CARI LOCAL SKINCARE YANG SELAMAT & DI UJI DI MAKMAL SIRIM, TRY LA BLUEBELL SKINCARE

4/23/2018 10:13:00 AM suria lekatlekit 2 Comments

CARI LOCAL SKINCARE YANG SELAMAT & DI UJI DI MAKMAL SIRIM, TRY LA BLUEBELL SKINCARE. Bila kita mula menulis & berkongsi dengan lambakkan produk produk kosmetik & kecantikkan tempatan yang di campurpalsu bahan terlarang untuk memberi kesedaran pada orang awam bahaya kosmetik/skincare mengandungi racun seperti merkuri, hidrokinon, tretinion bagai.. depa tuduh kita anti local product. Tak support bisnes orang melayu bagai.. Nak jatuhkan bangsa sendiri bla.. bla.. bagai. Sedangkan apa kita tulis untuk memberi info kepada pengguna agar mereka alert dengan lambakkan produk yang tidak selamat di pasaran.

Tak semestinya Anti local product dik non Ooi.. Ahkak pun pengguna local product tapi di sebabkan akak ni belajar tak tinggi, bukan chemist & tak pandai nak baca ingredient sangat.. Baca jer tapi sebab saintifik sangat kekadang ahkak memang tak paham pekebenda menatang yang depa list kan ada dalam produk tersebut. Sebab tu la ahkak ambil keputusan mencari produk drugstore/farmasi jer. Sebab nak di pasarkan di farmasi & drugstore ni tak semudah kau letak produk kat kedai jamu. Perlu memenuhi kriteria keselamatan yang di tetapkan.. So, agak terjamin keselamatannya.


Yang penyokong produk tempatan ni.. Jangan risau tak semua local skincare tu bahaya. Masih banyak kot local skincare yang selamat & berjaya menempatkan diri di farmasi/drugstore ni. Salah satu produk yang ada di jual di sesetengah farmasi adalah produk BlueBell Skincare. Walaupun nama skincare ni macam eklusif & internation brand kan.. Tapi jangan tak caya pulak. Memang dia produk tempatan ok!


Pengasas produk ni adalah Puan Mek Yam anak kelahiran Kelantan mempunyai kelulusan Bachelor of Technology, Brunel University, England dan kemudian melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi iaitu MBA, Cranfield Institute of Technology, England pada tahun 1992.

Pengasas bersama Bluebell Skincare ialah Puan Aliaa Zawani Mohd Rasid. Bekas pelajar Universiti Teknologi Mara Malaysia dan juga Pegawai Strategic Communications di Bank Simpanan Nasional (BSN) ini kemudiannya menyertai pada tahun yang sama (2015) dan menubuhkan syarikat iBluebell Cosmeceuticals (M) Sdn Bhd.

Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 2014 dan beroperasi di Plaza Azalea Seksyen 14, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Mempunyai lebih 10 orang pekerja dan lebih 10,000 pelanggan di seluruh Malaysia, Brunei, Indonesia & Singapore.

Pengalaman selama 40 tahun menggunakan perbagai produk produk kecantikan, dalam dan luar negara dijadikan landasan untuk mengeluarkan formula kecantikan yang sesuai untuk semua peringkat umur, lelaki dan perempuan.

Selama ini kita sangat bergantung pada kelulusan KKM kepada sesuatu produk kosmetik/skincare ni walhal kelulusan KKM pada produk kosmetik/skincare ni sebenarnya nothing pun. Sekadar kelulusan untuk di pasarkan bukan bukti produk tu selamat ke apa. Kalau NOT KKM bukti sesuatu produk tu selamat, takde la isu lambakkan produk yang di tarik balik Notifikasi (NOT KKM). Kat situ hangpa kena la bijak sikit. Tapi memang wajib kena daftar dengan KKM kalau sesuatu produk tu nak di pasarkan di Malaysia.

Macam BlueBell ni dia memang ada NOT KKM yang sah.. Tapi yang sangat penting kat sini produk Bluebell ni Semua produk Bluebell Skincare telah diuji di makmal SIRIM QAS International dan lulus ujian. Yang ni sebenarnya menentukan sesuatu produk tu ada bahan terlarang seperti merkuri, hidrokinon, tretenion atau tidak. Kalau lulus ujian lab macam lab SIRIM ni hang tak payah nak pertikai. Tapi setakat lab kat dapur bakar atas sudu tu.. hang kuis kuis dengan hujung kaki jer. memang test test mengarut macam tu tidak boleh di guna pakai untuk menentukan sesuatu produk itu selamat atau tak.


Untuk umat Islam.. Ni pun penting jugak. Untuk produk Bluebell skincare ada kelulusan halal dari JAKIM. Kena bagitau jabgi ada je yang nak pertikai.. katanya produk yang tak mengandungi bahan terlarang belum tentu halal. Ni JAKIM dah tempek logo HALAL hang tak payah memekak lagi tanya halal ke tidak.


