JANGAN HINA RUMAH KAMPUNG & RUMAH SETINGGAN, INGATLAH KISAH QARUN

12/18/2017 12:05:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

JANGAN HINA RUMAH KAMPUNG & RUMAH SETINGGAN, INGATLAH KISAH QARUN. Lama tak mengopek isu isu semasa ni kan? Almaklum la situasi sekarang membuat eden jadi busy sikit. Tapi hari ni terasa nak juga menjentik satu isu ni.. Almaklum la kita kan orang kampung. Membesar dari rumah papan sampai la berubah menjadi rumah batu pun still di kampung. Cuma dewasa ku di kota katanya. Yelah berhijrah untuk mencari rezeki.


2 - 3 hari lepas cuma dok baca tajuk pasa isu ni. Katanya seorang Pengeluar kosmetik yang memang terkenal kat Malaysia ni. Muka memang selalu la muncul kat TV. Malas nak nak sebut nama.. Baru baru telah menghasilkan sebuah single.

Orang dok viral dia tak puas hati dengan banglo puluh juta ringgit dia tu. Ok la.. dia tak puas hati dengan hasil kerja yang dia bayar. Sebab dia bayar so dia berhak juga nak macam mana dia nak. Kalau hangpa buat tak ikut apa yang dia nak.. Memang di berhak untuk menyatakan ketidak puasan hati dia tu. Kalau eden pun.. Kita bayar tapi tak dapat hasil yang kita dengan seperti yang kita bayar.. Eden pun berasap hidung jugak kan? Nak2 kos berpuluh juta ringgit malaysia ni. Bukan sikit tu wei. Jadi dalam bab tu eden tak salahkan dia nak marah. Memang dia berhak sebab dia bayar sesuatu yang dia nak. Bukan hangpa buat kerja amal untuk dia.

Tapi bila di umpamakan rumah dia yang kelihatan buruk & low class macam rumah setinggan & orang kampung tu.. Sentap mak nak!! Lap ayaq mata kat lengan baju katanya.. Sob.. sob.. Mak orang kampung takkan la rumah orang kampung sehina tu. Dia pun katanya dulu orang kampung & orang susah jugak kan? Tapi mana tempat Dato rasa paling selesa masa tu? Even buruk ke, hina ke.. Rumah kita la kita akan rasa paling selesa.

Sekarang ni rumah2 kampung pun dah cantik cantik Dato. Setinggan tu mungkin sebab buat rumah atas tanah hak milik kerajaan so depa tak boleh nak buat lawa2 sangat. Bila2 masa je boleh kena runtuh. Tapi bukan bermakna kita boleh mengambarkan rumah2 mereka dengan gambaran yang buruk semata mata untuk mengambarkan betapa low class sesuatu tu. Terluka hati mereka Dato..

Ingatlah dalam Al Quran ada mengisahkan tentang Qarun yang Allah tenggelamkan bersama hartanya.

Awal kehidupan Qarun sangatlah miskin dan memiliki banyak anak. Sehingga pada suatu hari ia meminta Musa untuk mendoakannya kepada Allah, yang ia pinta adalah kekayaan harta benda dan permintaan tersebut dikabulkan oleh Allah. 

Dikisahkan pula dalam Al-Qur'an dia juga sering mengambil harta dari Bani Israel yang lain dan dia memiliki ribuan gudang harta melimpah ruah, penuh berisikan emas dan perak. Setelah menjadi kaya raya, Qarun menjadi orang yang sombong dan suka menunjuk nunjuk. Orang-orang kaya biasanya menyimpan kunci harta mereka dalam tempat rahsia agar tidak diketahui orang lain. Tapi Qarun lebih suka menunjuk nunjuk hartanya secara terbuka untuk menunjukkan kekuasaanya. 

Sudah menjadi kebiasaannya membawa sepuluh orang kuat kemanapun dia pergi. Kesepuluh orang ini adalah lelaki lelaki perkasa yang berotot. Mereka mengikuti Qarun kemanapun dia pergi hanya kerana untuk untuk membawa kunci kunci harta Qarun yang berat. Tidak terhitung jumlah kekayaan yang diberikan Allah kepadanya. Qarun boleh membuat apa saja sesuka hatinya pada orang lain kerana kekuatan & kekayaan dia milik. Fir'aun adalah teman baik Qarun. Jika ada orang yang membuat masalah dengannya, Qarun akan memberitahu & fir'aun maka orang itu akan di hukum. 

ketika Qarun keluar membawa semua hartanya dan orang-orang di jalan melihatnya dengan terkagum-kagum, Qarun di arak di tengah tengah jalan. Saat dia merasakan bangga & angkuh, Tiba-tiba Allah memerintahkan bumi untuk menelannya!Maka bergemuruhlah bumi. Jalan jalan mulai retak. Kemudian retakan itu semakin membesar sehingga terciptalah sebuah lubang yang ternganga. Lubang yang besar itulah menelan Qarun bersama semua tentaranya, kunci-kuncinya, hartanya, bahkan Allah memerintahkan bumi untuk menelan istananya!

Semoga kisah Qarun ni kita jadikan pengajaran yer anak anak.. Yang kaya tu tak payah la nak menunjuk sangat kekayaan konon. Baru beli No plat kereta dah tayang sana sini dengan bangganya.. Sedangkan Allah yang Maha Kaya. Kekayaan kita miliki semua milik Allah. Jangan guna untuk menganiaya orang lain macam Qarun.. Macam kisah cikgu Azizan kena saman & banyak lagi kisah2 lain yang trending sekarang. Jangan sebab kita berduit kita rasa boleh tutup kejahatan & dosa kita dengan kekayaan kita miliki.. Semua nak buat legal action sebab ada duit. Orang takde duit mana mampu nak buat legal action ye dak? Dia lupa.. Kat padang Mahsyar esok Nalla.. punya besar court dok ada.. duit hangpa yang berkepok kepok tu sekupang pun tak laku kat sana. Lawyer terbaik cuma amalan amalan yang kita bawa je. Tapi biasa la.. Kita akan fikir mati lambat lagi kan? Rilex brader.. brader rilex.. Dah tua sikit nanti taubat la. Macam confirm dia akan mati selepas tua.. hehehehe

Sebagai peringatan pada diri sendiri jugak.. Mungkin hari ni saya di uji dengan kesusahan.. Mana tau Allah nak uji saya di masa akan datang dengan kesenangan saya pun jadi lupa diri pulak kan? Na'uzubillah.. Moga2 saya bukan tergolong dalam golongan manusia yang sombong bila di uji dengan kekayaan. Hope saya bukan dalam golongan yang menunjuk nunjuk kekayaan.. even no plat kapcai sekalipun. hehehehe

2 comments:

  1. mentang2 dia ada duit...nak marah tu memang patut la dia marah..Ni siap maki orang bodoh la apa, siap kutuk rumah kampung , rumah setinggan... Mulut macam pondan kot...

    ReplyDelete
  2. siapa yang pernah hidup susah tak sanggup sombong walaupun dah kaya..

    pernah kah mereka makan nasi berlaukkan air teh atau gula ataupun garam bukit..

    kalau sehari dua ..

    tak pe.

    itulah realiti yang ada dalam masyarakat yang belum orang bongkar kesnya

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com