BILA PONDAN DI KASTAKAN.. YANG KAYA DI MULIA, YANG MISKIN DI NERAKA

12/30/2017 12:34:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

BILA PONDAN DI KASTAKAN.. YANG KAYA DI MULIA, YANG MISKIN DI NERAKA. Dunia pondan pun ada kasta katanya.. Pondan - pondan lorong majoriti melihat mereka satu makhluk yang hina penuh dosa & maksiat. Mereka di pandang dengan pandangan jijik sebab kehidupan mereka di lorong lorong bagaikan tikus pembawa wabak.

Gambar sekadar hiasan. Sumber Google

Manakala pondan kaya pulak di lihat bagaikan hamster di dalam sangkar emas. Semua nampak cantik, nampak elok & nampak baik. Maksiat mereka di walau terang terang nampak tetap ramai buat buat macam tak perasan. Terus di beri sokongan yang tiada berbelah bagi. Di puja puji bagaikan sang puteri kayangan yang cantik menawan. Apa mereka buat semua pakat speechless. Kagum sampai tak hingat depa sedangkan menggalakkan satu dosa di buat secara terang terangan.

Betapa masyarakat kita masih hidup dalam adat 'Kasta' ni. Yang kaya.. semua jadi baik, jadi betul & jadi mulia. Yang miskin semua jadi hina, jijik & ahli neraka. Sedangkan dosa mereka nampak sama ja.. Cuma kehidupan mereka je berbeza. Beza cuma sorang di dalam banglo mewah, mempunyai perniagaan yang maju & sorang berada di lorong.. meneruskan kerja memperdagangkan diri untuk meneruskan kehidupan. Tapi dua dua sama.. Hidup melawan fitrah & songsang.

Betapa tak adilnya kan masyarakat kita ni.. Yang di lorong2 kemain kena ambush kena tangkap bagai.. Yang kaya tayang boipren sama jantina. Tak ada mana2 jabatan agama nak ambil tindakkan pun. Wat lex Wat peace je. Siap ada yang announce nak kawen dengan pasangan sesama jenis. Terang terang berpakaian wanita secara public tak siapa berani ambil tindakkan. Sebab mereka kaya.. Kekayaan mereka menjadi kuasa besar seolah olah hukum Allah dah jadi tak ada nilai pada mereka apatah lagi undang undang dunia. Sebabnya.. Ramai yang takut dengan kekayaan mereka miliki.

Betul lah kata Sayyidina Ali.. "Kezaliman akan terus ada bukan karena banyaknya orang-orang jahat tetapi karena diamnya orang-orang baik." Orang orang baik akhir zaman lebih suka jaga kepentingan sendiri dari menegakkan kebenaran. Yang lemah saya di ambil tindakkan.. Yang mempunyai kuasa harta kekayaan.. di biar terus melakukan apa saja.

Ni bila tulis macam ni satgi mai la kaki penjilat bontot golongan kaya kata orang dengki bagai.. Teruslah jilat bontot mereka wahai pencacai sebab level hangpa memang bawah bontot golongan macam tu je. Sedut la kentut depa sampai kenyang. Tapi kebenaran tu harus di sebarkan. Yang salah tetap la salah.

HANGPA KENA INGAT PONDAN TETAP PONDAN. TAK KIRA KAYA ATAU MISKIN. KALAU SALAH TAK ADA APA YANG JADI BETUL.

Moral of the story.. Jangan ingat dengan menjaga kepentingan sendiri tu kita terlepas dah dari soalan cepukcemas malaikat dalam kubur nanti. Belum tentu ok!

1 comment:

  1. bila satu pondan 'terlepas'..nnt ramai nak jadi pondan..tu yg akan jadi huru haranya

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com