DAH SEMAK PRODUK ANDA GUNA DARI KILANG BERTARAF GMP ATAU TIDAK?

10/26/2017 09:58:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

DAH SEMAK PRODUK ANDA GUNA DARI KILANG BERTARAF GMP ATAU TIDAK? Semalam dok melilau kat news feed FB terjumpa satu page Krim Kilo bertaraf GMP katanya.. wow! Krim Kilo sekarang dah naik taraf yer.. Kalau dah bertaraf GMP tak payah la guna nama krim kilo. Boleh membuatkan orang lain salah faham.. Tapi bila harga seunit produk yang di keluarkan serendah RM4++.. Ragu2 juga dengan kualiti produk tu. GMP betul ke tidak.. tak sure la pulak.


Bagi yang tak tahu.. Semua produk yang berdaftar dengan KKM memang wajib di hasilkan & di keluarkan dari kilang bertaraf GMP. Tu mesti nak tanya GMP tu apa? Ok.. ok.. Hakak explain kat hangpa sikit na.. Apa yang di maksudkan dengan GMP. General Manager Production ke? Bukan...

GMP (Good Manufacturing Practice/Amalan Pengilangan Baik) adalah pensijilan yang mendapat pengiktirafan dari Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan Malaysia bagi memastikan produk atau kosmetik yang dihasilkan dalam keadaan berkualiti dan bersih. Nak dapat taraf GMP tu perlu la melalui proses permohonan & ada kriteria yang di tetapkan oleh KKM.

Zaman sekarang ni zaman penuh dengan penipuan.. So kita tak boleh percaya sangat kalau ada pengedar yang cakap produk dia di keluarkan oleh kilang bertaraf GMP. Kita kena tengok bukti juga sebelum mengambil kenyataan tu sebagai kenyataan yang jujur & benar.. Produk yang sebelum ni dapat Notifikasi KKM pun banyak kantoi ada bahan terlarang sebab pengeluar produk tak jujur declare bahan bahan yang di gunakan dalam produk inikan pulak status GMP. Jadi penting untuk kita tahu cara - cara nak semak samada kilang yang mengeluarkan produk yang kita guna sekarang benar bertaraf GMP atau tidak..

 Caranya 

1. Pergi ke website http://npra.moh.gov.my/

2. Clik pada Button Information
- clik QUEST List of Manufacturers / Wholesales / Importers
- clik Cosmetic Manufacturer List

(Rujuk pada gambarajah di bawah)


Lepas tu dia akan keluar senarai kilang yang mendapat pengiktirafan GMP oleh KKM. Kalau ada bagus la at least produk anda guna di hasilkan dari kilang yang mengamalkan Amalan pengilangan yang bersih tapi tak bermakna Ingredients dia tu selamat ok! GMP bukan bukti sesuatu produk itu selamat atau halal cuma untuk memastikan produk yang di hasilkan dalam keadaan berkualiti & bersih sahaja. Untuk halal perlu dapatkan Pengiktirafan IMP atau Halal JAKIM. Untuk mengesahkan produk tu selamat ke tidak.. Kena ada bukti dah di RND iatu melalui ujikaji di makmal @ Lab yang di iktiraf. Bukan bakar atas sudu, ok!

Jadi.. elok la sebelum guna apa2 produk check dulu samada ada NOT KKM, GMP kalau perlu status kehalalan. Almaklum kalau di keluarkan dari kilang ni.. Kadang2 non muslim punya kan. Penting juga status halal tu.


Tu salah satu cara nak semak kilang yang mengeluarkan produk kosmetik bertaraf GMP. Sama juga kalau produk makanan atau apa2 produk yang lain. ada kategori dia la..So, boleh check di laman web NPRA.

Semoga info ni memberi manafaat kepada korang semua.. pencinta kecantikkan abadi. hehehehe

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com