SUNNAH YANG PUNAH

9/27/2018 12:00:00 PM suria lekatlekit 1 Comments

SUNNAH YANG PUNAH. Rasa macam dah lama sangat kan tak menulis kat blog ni. Hurmm.. susah betul nak cari masa yang tenang nak menaip kat blog ni. Terlalu banyak benda nak buat dalam satu masa jadi gitu la.. Blog pun dah up & down updatenya. kadang kadang ada isu nak tulis tapi mood nak menulis tu pulak macam tak berapa cukup strong hehehehehe. Takpe la kan.. At least tak la bersawang sangat blog ni. Ada jugak la update2 dari di biarkan sepi tanpa khabar bertahun tahun.

Baru baru KKM telah mengeluarkan laporan satu produk berasaskan makanan sunnah katanya mengandungi steroid.. iatu salah satu bahan yang tidak di benarkan dalam produk & boleh memudaratkan kesihatan pengamalnya. Nama jus pun claim sunnah.. Maka berpusu pusu la rokyat Melayu Islam beli. Konon nak dapat khasiat & kebaikkan dari makanan sunnah tu. Almaklum la.. orang kita ni masih ramai mudah di tipu dengan claim produk & testimoni. Even testimoni membohong pun dia tak kaji & siasat dah. Terutama orang2 tua la.. Yelah, depa bukan tau sangat pasal produk produk ni. Cuma depa berharap dapat menjalani kehidupan tua dengan sihat jer.

Zaman sekarang penunggang agama memang ramai.. Semua berlumba lumba nak meraih keuntungan & kekayaan dunia. Dia tak peduli dah berkat ke tidak rezeki dia.. halal ke tidak rezeki dia. Janji katanya aku tak jual babi.. Aku tak melacur.. aku tak jual dadah.. bla.. bla.. Tapi kau jual produk claim yang berunsur keagamaan.. sunnah bagai padahal produk kau tiada bukti kajian yang mengesahkan khasiatnya boleh membantu kesihatan manusia. Semua kau claim pakai hukum akal kau jer. Kau tak jujur declare bahan bahan dalam produk kau.. Kau tak peduli la kandungan bahan terlarang dalam produk kau asalkan marketing kau bagus maka ramai orang beli. Kau boleh pergi oversea bercuti.

Imej2 penjual produk yang kita nampak macam islamik sangat.. alim sangat semua tu dah tak boleh percaya. Bukan zamannya kita nak judge kejujuran seseorang melalui imej yang di tunjukkan pada umum. Zaman sekarang kau nak ambil atau guna apa apa produk.. Kau tetap kena minta dia bukti2 yang mengatakan produk dia selamat, produk dia dah melalui R&D yang membuktikan khasiatnya mampu membantu masalah yang di claim pada produk. Setakat kenyataan pakai air liur tanpa bukti yang berfakta.. Sila hindari.

Sekarang terlalu banyak produk yang claim berasaskan makanan sunnah tapi akhirnya punah. Kesihatan orang terbarai macam tu je akibat percaya akan khasiat palsu yang di canang canang. Tolong jadi bijak selepas ni.. Nak ambil makanan sunnah ambil terus dari sumbernya. Contoh nak khasiat kurma makan kurma bukan produk berasaskan buah kurma. bila dah jadi produk ia bukan lagi makanan sunnah.. Bila dah di formulasi dalam bentuk produk tak mustahil ia di campur dengan bahan bahan lain.


Bila ada yang cuba menentang produk produk macam ni muncul la hero hero melayu konon memperjuangkan nasib peniaga melayu Islam. Kenapa kita mesti mempertahankan produk produk yang memudaratkan & merisikokan pengguna? Nak jaga ekonomi peniaga melayu tapi dalam pada masa yang sama merisikokan kesihatan orang melayu sendiri. Bila cakap baik baik... Pengeluar produk macam ni takkan peduli bila guna konsep lantang sikit mulalah memasing mengelabah.. Teguran tak beradap.. Guna kata kata kesat... kurang ajar bla.. bla.. Habis tegur cara baik tak bagi kesan terpaksa guna cara yang lebih keras kan.

Mustahil untuk pupuskan penjualan produk macam ni di pasaran sebab selagi masih ada yang percaya & support.. 1 Kantoi muncul 10 lagi produk baru yang sama. kesedaran kena bermula dari pengguna sendiri sebab pengeluar kebanyakkan dia tak peduli sangat kemudaratan yang berlaku kepada pengguna. Ada yang cuma tau market produk je.. apa satu pasal produk dia jual pun dia tak tau.

Moral of the story... Nak ambil apa2 produk terutama jenis supplement & jus jus kesihatan ni tak kira claim sunnah ke punah ke ranah ke.. Rujuk la dengan mereka yang pakar seperti doktor. Doktor je tahu apa yang di perlukan badan kita. Jika kita memerlukan supplement atau makanan tambahan, Doktor akan suggest yang sesuai. Sebab nak ambil apa2 pun ubat atau produk perlu menjalani pemeriksaan kesihatan. Sebab mungkin boleh berlaku komplikasi kalau kita ada penyakit tertentu. Mungkin sesuai dengan orang lain tapi bukan sesuai dengan semua orang.

Akhirnya kata.. Jadilah pengguna bijak. Anda mampu mengubahnya. Insya Allah.

1 comment:

  1. Moga timbul kesedaran supaya tak mudah terpengaruh dengan iklan yang konon mampu memulihkan penyakit.

    Kalau harap jus sunnah tu tapi makan tak jaga, tak bersenam pun tak guna jugak kan..

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com