HALAL KE SUNTIKAN KECANTIKKAN PLASENTA (URI) BIRI BIRI?

8/09/2018 10:50:00 AM Suria Lekatlekit 1 Comments

HALAL KE SUNTIKAN KECANTIKKAN PLASENTA (URI) BIRI BIRI? Sebut placenta ni kadang kadang ada yang tak paham. Sebab jarang pengusaha kosmetik ni nak guna bahasa biasa di gunakan masyarakat sebab boleh mengaburi & manipulasi pemahaman orang yang tak faham dengan penggunaaan perkataan placenta. Apa ingat I tak tau ke placenta tu apa? I tau ok!!


Ni bagi yang tak tau placenta tu apa.. Nak habaq kat hangpa Placenta tu URI. URI ni akan ada bila hamil tak kira la haiwan atau manusia. Haiwan yang beranak la.. URI tu la yang di gunakan untuk di jadikan produk kosmetik. Ni sejak dua menjak ni makin jadi trend balik suntikan pemutihan menggunakan plasenta biri biri. Kemain galak depa dok iklankan servis servis suntikan depa. kat Malaysia Kementerian Kesihatan tidak pernah meluluskan sebarang perkhidmatan untuk suntikan produk pemutihan/vitamin c bagai. Yang dok buat secara berleluasa ni kebanyakkan dia buat secara haram. Erkkk.. kalau dah KKM tak pernah luluskan kiranya servis tu memang tak ada yang halal la kan kat Malaysia. Lebih2 lagi benda tu di lakukan oleh golongan yang tak bertauliah.. Sekadar lulusan google & youtube je. Lagi la bahaya.. kau main cucuk2 kena jangkitan kuman kat salur darah orang.. Sapa nak jawab???

Bila sebut uri orang dengar macam... euwww.... uri kot. Tapi sebut placenta.. yang tak tau apa tu placenta maybe anggap.. salah satu bahan produk kecantikkan. Alah.. tak ada apa kot. Spesis malas mengaji kadang2 dia tak kisah pun apa benda tu.

Guna Uri haiwan even biri biri haiwan yang halal di makan sekalipun.. Kalau cara mengambil bahagian uri tersebut di lakukan dengan cara salah.. Maybe cara mematikan (penyembelihan) haiwan tersebut tidak ikut syariat.. jadi haram untuk kita orang Islam memasukkan dalam badan. Dari pembacaan saya URI yang keluar semasa proses kelahiran.. dia dah jadi najis. Harus di tanam & kita orang Islam memang tak boleh nak buat masak goreng kicap apatah lagi nak buat produk kecantikkan suntik2 dalam badan ni. Memang tak boleh la. Tak boleh OK!!! Sila paham & hadam.

Yang Agak meragukan sekarang.. Kalau produk berasaskan uri haiwan ni even haiwan yang halal di makan umat Islam sekalipun takkan orang sanggup sembelih haiwan tengah bunting semata mata nak dapatkan Uri untuk dijadikan produk kosmetik ni? Berapa banyak haiwan bunting depa sembelih? Tak ke benda tu mendatangkan kerugian & boleh menyebabkan populasi haiwan tu semakin berkurang. Kalau tak sempat beranak pinak dah kena sembelih semata mata nak dapatkan seketol uri.

Kalau di ambil selepas proses kelahiran memang kita orang Islam tak boleh masukkan benda tu dalam badan kita.. sebab ia najis. Tapi tu la betul ke haiwan bunting itu di sembelih dengan cara Islam semata mata untuk di ambil uri buat produk kecantikkan?? Macam kejam & tak masuk akal kan? Walaupun dari segi hukum syarak memang di benarkan menyembelih haiwan bunting & boleh di makan. Cuma betul ke produk yang berasaskan uri haiwan tu guna uri dari haiwan yang memang dah di sembelih ikut syarak? Ada bukti? Kalau ada bukti ok la.. Kalau takde patut di ragui kehalalannya. Nak2 produk luar dari negara bukan Islam.

Lagipun bahaya tau suntik2 vitamin c hapa bala ni.. Pernah baca tak akhbar tahun 2012 pasal seorang wanita jadi mangsa suntikan placenta biri biri ni & dapat kesan sampingan. Kalau ada yang tak pernah baca & dah lupa meh sini nak tunjuk balik.. Baca kat screenshot di bawah yer..

Utusan Online

Sebab tu KKM tak pernah meluluskan atau memberi lesen kepada mana2 premis atau individu yang menjalankan perkhidmatan ni. Takde suka suka kkm nak dengki dengan rezeki peniaga kat malaysia ni. Lebih2 lagi kebanyakkan yang buat servis suntik/drip produk pemutihan kulit kebanyakkan dari individu yang memang tak bertauliah. Memang dia tak pernah belajar medic ke hapa tetiba sesuka hati dok cucuk2 orang masuk tu ni dalam badan orang. Tu pun ramai dok pi tadah bagi dia suntik. yelah.. manusia ni selagi tak nampak kesan mudarat tu dia tak percaya bahaya, kan? Tu jahanam semua organ atau dah sakit tahap kritikal baru dia percaya benda tu bahaya.

Moral of the story.. Memang pilihan di tangan masing masing. Even benda tu tidak di benarkan pun kalau hangpa nak buat tak ada sapa boleh halang. Tapi yang menyediakan perkhidmatan tu kalau ketegaq (degil) juga.. kalau nasib tak baik kena tangkap & di dakwa.. Nasib kau la labu. Tak dapat bayar denda kena masuk penjara.. sebab dia di bawah akta jenayah ok! Bukan sivil. Jadi sebelum nak suntik orang atau yang nak serah diri di suntik tu fikir la dulu. kang nak cantik.. terus pulang kerahmatullah..

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com