CARA MEMOHON MENANGGUHKAN SESI PERSEKOLAHAN ANAK ISTIMEWA

10/24/2018 09:39:00 AM suria lekatlekit 2 Comments

CARA MEMOHON MENANGGUHKAN SESI PERSEKOLAHAN ANAK ISTIMEWA. Bagi yang ada berkelainan upaya macam Autisme, Adhd (Hyperactive), Slow learner.. Kita sedia maklum kanak kanak macam ni walaupun fizikal nampak normal tapi perkembangan mereka tak berapa normal. Behavior mereka memang agak lain berbanding kanak kanak tipikal. Terutama perkembangan social skill & pengurusan diri.

Jadi benda tu macam sedikit bermasalah nak masukkan kanak kanak macam ni ke sekolah rendah sebab bila dah masuk ke darjah 1 atau PPKI sekurang kurangnya mereka perlu pandai menguruskan diri sendiri bila dia sekolah. Macam dah boleh handle sendiri kalau ke toilet, dah  pandai beli makanan sendiri & boleh duduk ikuti pembelajaran. Kalau perkara perkara asas macam ni mereka tak boleh ikut memang akan jadi masalah juga.

Ramai yang tak tahu sebenarnya bagi anak anak istimewa kita boleh buat permohonan untuk melewatkan sesi persekolah mereka. Bermakna masa umur 7 tahun mereka masih boleh skip untuk masuk ke sekolah rendah.. Kita boleh mohon tangguhkan untuk setahun bagi membuat persediaan untuk persiapan mereka melangkah ke alam sekolah rendah.

Bagi yang ada anak istimewa macam Autisme memang setiap 6 bulan akan ada follow up dengan Doktor Pakar kanak kanak (Pediatric ). Boleh berbincang dengan Doktor anak anda untuk memohon menangguhkan sesi persekolahan. Sekiranya Doktor rasa ada keperluan persekolahan anak anda di lewatkan setahun.. Doktor akan keluarkan satu surat rujukan untuk di hantar kepada kementerian Pelajaran Malaysia. Apa yang perlu anda buat untuk memohon menangguhkan sesi persekolahan anak anda adalah..

1. Kena daftar kat sini ➠ https://public.moe.gov.my/

2. Kemudian daftar anak anda untuk kemasukkan darjah 1 di sini ➠ https://public.moe.gov.my/?kpm=edr_langkah1 ( Yang ni daftar je dulu ok. Tak perlu risau )

3. Selepas daftar print bukti pendaftaran.

4. Bawa surat rujukan dari Doktor & surat pendaftaran sekolah ke Pejabat Pendidikan Negeri.

5. Di sana anda akan di minta isi borang permohonan & akan di beritahu apa yang perlu anda buat.

6. Permohonan memang mengambil masa untuk di proses tapi jika ada surat rujukan dari Doktor, Insya Allah permohonan anda akan di lulus.

7. Surat kelulusan akan di hantar melalui pos. Simpan surat & bawa ketika hendak mendaftar anak anda di sekolah nanti

Contoh Surat

Saya tahu ramai ibu bapa yang mempunyai anak autisme terutama yang dalam kategori mild autisme ni jadi risau bila mula nak hantar anak ke sekolah. Anak anak autisme ni.. kematangan mereka tak mengikut usia. Kebanyakkan ada masalah untuk berdikari & masalah tumpuan. Jadi mungkin dengan penangguhan sesi persekolah.. Boleh la mereka membuat persediaan.

Semoga info yang sedikit ni memberi manafaat kepada yang memerlukan.

2 comments:

  1. Semoga dipermudahkan segala urusan Lala nantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Proses pengurusan mengambil masa sangat panjang. Sekolah bermula bulan Jan, tapi sekarang belum dapat keputusan. Hampir tiap-tiap hari saya call JPN, jawapan yang sama, tengah proses. Sekolah pula chasing saya surat dari JPN. Apa yang boleh saya buat??? Penat...

      Delete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com