SIFAT QARUNISME YANG ADA PADA BANI MELAYU ZAMAN SEKARANG

1/06/2018 12:08:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

SIFAT QARUNISME YANG ADA PADA BANI MELAYU ZAMAN SEKARANG. Tetiba je kan masa baring baring pagi tadi.. Teringat orang orang yang aktif bermedia sosial zaman sekarang ni banyak persamaan dengan perangai Qarun.. Terutama yang kaya atau yang senang sikit. Tu mesti nak marah sebab eden guna istilah Bani Melayu.. Sebab eden pernah terbaca satu komen yang dia rasa satu penghinaan pengguna Istilah Bani pada kaum melayu.


Bani ni maksud dia lebih kurang kaum/keturunan la. Bukan ada apapun yang menghina sangat. Cuma bani ni dari perkataan bahasa Arab. Yelah.. kat Malaysia ni  sejak turun temurun penggunaan istilah bani ni memang tak di gunakan cuma era media sosial sekarang orang makin kreatif mengabungkan ayat untuk mendapat tarikkan pembaca.. Tu yang macam jadi trend sekarang penggunaan istilah bani. Tapi tak payah la nak touching..

Berbalik pada topik kita yang asal.. Pasal Sifat Qarunisme yang banyak menjangkiti golongan kaya zaman sekarang. Satgi ada la yang kata. Hang ni pendengki la nak kata orang kaya tu perangai Qarunisme.. Dah miskin tu tak payah la nak hentam orang. Cer hang kaya.. Ntah2 sama ja dengan depa.

Alahai.. Jangan la marah. Entri ni sebenarnya pun untuk peringatan pada diri sendiri. Manatau akan datang eden pun kaya raya juga kan. Moga entri ni sentiasa mengingatkan eden. Sebab sesiapa sahaja tidak mustahil Allah boleh beri kekayaan.

Apa persamaan segelintir golongan kaya zaman sekarang dengan orang kaya Qarun zaman nabi dulu? Jom kita check it out..

Sedikit info.. Qarun adalah dari golongan zaman Nabi Musa A.S. Dia adalah seorang yang miskin pada awalnya tapi dia minta Nabi Musa doakan dia supaya menjadi seorang yang kaya harta & Allah makbulkan doa itu. Bila dah jadi kaya perangai dia yang pada mulanya kuat beribadah menjadi lupa diri & jahat. Kalau kita tengok segelintir golongan melayu yang katanya 'Kaya' Zaman sekarang dah banyak sifat Qarunisme dalam diri mereka. Antaranya..

1. Ramai orang yang background miskin jadi kaya Sama macam Qarun tapi yang ni tak salah pun.

2. Masa miskin kuat beribadat tapi bila kaya lupa Tuhan Perangai Qarun. Yang ni pun ramai. Ada tu siap jadi penunggang agama lagi. Pura pura alim.. Pura pura berhijrah tapi sebenarnya sekadar menggunakan agama untuk kepentingan meraih kekayaan.

3. Bila dah kaya perangai pun berubah Sama macam Qarun mula berubah bila jadi kaya

4. Menjadi tidak bersyukur, kufur & tamak Sama macam Qarun. ramai orang orang kaya & yang tak berapa kaya ada perangai macam ni.

5. Bila dah kaya jadi sombong, bongkak Qarun pun sama. Bila dia dah kaya dia jadi sombong & bongkak.

6. Bila dah kaya dia merasakan kekayaan dia menjadi kuasa maka dia mula menganiaya orang Sama macam Qarun. Orang sekarang pun sama juga.. Tak boleh silap sikit mula la nak tunjuk kuasa dia sebab dia kaya. Tak boleh kena cuit sikit confirm orang tu kena hukum apatah lagi kalau ada berani tegur kesalahan & kejahatan dia.

7. Suka menunjukkan harta kekayaan di khalayak ramai Ni pun sama macam Qarun. Tunjuk rumah banglo puluhan juta ringgit malaysia, tunjuk NO Plat kereta harga RM100K, Tunjuk kereta mewah, tunjuk aset2 & accessory mahal tanpa keperluan. Tu lebih kurang perangai Qarun la bila keluar berjalan bawa harta2 dia supaya orang nampak kekayaan dia. Cer check.. kita ada tak perangai macam tu??

8. Bangga dengan kekayaan yang di miliki Sama macam Qarun. Qarun dia rasa dia kaya atas usaha sendiri & dia lupa kekayaan dia miliki semuanya dari Allah. Sana sini dok cerita dia kaya atas usaha dia sendiri.

9. Kaya hasil dari penganiayaan terhadap orang lain Ni pun perangai Qarun. So.. sapa yang berkenaan sila audit diri kalau suka makan hasil dari menipu orang tak kira menipu sikit ke banyak. Contoh yang jual produk & overclaim tak ingat tu. Tu pun kategori menipu jugak.Apatah lagi yang jual produk bercampur dengan bahan terlarang. Jual skim janji manis cepat kaya alih2.. kayap je yang dapat. Ni banyak ada pada golongan scammer.

Cukup la setakat tu eden share perangai Qarunisme yang ada pada orang kaya terutama Bani melayu zaman sekarang. Tak payah la nak skodeng kehidupan depa macam paparazzi usung camera.. Dok kat rumah follow golongan kaya raya ni kat media sosial pun boleh nampak dah. Atau tengok je perangai kengkawan kita atau diri kita sendiri kat social media macam mana.. Adakah kita ada perasaan menunjuk nunjuk dengan rasa kekayaan kita atau tak?

Yer betul.. Ada orang berkongsi bukan nak menunjuk tapi ada orang dia gunakan alasan sekadar berkongsi tapi sebenarnya dia nak menunjuk nunjuk. Orang memang tak tahu niat kita.. Tapi cukup la kita sendiri tahu apa niat kita untuk kita mengubah & berubah kearah yang lebih baik.

Apapun bukan semua orang kaya berbangsa melayu ni semua macam tu. Cuma kebanyakkan yang dari susah jadi kaya memang dia jadi macam culture shock sikit. Yang dah biasa kaya atau dah lama merasa hidup sebagai orang kaya sebelum kemunculan social media ni kadang kadang sangat low profile. Takat banglo.. No Plat kereta.. bagai depa rasa tak ada apa nak di tayang sangat pun.

Moral of the story.. Moga satu Hari Suria lekatlekit pun menjadi orang kaya tapi orang kaya yang baik, yang pemurah, yang sentiasa bersyukur & yang tidak menganiaya orang lain untuk meraih kekayaan atau menggunakan kekayaan untuk menunjukkan kekuasaan. Ingat kalau kita kaya.. Allah maha kaya, kalau kita hebat.. Allah maha hebat, Kalau kita rasa berkuasa.. Allah maha berkuasa & menguasi segalanya.

Seperti saya bagitau tadi artikel ni bukan nak mengajar atau menyindir mana2 pihak.. Ia sekadar peringat untuk kita bersama. Blog saya memang penulisan tak formal. Saya tulis gaya2 makcik bawang menyembang jer. So jangan la terasa yer kalau anda tidak melakukannya.

1 comment:

  1. Betul tu kak~ Ramai yg berlagak kaya. Baru ada kereta dah bongkak. Nauzubillah minzalik. Semoga dijauhi sifat2 yang begini. Terima kasih atas peringatan dan perkongsian

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com