Set Produk Bluebell skincare ni ada 4 item iatu terdiri daripada

1. Cleanser

2. Daily Defence Moisturizer

3. Serum

4. Night Moisturizer

Bahan yang di gunakan dalam produk Bluebell skincare ni kebanyakkan dari bahan bahan semulajadi yang selamat & mempunya khasiat pada kecantikkan kulit. Antara bahan yang di gunakan adalah ;

➠Argan Oil

➠Citrus Aurantium Dulcis
↷minyak dari buah oren manis)

➠Propylene glycol

↷bahan cecair sintetik yang menyerap air. FDA telah mengklasifikasikan bahan ini adalah selamat dan boleh digunakan dalam bidang perubatan, kecantikan dan pemakanan. Ianya menyerap lebihan air dan mengekalkan kelembapan pada kulit)

➠Menthol
↷adalah organic compound yang diperbuat melalui sintetik atau boleh diperolehi dari pokok Mentha arvensis corn mint & pokok peppermint)

➠Akar Manis
↷adalah akar dari pokok Glycyrrhiza glabra

Kojic acid
↷berasal dari negara Jepun. Ianya menjadi salah satu bahan yang banyak digunakan untuk mencerahkan kulit. bahan berwarna putih seperti tepung & boleh diperoleh dari cendawan jepun, maka bahan ini adalah selamat digunakan kerana ianya semulajadi dan tidak berbahaya
Stem Cell (Berfungsi menghilangkan parut

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang semua bahan yang di gunakan dalam set Bluebell skincare anda boleh membaca sendiri di sini ☛ Ramuan Produk

Kau kemain kompang produk Blubell ni.. dah try ke? Mesti la dah jemah Ooi.. Tapi kau jangan tanya muka aku dari beast bertukar beauty ke lepas guna produk Blubell skincare ni. Baru try lebih kurang seminggu mustahil la muka jemah bertukar rupa emma maembong yang putih gebu bagaikan kapas tu.

Tapi pernah dengar seorang panel jemputan dalam satu rancangan talk show. tak ingat siapa.. Untuk topik pasal produk skincare juga. Nak tahu produk tu sesuai dengan kita atau tak.. Try la dulu seminggu. Kalau tak ada kesan negatif macam ruam ke, jerawat ke hapa bermakna produk tu sesuai dengan kita la. Produk yang selamat pun belum tentu sesuai dengan semua orang Ok! Sebab tu kita kena tahu keperluan kulit kita sebelum membeli sesuatu produk.

Selepas seminggu try tu.. Alhamdulillah takde kejadian yang tak di ingin. Nak apply pun mudah.. Macam mositurizer dia pun tak melekit. Kita apply terus rasa meresap & kering di kulit tanpa meninggalkan kesan berminyak atau belengas. Tu dah kira bagus la kan.


Cara menggunakan produk ni pun takde la rumit. Alah lebih kurang macam guna produk skincare lain juga rutin dia..

Untuk siang

1. Cuci muka dengan cleanser

2. Untuk siang gunakan Daily Defence Moisturizer sebab dia ada SPF 30 PA++ untuk melindungi kulit korang dari sinar uv.

Penting ok untuk mengekalkan kulit awet muda kena la yang ada uv protecter. Yang best Daily Defence Moisturizer ni dia macam foundation tapi tak heavy sangat. Ringan je bila sapu kat kulit & bagi sedikit effect segar & cerah pada kulit tanpa buat kulit kita nampak kontra sangat dari warna kulit asal.

Untuk malam..

1. Macam biasa cuci muka dulu dengan cleanser

2. Titiskan serum atas jari lepas tu sapu & urut seluruh muka hingga leher

3. Apply Night moisturizer

Jangan risau Blubell skincare ni sangat selesa bila apply pada kulit. So, bila pakai sebelum tidur pun kita tak rasa macam muka kita tengah pakai something. Rasa dia natural je ok! Tu yang best.

Kesan dia tak boleh la nampak dalam masa seminggu. Apapun produk kena pakai secara rutin dalam jangkamasa yang panjang untuk mendapatkan kulit yang bersih, sihat & cantik. Sekurang kurang try dulu lebih dari sebulan.. Insya Allah akan nampak kesan positif kalau produk tu memang sesuai dengan keperluan kulit kita.

Blubell skincare ni sesuai untuk semua jenis kulit. Setakat ni tiada spesifik untuk kulit yang tertentu cuma kena try baru tahu sesuai tak dengan keperluan kulit korang. Ada yang saya baca kat posting facebook saya bila share berkaitan bluebell skincare katanya mereka yang pernah guna.. jerawat cepat kecut bila amalkan produk ni sebagai set penjagaan kulit secara harian. Kalau nak tengok atau baca testimoni boleh rerajin singgah kat sini ☛ testimoni


Macam mana nak dapatkan produk ni. Kalau nak dapatkan di farmasi ada di jual di Cawangan Constant Pharmacy Terpilih.

Cawangan Constant Pharmacy Bandar Baru Bangi, Selangor
Cawangan Constant Pharmacy Tanah Merah, Kelantan
Cawangan Constant Pharmacy Kota Bharu, Kelantan


Atau boleh layari :

 Website : Bluebell Skincare Solution 
 Facebook : Bluebell Skincare 
 Whatsapp : 0193568850 

Pengilang Produk Bluebell Skincare
Kesemua produk Bluebell Skincare dikilangkan di Kosmetik Alwan Sdn Bhd yang beralamat Jln Permata 2B/KS9, 42500 Klang, Selangor. Kosmetik Alwan Sdn Bhd telah mendapat pengiktirafan HALAL & GMP (Amalan Perkilangan Baik). Sebarang pertanyaan dan soalan boleh menghubungi mereka di

 ☒Whatsapp : 0193568850 
 ☏Hotline : 0380841024 

2 comments:

  1. Alhamdulillah, bertambah produk tempatan yg selamat digunakan.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum
    Nak tanya. Kena pakai toner juga x kalau pakai set ni?
    Scrub and double cleansing macam biasa ke?
    Terima kasih

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com