RAMAI YANG TAK TAHU SIAPA 'MANIS' DALAM SIMPANG SEJENAK

3/04/2018 10:35:00 AM suria lekatlekit 7 Comments

RAMAI YANG TAK TAHU SIAPA 'MANIS' DALAM SIMPANG SEJENAK. Semalam sapa layan Drama DFKL kat TV3, Simpang sejenak semalam. Opkos la I antara orang yang memang dari awal tercangak depan TV nak tengok drama ni ok. Hello.. I kan suka cerita seram.. Even I tak Expect sangat drama ni adalah drama yang seram sehingga terkencing kencing dalam seluar bagai. Tapi tengok iklan promo tu agak menarik di tonton la..


Simpang sejenak ni mengisahkan seorang lelaki yang dalam perjalanan nak ambil barang untuk di hantar ke johor. Tetiba kat tengah jalan kereta dia habis minyak. So, berjalan kaki la dia ke stesen minyak berhampiran sebelum menumpang motorsikal penduduk kat situ selepas nak kembali semula kat kereta dia. Selepas dia kembali ke kereta dia nak isi minyak, tiba2 dia di datangi seorang gadis yang tiba2 muncul minta tolong hantarkan balik kerumah. Katanya kena tinggal dengan bas. Semua beg dia ada dalam bas. Tengah2 malam perempuan minta tolong.. Tengok pun takde mencurigakan so lelaki ni pun tolong la hantar.

Masa perjalanan nak hantar perempuan ni balik, dia perasan macam jauh jugak & dia juga perasan macam dah lalui tempat yang sama banyak kali tapi tak jugak sampai sampai rumah perempuan tu. Tapi akhirnya sampai jugak.. Perempuan tu pelawa masuk minum kopi dulu. Memula memang la dia tolak sebab dia rushing tapi akhirnya dia bersetuju jugak.


Bermula dari situlah dia bagai masuk ke alam lain. Selepas minum kopi tu.. dia tertidur & bermimpi berjumpa dengan seorang budak yang tahu segala apa yang berlaku pada diri dia. Budak tu suruh dia cepat balik jangan ikut sesiapa. Kalau dia ikut juga dia takkan kembali ke dunia dia lagi. Dekat hujung2 sebelum dia di temui baru tau budak itu adalah anak dia yang keguguran masa dia hilang. Masa dia hilang tu bini dia yang tengah sarat mengandung terjatuh & anak dalam kandungan tu meninggal.

Selepas beberapa hari dia hilang.. Orang yang bertanggungjawab yang minta dia datang hantarkan barang ke johor tu mula mencari dia. Dengan bantuan seseorang.. mereka dapat menjejaki lelaki tu dia satu kawasan. Disitulah mula terbongkar kisah berkenaan manis.. Dia berjaya di temui tapi manis ni dah suka dengan lelaki tu. So dia taknak lepaskan.


Selepas pulang lelaki ni jadi berperangai pelik dah tak kenal anak bini dia. Dia cuma asyik teringat kan manis jer.. Satu malam manis datang untuk membawa dia pergi tapi berjaya di halang. Ending lelaki tu jadi gila. Manis pula terus menyakat lelaki yang melalui kawasan dia.

Dari awal cerita memang tidak di nyatakan secara jelas siapa manis. Sampai akhir pun ada yang tak faham lagi siapa manis. Tapi sebagai peminat cerita seram watak Manis tu sebenarnya bukan watak roh orang mati.. Tapi watak Jin bunian yang menyukai seorang lelaki manusia & berusaha untuk mendapatkannya. Tinggal dalam hutan tebal & ada ibu & ayah dia.

Katanya Simpang Sejenak ni tajuk asal dia Simpang Sedenak. Sedenak ni salah satu nama tempat kat johor bahru. tak sure pulak kisah ni di ambil dari kisah orang tempatan kat sedenak atau apa.. Tapi ok la not bad la walau cerita kalau nak kata seram memang tak ada elemen seram langsung. Terlalu simple kot jalan cerita dia.. Ending tergantung & agak tidak sampai kepada penonton.

watak manis tu dari imej dia tak mengambarkan misteri & mistik sangat sampai orang pun konpius dia siapa sebenarnya. Maybe drama ni kalau di perbaiki watak & jalan cerita dia boleh jadi drama terbaik jugak. Tu komen peribadi lekatlekit sebagai peminat cerita seram.

Apapun semalam den layan drama ni sampai ending ok saja jer malas nak mention kat pesbuk hehehhee

Moral of the story.. Sapa yang kaki sondol laki orang tu takde beza la dengan jin.. kekkeke

7 comments:

  1. hahaha terbaik moral of the story nya. 👍👍👍👍👍

    ReplyDelete
  2. Tak tahu la plak semalam tengok tu cerita seram.. tengok pun sikit je.. pastu tukar channel lain.. haha

    ReplyDelete
  3. Ada yang kabo citer tu kisah benar, pengalaman penulis kot. Kan ke cerita ni dari DFKL. I like MANIS .. so MANISSS .. yummy .. hehehe

    ReplyDelete
  4. ohh begitu ceritanya, saya teringinlah nak cuba jejalan kat simpang sedenak, mana tau boleh jumpa maniss....

    ReplyDelete
  5. tak sempat tengok
    tapi ramai kata xseram mana

    ReplyDelete
  6. tak seram. tapi movie dia mmg fucked up buat takot nak tido

    ReplyDelete
  7. Menikah Amin Junaidi Dengan Salshabilla Adriani

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com