SELAMATKAH KUIH KUBA GULING DI MAKAN?

5/30/2018 12:52:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

SELAMATKAH KUIH KUBA GULING DI MAKAN? Kuba guling atau Kerbau guling atau kat utaqa kami panggil kerbau berkubang. Alah berkubang tu contoh kerbau mandi lumpur la. Kerbau kan suka mandi lumpur sebab tu kulit dia licin tanpa jerawat. hangpa nak kulit licin pi la berkubang dengan kerbau tu.


Semenjak puasa ni viral nau kuih kuba guling ni. Kuih ni berasal dari Thailand & sangat terkenal dia kawasan sempadan Thailand sebab tu ada kat kelantan je. Tengok viral kemain berkerumun orang tunggu nak beli kuih kuba guling ni. Kuih dia berwarna hitam pekat kemudian di gulingkan dalam kelapa parut tak silap. Nampak macam sedap.. yelah tengah puasa taik lembu pun nampak macam dodol ye dak?

Terbaca juga resepi nak buat kuih kuba guling ni.. Antara bahan yang di gunakan adalah air arang tempurung kepala. tempurung tu di bakar sehingga jadi arang kemudian di campur serbuk arang tu dengan air. Air tu di jadikan salah satu bahan untuk menghasilkan kuih kuba guling yang hitam manis.. hitam manis yang hitam manis pandang tak jemu pandang tak jemu.. Ops.. sorry ternyanyi pulak.

Sumber Google

Tapi selamatkan arang tempurung itu di makan? Mesti ramai yang terpinga tertanya.. ku dalam di lema mu (Ok baca dalam nada lagu KRU kekekeke).

dari pembacaan den la kan.. baca la kat bawah petikkan kenyataan

Ramai bertanyakan adakah abu dari tempurung kelapa ini bahaya? Jawapannya tidak sama sekali. Abu dari tempurung kelapa atau lebih dikenali dengan arang aktif ‘activated charcoal’ merupakan satu komponen yang terhasil apabila tempurung kelapa berkenaan dibakar pada suhu tinggi menghasilkan karbon. Dalam kuba guling, abu ini akan digunakan terus dalam masakan namun untuk penghasilan ubatan, abu ini akan diproses dengan suhu tinggi menjadi lebih poros. Tempurung kelapa yang dibakar juga dihasilkan sebagai ubatan yang dikenali sebagai pil charcoal atau activated charcoal. Selain itu, abu ini juga merupakan asalnya serbuk pewarna hitam yang terdapat di bakeri ketika ini. Activated charcoal juga lazim digunakan dalam pelbagai produk kecantikan seperti ubat gigi, pencuci muka dan sebagainya. Sebelum viral kuba guling, ramai sebenarnya telah menggunakan activated charcoal ini untuk menghasilkan kesan hitam dalam makanan terutamanya produk bakeri/roti atau aiskrim. Produk ini popular di Malaysia dan di luar negara sebagai trend baru.
Untuk artikel penuh baca di ☛ Roof Of sciene Blog

Jadi pada yang teringin atau yang memang suka makan kuih kuba guling tu janganlah risau.. Arang tidak bahaya untuk di makan. Kalau kita kena keracunan makanan atau cirit birit pun klinik @ hospital akan bagi ubat arang juga bagi melegakan keracunan kita tu. Cuma jangan la makan secara berlebihan.. Kuih muih ni mempunyai kandungan gula yang boleh tahan nirrojim jugak. So, berpada pada je la yer.. Faktor kebersihan juga kena ambil berat. even bahan di gunakan tu selamat tapi kalau di buat secara tak bersih.. Boleh mendatangkan kemudaratan jugak ok!

Pada pengusaha kuih kuba guling yang setakat ni saya tahu cuma ada kat kelantan boleh la kembangkan pasaran hangpa ke negeri negeri lain jugak. Elok sangat tengah viral memang ramai orang cari. Ambil kesempatan ini sebaik mungkin. kekekeke

Moral of the story.. Bulan depan Insya Allah nak ke kelantan kalau terserempek dengan kuba guling boleh la try. Nak tau jugak sedap sangat ke??

2 comments:

  1. Saya mampu tengok gambar jelah.. hehehe..

    ReplyDelete
  2. sebab tu kena amek abu dari tempurung kelapa yg bersih, kan.. jgn pulak pi amek abu dari kayu api, hihi

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com