VIRAL! PERBEZAAN ANTARA SUP BUNJUT DENGAN BUNJUT SIHIR

6/08/2018 09:43:00 AM suria lekatlekit 4 Comments

VIRAL! PERBEZAAN ANTARA SUP BUNJUT DENGAN BUNJUT SIHIR. Jadi trending semalam sup bunjut. Tak pepasal sup bunjut popular sampai pagi ni gara gara babak dalam drama Nur. Bagi yang follow drama Nur macam den ni confirm tengok babak si ecah (Aisyah) lakonan Nur Khiriah dalam drama Nur di mana sebab terlalu membenci adik Ipar dia Nur sampai percaya Nur dah sihir ahli keluarga dia.


Nak jadikan cerita si Mirul adik bongsu dia salah sangka sekaligus buat dia percaya spekulasi kakak dia Ecah, bahawa kakak Ipar dia Nur dah sihir keluarga dia nampak ada sup bunjut dalam sup yang Nur masak. Apa lagi terus tu report kakak dia.. Apa lagi ecah memang tak tunggu la. Konon time ni la dia nak membongkar kejahatan Nur.. Pi terjah rumah family dia masa dorang tengah makan. Depan semua orang dengan confident tahap tujuh petala langit.. dia menggagau dalam sup & keluarkan bunjut tunjuk kat semua orang bukti Nur dah sihirkan mereka. Apa lagi kena gelak je la..

Video Babak dalam Drama Nur yang menjadi Trending semalam

Alahai ecah tudung je sampai ke pusat, tapi malas masuk dapur. Perempuan ni even orang menyediakan makanan bukan tanggungjawab hakiki kita tapi tahu tak air tangan seorang wanita & isteri tu ada magic yang boleh mengeratkan hubungan. Sebab tu kita selalu sangat dengar orang cakap rindu masakan mak dia bila berjauhan.. Sebab mak dia bila dia masak bersamanya ada kasih sayang. Nak semua yang makan apa dia masak kenyang, sedap & happy. Satgi ayah ayah touching pulak.. awat kalau laki masak tak ada kasih sayang ka? Dak Aiih.. bukan lagu tu.. Tapi kita cakap pasal kebiasan yang dah menjadi adat dalam kehidupan seharian kita.

Bukan tak ada spesis macam Ecah & mirul ni.. Realiti kehidupan kita memang ada yang tak tau tentang kewujudan sup bunjut. Mungkin buat dia terkejut & anggap bungkusan sihir kalau nampak sup bunjut dalam masakan.

Takpa.. takpa.. kakak lekatlekit boleh tunjukkan yang mana satu sup bunjut & yang mana satu bunjut yang biasa di gunakan untuk menyihir..

Kalau macam ni (rujuk gambar) ni namanya sup bunjut. Normally memang guna kain putih sebab nak pastikan kain yang bungkus bunjut tu bersih. Yelah kau nak campak dalam masakan kau.. guna kain warna lain kang tak perasan pulak kalau ada kotor ke apa. So, memang kat mana2 pun sup bunjut di bungkus dengan kain putih. Tak bermakna kain tu kain kafan ok! Kain bunjut ni dia jarang sikit kita boleh nampak rempah ratus yang di campur dalam tu.


Tapi kalau bunjut yang orang buat untuk sihir.. Kebiasaanya kain dia warna kuning. Warna kuning ni ia berkaitan dengan orang yang ada berdampingan dengan jin la. Tak tau la kenapa jin suka warna kuning. Kebanyakkan yang belajar ilmu bomoh siam akan guna kuning dalam ritual mereka. Bunjut dia lebih kurang macam gambar di bawah la.


Jadi pada adik adik.. kakak kakak.. makcik makcik.. abang abang.. pakcik pakcik.. dah tau kan beza antara sup bunjut dengan bunjut sihir. Harap takde sapa lagi jadi macam ecah.. dah la malas masuk dapur lepas tu over confident pulak menuduh orang. Kan dah kena gelak... kekekekeke

Moral of the story.. Bak kata Ayah Adam, Mirul & Ecah, bila hati dah mula hitam semua dia jadi prasangka buruk. Apa yang orang buat semua dia syak tak baik. Muhasabah diri.. Bukan ingatkan hangpa ja.. tapi ingatkan diri saya jugak. Kita manusia kan.. Tak lari dari bersangka buruk dengan orang lain.

4 comments:

  1. Hahaha lawak gelak tak sudah lagi kalau tengok video tu hahaha adeiii kelako betul!

    ReplyDelete
  2. sbnrnya xpenah tgok cerita Nur tu. jd mcm blur2 pasai bunjut ni mulanya.. hehehe

    ReplyDelete
  3. 'Apa jut mak?'
    Hahaha.. memang trendinglah malam tu pasal sup bunjut.
    Penuh wall pasal tu..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com