UNIT TRUST PELABURAN YANG BOLEH GANDAKAN SIMPANAN KWSP ANDA SELEPAS PENCEN

11/28/2017 10:06:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

UNIT TRUST PELABURAN YANG BOLEH GANDAKAN SIMPANAN KWSP ANDA SELEPAS PENCEN. Hari ni saya nak cerita pasal pelaburan. Kemain kan lekatlekit sekarang dari cerita seram, produk kecantikkan.. dah melangkah maju setapak cerita pasal pelaburan pulak. Of course la dalam penulisan pun kita kena ada anjakkan paradigma katanya. Kita tak boleh statik buat sesuatu yang sama. Kena improve diri tu kalau nak maju katanya.. hehehehe


Pelaburan ni.. kadang2 golongan macam kita yang biasa biasa ajer, kita rasa macam kurang berminat & tak mampu. Sebab mentaliti kita fikir pelaburan ni ada risiko & perlukan sejumlah modal yang banyak. Almaklum kita takut rugi.. Dah la duit yang ada tu pun bukan la juta lemon sangat katanya.. nak ambil risiko melabur.. kang melebur hapa pun tak dapat.

Tak semua pelaburan tu berisiko tinggi & perlukan modal yang tinggi. Ada jenis pelaburan yang tidak berisiko tinggi seperti pelaburan Unit Trust. Memang sesuai dengan golongan yang tak berapa pandai untuk handle pelaburan yang dia buat sebab ada golongan profesional yang ada manage pelaburan anda. Modal dia pun tidak membebankan sebab ada cara mudah korang melabur.

Sebagai pengenalan jom kita fahami dulu apa itu Unit Trust.. Bak kata pepatah melayu.. Tak kenal maka tak cinta. Kalau Unit Trust pun korang tak tahu pekebenda.. macam mana la korang nak berminat dengan dia kan. So secara ringkas & santai saya akan explain kepada anda semua apa itu Unit Trust.. Dia bukan Unit Tindakkan Khas yer... Jauh sekali pasukan Gerak Khas.

Unit Trust atau dalam bahasa Melayu bermaksud unit Amanah tapi di sebabkan orang Malaysia ni kan terbiasa guna bahasa rojak.. English mix dengan melayu, Very the King Koko yang a lots of mix tu katanya.. Jadi Ia memang lebih di kenali dengan nama Unit Trust Berbanding Unit Amanah. Jarang sangat orang nak sebut Unit amanah ni.

Unit trust ni adalah satu bentuk pelaburan yang membolehkan pelabur menggunakan simpanan mereka & di laburkan dalam saham atau aset lain & di uruskan oleh pengurus dana yang profesional. Yelah kan.. Bukan semua orang tahu sangat pasal pelaburan.. So melalui Unit Trust ada golongan profesional akan handle untuk anda. Korang cuma perlu tunggu keuntungan untuk masuk dalam account sahaja.

Dalam unit Trust Ada dua jenis Pelaburan

1. Pelaburan menggunakan simpanan KWSP 

Antara cara paling mudah untuk membuat pelaburan dalam unit amanah ialah melalui Skim Pengeluaran KWSP (Akaun 1). Skim ini memberi kemudahan kepada pemegang akaun KWSP yang layak untuk melabur sebahagian daripada amaun akaun 1 dalam dana-dana unit amanah yang diluluskan oleh pihak KWSP. Secara umumnya, pelaburan unit amanah untuk satu jangka masa panjang (10 tahun ke atas) berpotensi memberikan pulangan di antara 12% – 17% setahun. Satu perbezaan yang amat ketara berbanding dividen yang diagihkan oleh pihak KWSP. objektif pelaburan unit amanah ialah pertumbuhan modal dan keuntungan jangka panjang.

Dana-dana unit amanah yang mendapat kelulusan pihak KWSP ialah dana-dana terpilih yang memenuhi kriteria tertentu dan tidak “membahayakan” simpanan pencarum. Bermakna risiko rugi tu tak ada & duit korang tak melebur (hilang) tapi boleh di gandakan. Dana-dana yang diluluskan ini secara umumnya mempunyai rekod pulangan yang baik dan tidak terlalu mendedahkan simpanan pencarum kepada tahap risiko yang terlalu tinggi.

