KETAT FARAJ, BESAR PAYUDARA ANTARA YANG TIDAK BOLEH DI IKLANKAN UNTUK JUAL JAMU

5/01/2018 12:27:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

KETAT FARAJ, BESAR PAYUDARA ANTARA YANG TIDAK BOLEH DI IKLANKAN UNTUK JUAL JAMU. Zaman jamu macam kembali menguasi pasaran sekarang cuma beza jamu dulu memang majoriti homemade guna barang dapur bak kata orang. Buat & makan sendiri.. Tapi Jamu zaman sekarang lain sikit. Ada di buat di kilang & ada juga di buat di rumah tapi di campur dengan bahan bahan tak sepatutnya untuk mendapatkan kesan yang cepat.

Bukan kata tak boleh langsung nak amalkan jamu tapi zaman dah berubah.. Ada benda yang kalau dulu jadi baik di amalkan tapi zaman sekarang maybe jadi memudaratkan. Sebab tu la nak ambil apa2 produk berbentuk supplement atau ubat ni kena merujuk kepada mereka yang pakar.. Kena buat check up dulu bagi memastikan apa yang badan kita perlu & tidak perlu atau tidak boleh terima. Pengedar & penjual produk ni kebanyakkan tak ada qualified dalam bidang medical.. Banyak mereka suggest ikut pandangan peribadi & logik akal je. Korang cerita apa masalah dorang pun main suggest je itu ini.. Padahal dalam badan korang dorang sendiri pun tak tahu apa masalah yang ada. Tu yang bila ambil produk yang maybe tidak sesuai, tindakbalas dia jadi bukan bukan.

Sebab tu KKM dah buat guidlines untuk pasarkan sesuatu produk apa yang boleh & tidak di iklankan. Sebab tu kena berdaftar dengan KKM sebab sekiranya berlaku kemudaratan kepada pengguna senang untuk pihak KKM mengambil tindakkan menghalang penjualan & pemasarannya.

Produk Jamu ni di bawah kategori produk Tradisional. cara pengambilan dia kebanyakkan perlu di masukkan ke dalam badan tak kira cara telan atau masukkan ke sudut2 tertentu di dalam tubuh kita. So Produk JAMU yang nak di pasarkan wajib berdaftar dengan NPRA (KKM) sebagai MAL. Sebab dia produk dalam kategori ubat jugak yer.

Antara perkara yang tak boleh di jadikan iklan dalam produk jamu adalah..

Ketat kan faraj (Yang ni memang sangat popular di iklankan)
membesarkan/menegangkan/memontokkan payudara
melancarkan haid
merancang kehamilan/menyuburkan
merawat kemandulan


Rujukan : FB Dr Rusyaine Ramli

Saya faham ramai agent2 & seller produk jamu tak tahu perkara ni. kebanyakkan copywritting di sediakan pihak HQ untuk mereka mengiklan produk tu. Saya dulu pun tak tahu.. Banyak juga review produk jamu saya terlepas tuntutan iklan macam tu sebab kejahilan saya sendiri. Jadi.. Bila dah tahu kita betulkan & sebarkan untuk orang lain sama sama membetulkan kesilapan tu.

Moral of the story.. Moga info sedikit ni memberi manafaat yang besar kepada semua pengguna & pengedar. Dah tahu tu jangan pulak buat buat tak faham pulak yer.. terus mengiklankan produk jamu hangpa dengan tuntutan yang menjadi kesalahan demi rice cooker masing masing. Percaya.. rezeki tu semua dari Allah.. Insya Allah tak iklan secara extreme nak2 lagi berkaitan aktiviti sek$ tu pun Allah akan bagi juga rezeki untuk kita. Tak payah la sampai hilang kemaluan semata mata nak menyerlahkan produk hangpa sampai beromen dengan pasangan pun kau boleh cerita detail semua.

2 comments:

  1. Terfikir.. tak rasa malu ke dengan iklan macam tu..

    ReplyDelete
  2. rasa dah lama tak minum jamu, sekarang pun sejak bedah fibroid, Jus Perawan tu pun Sis dah tak minum. Hanya amalkan air putih dan sayuran aje Suria..takutt..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com