MAKSUD DRUGSTORE YANG RAMAI RUPANYA MASIH TAK TAHU

4/30/2018 10:33:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

MAKSUD DRUGSTORE YANG RAMAI RUPANYA MASIH TAK TAHU. Terpanggil makcik lekat lekit nak menulis pasal ni. Bukan apa makcik kan sangat prihatin dengan pengguna di Malaysia katanya. So, makcik memang suka la menulis entri entri khidmat masyarakat. Sebab makcik masih lagi berpegang dengan pendapat.. "Apa yang remeh bagi kita, belum tentu sesuatu yang remeh bagi orang lain" Maksudnya yang kita rasa benda tu macam kacang je atau alah.. semua orang tahu benda tu.. Tapi tak mustahil ada yang masih tak tahu & tercari cari jawapannya.


Contoh macam satu perkataan yang macam trending orang sebut sekarang 'Drugstore'. Kita dok sebut nak beli apa2 produk skincare/kosmetik, ubat ke hapa better beli kat drugstore lebih selamat. Masing masing pulun dok suggest drugstore sana drugstore sini.. Tapi kita lupa nak explain apa itu drugstore pada mereka yang mungkin tak tahu menatang apa drugstore. Kedai macam mana tu drugstore ni?

Sebenarnya kan.. Saya sendiri pernah di tanya.. drugstore tu apa? Kedai apa? Tapi cuma masa tu tak dapat petunjuk & hidayah pulak nak tulis kat blog. Just explain terus pada yang bertanya. Di sebabkan baru baru ni ada hamba hamba Allah yang mula terpesong pemahamannya tentang drugstore & cuba memanipulasikan fakta tentang drugstore so adalah lebih baik Ahkak menulis kat blog ni. At least kalau orang google jumpa jugak la info pasal drugstore.

Ada yang cuba translate drugstore tu sebagai tempat penyimpanan dadah. Katanya Drug bermaksud dadah & store tempan simpan barang so dia simpulkan drugstore sebagai tempat simpan dadah. Maka katanya produk yang di jual di drugstore ni jadi belum tentu selamat maybe mengandungi dadah atau kimia yang merbahaya jugak. Tak sure statement ni datang dari seller produk ke sapa.. Cuma terbaca info dari geng #SkuadPenggunaBijak jer..

Bagi yang tak faham & tak tahu apa itu drugstore.. Drugstore ni kalau di translate ke bahasa melayu bermaksud kedai ubat tapi selalu kita sebut farmasi la. Contoh macam farmasi farmasi yang ada kat luar sana.. termasuk guardian, watson bla.. bla.. bagai. Bukan kedai ubat atau booth2 jamu tu yer. Ni farmasi yang di iktiraf di mana untuk memasarkan sebarang produk kat dalam tu mestinya produk yang telah menjalani ujian makmal. Ketat juga la nak letak produk kat farmasi ni.. Tak berapa banyak info apa yang prosudernya tapi bukan simply2 kau nak letak produk yang cuma berdaftar dengan KKM tanpa ada bukti sokongan lain yang menyatakan produk ekau tu solamat yo milah.

Drugstore bukan tempat simpan dadah yer anak anak sekalian.. Jangan pergi drugstore kau minta nak beli dadah sepaket pulak. Senang paham macam ni la drugstore tu = Farmasi. Simple. hang tak payah nak berbelit sangat pikiaq drugstore kedai dadah bagai. Kalau dah farmasi tu Insya Allah.. Majoriti produk atau ubat yang di jual selamat. Bukan kata 100% produk drugstore ni guna bahan semulajadi even ada chemical pun di dalam dos yang di benarkan & di luluskan untuk di pasarkan.

Jadi.. Para pengguna sekali, moga dengan info santai ala ala membawang ni memberi manafaat kepada semua. yang mana salah faham tu moga lebih faham. Nak lebih info merujuk la kepada yang lebih pakar.

Moral of the story.. Bak kata pepatah, 'Malu bertanya sesat jalan'. So kalau hangpa jenis malu atau sombong nak bertanya.. maka dapat la kemaluan kembali. Kalau ada salah info dalam entri ni mohon betulkan di ruangan komen yer.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com