2. Pelaburan Tunai 

Pelaburan tunai dalam unit trust swasta adalah kurang menjadi fokus masyarakat kita. Di dalam pasaran melayu, menyimpan duit dalam dana unit trust selain daripada Amanah Saham Bumiputra (ASB) adalah kurang popular. Sebenarnya tidak semua orang faham bahawa ASB itu sebenarnya ialah satu dana unit trust.

Oleh kerana kemudahan ASB dan jaminan yang diberikan seakan-akan bank, maka orang melayu menjadikan ASB sebagai tempat simpanan mereka yang utama. Bagi golongan yang teliti dalam aplikasi muamalah Islam, mereka mungkin memilih instrumen lain yang jelas taraf halalnya mengikut pengiktirafan Majlis Fatwa Kebangsaan iaitu tabung haji atau unit trust berasaskan syariah.

Jadi anda boleh pilih jenis pelaburan yang macam mana anda nak.. Samada Pelaburan melalui akaun 1 KWSP atau Pelaburan Tunai.

Pelaburan dalam Unit Trust ini adalah pelaburan yang kurang berisiko. Dana Unit Trust di laburkan ke dalam lebih daripada 50 Syarikat senarai awam yang meliputi pelbagai sektor seperti barangan pengguna, syarikat minyak, kelapa sawit, kesihatan, komunikasi & banyak lagi. Ada juga yang melabur di luar negara. Yang penting dengan Unit Trust ni semua orang boleh & mampu melabur tanpa melebur hehehehe.

 Mesti ramai yang nak tahu macam mana Pelaburan ni Boleh bagi keuntungan pada pelabur kan? 

Melalui aset aset yang di laburkan.. Nilainya akan naik maka dengan kenaikkan nilai ni di bayar dengan harga seunit unit trust.

Ataupun aset aset yang memberi pendapatan secara tunai melalui dividen atau sewa.. maka ia juga akan di bayar dengan kenaikkan seunit unit trust yang pelabur miliki.

Sebenar melabur guna account 1 kwsp ni untung tau.. lebih lebih mereka yang mungkin sudah berhenti kerja & tiada lagi caruman kwsp contoh seperti golongan yang dah pencen atau yang berhenti kerja awal dari umur pencen. Bila dah berhenti kerja.. So caruman KWSP pun dah tak ada secara automatik simpanan pun tak bertambah. Dengan cara melabur melalui unit trust juga dapat mengandakan simpanan anda dalam kwsp. Memang rata rata pelabur unit trust menggunakan account kwsp ni bagitau.. memang menguntungkan. Sebab simpanan tu bertambah so, benda ni akan menjadi simpanan untuk masa depan. Bila dah pencen tak perlu lagi buat kerja sampingan kalau simpanan dah mencukupi. Betul tak?

Kena ingat kalau berminat nak melabur.. Zaman sekarang banyak scammer (Penipu) yang menawarkan bermacam macam jenis skim pelaburan dengan janji 'Cepat kaya'. So, hati hati yer. Nak lebih selamat melabur la dengan Unit Trust selain risiko kehilangan modal adalah sangat mustahil & rendah, Ia dipantau oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC) Malaysia, dibenarkan operasi oleh Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kewangan Malaysia. Sehingga 31 Oktober 2016, terdapat 37 Syarikat Pengurusan Unit Amanah. Antaranya adalah PMB Investment Berhad, Phillip Mutual Berhad, CIMB Principal, Kenanga, RHB Asset Management, Eastspring Investment dan banyak lagi.

Sekiranya anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang pelaburan dalam Unit Trust.. Jangan cari saya. Saya bukanlah orang yang expert dalam pelaburan Unit Trust ok.. Saya cuma menyampaikan info. Korang boleh dapatkan khidmat nasihat Agent Unit Trust yang boleh di percayai..

Boleh mengisi borang online disini >> Saya Berminat Untuk Tahu 8 Tips Bijak Unit Trust <<

 rafhan 
 H/P No : 012-5586734 
 Whatsapp : http://www.wasap.my/60125586734/unittrustsuria 
Consultation Unit Trust, Kajang, Puchong, Serdang, Shah Alam & Kuala Lumpur

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com