UNTUK IBU BAPA YANG KALI PERTAMA MASUKKAN ANAK KE PRA SEKOLAH SILA BACA

11/21/2017 10:34:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

UNTUK IBU BAPA YANG KALI PERTAMA MASUKKAN ANAK KE PRA SEKOLAH SILA BACA. Tak lama lagi cuti sekolah akan bermula. Ni kira minggu akhir persekolah dah.. Yang seronoknya bebudak sekolah la. Tak payah bangun awal selama lebih kurang sebulan kan. Tapi mak bapak dia kena stanby siap siap makjun kuat salasa katanya.. Cuti sekolah rumah akan jadi gegak gempita dari pagi membawa ke malam.. Suara tarzan akan kedengaran di sana sini katanya. Nak2 lagi yang anak ramai tu kan..


Takpe nikmatilah selagi anak anak tu masih sebumbung dengan kita. Tak lama pun.. Tup tup depa dah besaq & dah ada kehidupan sendiri.. susah dah nak dapat moment2 macam tu.

Selain makjun kuat salasa.. Mesti ramai ibu bapa dah mula nak buat persediaan untuk masuk sekolah tahun depan kan? Yang anak ramai maybe dia buat preparation awal la.. sebab nak atur bajet kan. Tapi bagi yang pertama kali nak hantar anak ke pra sekolah rasanya yang tu paling berdebar. Almaklum la.. kita ni ada satu sikap yang susah nak confident anak kita boleh survive di sekolah rendah nak nak lagi dalam usia 6 tahun. Yelah.. kalau kat tadika lain suasananya tapi kalau masuk pra banyak perkara yang mereka perlu berdikari.

Debaran tu memang lain macam.. Tapi lebih kepada risau la kan. Tak tau apa yang perlu di sediakan memastikan anak tu cukup keperluan sepanjang di sekolah. Almaklum 6 tahun kan.. Ok takpe meh sini saya share serba sedikit untuk membantu parents yang bakal menghantar anak ke Pra Sekolah tahun depan..

Bila tiba hari persekolahan, ini antara perkara penting yang perlu dipastikan supaya hari pertama anak anda di sekolah menjadi lebih baik. Jangan terlepas check-list ni, ok!

1. Beg sekolah
2. Lunch box (menu: cereal, roti, pasta, buah-buahan, sayur-sayuran dan sebagainya)
3. Alat-alat tulis dan pensil warna
4. Baju extra
5. Botol air (pastikan air dah refill ya)
6. Baju yang sudah di gosok dengan kemas
7. Kasut yang bersih dan stokin yang tidak berbau
8. Handkerchief

Tu yang basic untuk kesekolah tapi sebelum tu korang kena buat ni dulu sebelum bermulanya sesi persekolahan.. 

Jadi pada parents yang mungkin kali pertama nak hantar anak masuk ke sekolah rendah tak payah panik & jadi gelabah tak tentu pasal sangat. Kalau hangpa dah buat semua tu... Rilex je. Insya Allah segalanya akan berjalan lancar ok! Yang penting persediaan awal tu.. Jangan last minute baru nak buat semua.

Moral of the story.. Selamat menghadapi cuti sekolah minggu depan. Semoga segala persediaan awal untuk masuk sekolah awal tahun depan di permudahkan. 

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com