebab itu, kita perlu cari sunblock yang mempunyai pertahanan kepada UVA & UVB juga.


 Bagaimana pula jika ianya tertulis PA+++ sahaja? 

PA itu adalah kiraan untuk UVA.
+++ itu bermaksud kadar kekuatan UVA di dalam sesuatu sunblock.
Maksudnya, jika sesuatu sunblock itu hanya tertulis PA++, ianya tidak mempunyai pertahanan UVB.

Untuk yang tidak begitu terdedah kepada sinaran terik matahari atau yang terdedah sekejap sahaja ( kurang dari 4 jam), spf 15 sudah mencukupi.

Jika anda memang terdedah lama dan sentiasa berpeluh, spf30 sudah memadai. Melainkan jika anda berkulit putih gila, anda memang memerlukam spf50.

Beza pada spf cuma jangkamasa sahaja. Kekuatan masing2 adalah lebih kurang sama.

Jadi,tak perlu spf yang tinggi. Jangan rosakkan kulit dengan spf yang tinggi jika tidak perlu.

Untuk yang melakukan aktiviti di dalam air, perlu lebih kerap sapu sunblock kerana ianya hilang selepas terkena air.

Tidak ada kajian mengatakan ada sunblock yang mempunyai kriteria 'water-proof'.

Kesimpulan kata, yang terpenting untuk memilih sunlock adalah:

➽1. Spf yang sesuai dengan jenis kulit & aktiviti kita
➽2. Mempunyai UVA & UVB
➽3. Jenis sunblock yang sesuai dengan jenis kulit kita ( spray/ gel/ krim)

Dan, minumlah air kosong dengan cukupnya setiap hari untuk mengekalkan keanjalan kulit kita.

 Sumber Info asal :Dr. Erna Nadia 

Jadi kalau nak pakai sunblock pepandai la pilih SPF yang mana sesuai dengan keperluan kulit hangpa. Kena sedar diri juga nak pilih sunblock. Yang hitam jangan perasan putih.. Yang putih2 melayu jangan perasan putih minah saleh.. Jangan ingat lagi tinggi SPF pada sunblock lagi tinggi protection dia. Kalau tak menepati keperluan kulit, ia boleh merosakkan kulit juga ok! Paling penting jangan beli sunblock timbang kilo... hikhikhik

2 comments:

  1. Dulu zaman #RemajaPurba tak hairan dengan produk SPF bagai ni bila aktif di bawah terik mentari.
    La ni sejak dak jadi #MakBudak, dah kurang nak melasak, lagi jarang nak guna sunblock ni.. huhuhu.


    Anyway, terima kasih atas info di atas. Saya mohon share ye.. 🤗

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com