INI SEBAB MASIH BERJERAWAT WALAU BERUSIA LEBIH 40AN

9/08/2017 04:13:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

INI SEBAB MASIH BERJERAWAT WALAU BERUSIA LEBIH 40AN. Jerawat ni selalunya di kaitkan dengan masalah budak2 remaja baru akil baligh atau yang muda mudi ja. Ada orang anggap masa muda je berjerawat tapi dah masuk zon warga emas esok berhenti jerawat tu.. Mitos ok! Ada orang umur dah lebih 40an pun masalah jerawat tak settle settle. Ada yang dah nak monopos pun dok berjerawat lagi.


Tapk payah rasa awet muda sangat la kalau dah masuk 40an still berjerawat. hahahaha... Tu bukan tanda hormon anda masih muda ok. Jiwa muda mungkin.. Tapi jiwa muda bukan faktor muka masih berjerawat walau umur dah masuk 40an.

Menurut kajian oleh WhatClinic, 88 peratus pakar penjagaan kulit menemui peningkatan orang dewasa yang menjaga kerana kotoran di muka, bintik, dan jerawat. Sebanyak 27 peratus masalah jerawat disebabkan oleh tekanan dan ketidakselesaan hormon. Kemudian 15 peratus disebabkan oleh pemakanan, dan 12 peratus disebabkan pencemaran.

Terlalu banyak mengambil makan manis
Salah seorang daripada mereka makan terlalu banyak gula manis atau tinggi. Gula boleh meningkatkan pengeluaran minyak dan keradangan sehingga menyebabkan jerawat tumbuh pada kulit.

Tekanan: 
Ketika tertekan, peningkatan hormon kortisol dapat meningkatkan gula darah, keradangan, dan meningkatkan tekanan darah. Bukan itu sahaja, tekanan juga meningkatkan kerosakan pada sel kulit yang menyebabkan jerawat. Tekanan juga memberi kesan kepada kesihatan usus, pencernaan, dan penyerapan nutrien.

Alahan makanan: 
Alahan makanan tertentu kerana genetik boleh mencetuskan pertumbuhan jerawat, ruam pada kulit, kesakitan, gangguan tidur. Alergi atau sensitif kepada makanan tertentu yang boleh menyebabkan jerawat, di antaranya disebabkan oleh penggunaan susu, kafein, alkohol, dan kacang

Pencemaran: 
Pendedahan yang kerap terhadap pencemaran kenderaan boleh mengakibatkan keradangan, pori pori tersumbat sehingga menyebabkan risiko jerawat.

Ketidakseimbangan hormon: 
ketidakseimbangan hormon semasa kitaran haid, kehamilan dan menopaus juga dikaitkan dengan jerawat. Wanita yang mengalami sindrom ovari polikistik atau gangguan hormon juga menyebabkan jerawat.

Ubat: 
Penggunaan ubat tertentu boleh mencetuskan pertumbuhan jerawat. Antaranya, jenis kortikosteroid, anticonvulsant, litium, barbiturat, steroid androgenik, DHEA dan ubat-ubatan yang mengandungi bromida atau iodida.

Kekurangan Vitamin D: 
Kekurangan vitamin D juga boleh menjejaskan keseimbangan hormon. Apabila anda kekurangan vitamin D, terdapat masalah dengan pembaikan kulit. Ia juga mencetuskan pengeluaran minyak berlebihan. Jadi minyak berlebihan boleh menyebabkan jerawat

Tu punca jerawat subur bagai di baja yer walau umur dah masuk 40an yer.. Bukan sebab awet muda. Tolong jangan perah santan sangat hahahaha (Perah santan = Perasan). Jadi kalau nak elak muka maintan berjerawat sampai ke liang lahat amalkan pemakanan sihat, guna produk yang betul & menepati keperluan kulit & elakkan kerap terdedah dengan pencemaran. Jangan biarkan seumur hidup anda di selubungi jerawattttttttttttttttttttttttt!!

1 comment:

  1. Baru tahu ada istilah perah santan.. Untuk perasan

    Ok la tu

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com