UBAT KUAT BERDAFTAR SEBAGAI PRODUK KOSMETIK?

11/10/2018 12:35:00 PM suria lekatlekit 0 Comments

UBAT KUAT BERDAFTAR SEBAGAI PRODUK KOSMETIK? Dulu serius den ni jahil.. Tak faham kategori pendaftaran dengan KKM. asal ada Nombor KKM tu bagi den dah berdaftar, lulus, selamat & boleh la guna. Serius den banyak belajar sekarang ni. Tu dia.. hikmah di sebalik musibah yang datang. Allah tu tak kejam. Dia tahu den ni sejenis seseorang yang suka memberi pendedahan & kesedaran cuma ilmu je belum cukup didada. Sebab tu dia uji den dengan cara macam ni.. Sebab Dia dah tahu.. den akan berusaha belajar tentang perkara yang berkaitan.

Berhenti memberi pendedahan & kesedaran pada pengguna?? Tak terfikir nak buat masa ni cuma den lebih berhati hati dalam mengulas tentang isu isu ni la. Biarlah kita menulis secara general & selamat asalkan ilmu & info yang kita nak bagi tu sampai kepada orang awam. Kurangkan kelantangan.. chill sudah dalam menulis ye dak? Kalau ter laser sekali sekala tu harap maafkan.. Yelah, den manusia nak berubah 100% memang la tak mampu tapi berusaha ubah sikit demi sikit.

Ok berbalik kepada topik.. Bagi yang rajin ikuti isu2 pasal produk mesti terbaca pasal baru2 ni KKM telah menarik balik NOTIFIKASI kepada beberapa jenama produk ubat kuat di pasaran. Ni local produk yer...

Ubat kuat berdaftar sebagai Notifikasi (NOT KKM) ??? NOT KKM bagi yang tak tahu untuk pendaftaran bagi produk kosmetik yang hanya di gunakan luar kulit bagi tujuan/tuntutan kecantikkan & penjagaan diri. Kenapa produk 'Ubat Kuat' berdaftar di bawah produk kosmetik pulak ni? Haru biru unggu kelabu. Ubat kuat ni ada tuntutan untuk kecantikkan jugak ke???

Bukan saja ubat kuat.. Kalau hangpa perati iklan2 produk yang ada tuntutan perubatan contoh paling senang produk balm. Kemain bangga dia tayang NOT KKM konon produk dia lulus KKM. Apa balm hang tu untuk mencantikkan kulit/rambut kuku bagai ke? Bila tengok iklan claim merawat kembung perut la, merawat senak ulu hati la, merawat bla.. bla.. Hoi la seller & founder. Produk yang ada tuntutan perubatan macam tu mana boleh daftar di bawah produk kosmetik. Terang terang dia tak ada tunutan kecantikkan atau penjagaan kulit pun. Semua claim untuk sakit even sakit ringan macam kembung perut, selsema, batuk bla.. bla.. bagai.

Macam tu jugak ubat kuat.. Nak bagi tegang la, tahan lama, besar, mantap.. boleh on sampai subuh bla.. bla.. Bagai celah mana ada tuntutan untuk kecantikkan. Semua tuntutan untuk berjimak je. Memang tak boleh la daftar di bawah produk kosmetik. Selalunya produk macam tu berdaftar sebagai produk kategori ubat Tradisional sebab selalu je claim guna bahan bahan herba semulajadi.

Kenapa pengeluar produk macam ni daftar sebagai NOT KKM? Sebabnya pendaftaran NOT je paling mudah.. kau hantar dokumen yang mengatakan produk kau selamat, produk kau memenuhi kriteria untuk di daftarkan sebagai NOT settle. Sebab NOT cuma pendaftaran bukan kelulusan apa2 dari KKM. Even selamat ke tidak pun KKM tak isytihar melalui pemberian NOT tu. Founder atau pengeluar yang perlu Notify (Isytihar) melalui dokumen yang produk mereka bebas bahan terlarang bagi memastikan permohonan pendaftaran produk mereka di luluskan untuk tujuan pemasaran. Sebab nak pasarkan produk di malaysia wajib berdaftar dengan KKM. Sebab tu banyak berlaku bila ada aduan dari pengguna produk kosmetik yang berdaftar dengan KKM di tarik balik NOT bila kkm ambil sampel & buat ujian lab & di kesan mengandungi bahan terlarang.

Dan di sebabkan itu pengeluar produk yang ada tuntutan perubatan ni depa nak mudah.. depa apply je NOT KKM. Alah.. bukan semua pengguna bijak pun. Asal letak nombor KKM semua pun fikir.. Oo.. lulus KKM.. Produk Lulus KKM selamat la. Dia bukan check dah NOT tu untuk pendaftaran produk apa. Walau sepatutnya produk2 ada tuntutan perubatan atau tuntutan untuk s3ks ni perlu berdaftar sebagai MAL KKM.

Sumber KKM

Nak dapat MAL KKM ni bukan senang cheq Ooi.. KKM akan buat ujian lab memastikan produk tu bebas bahan terlarang, khasiat & bahan di gunakan terbukti berkesan untuk tuntutan yang mereka buat pada produk. Contoh kalau kata produk tu claim boleh membantu melegakan batuk.. So, KKM akan pastikan bahan bahan di gunakan tu memang ada khasiat yang boleh membantu memberi kelegaan kepada masalah batuk. Kalau tak ada bukti setiap tuntutan yang di buat memang tak lulus la permohonan MAL kau.

Tu secara ringkas saya boleh explain untuk memudahkan kita rakyat marhein yang tak berapa educated dalam bidang tersebut untuk faham. Nak faham lagi hangpa pi call atau email je pihak kkm tanya sendiri betoi ka dak apa kami tulis. Kalau salah tolong betulkan untuk kita sama2 belajar.

So, bila seller atau founder claim produk dia konon 'Lulus KKM' & tayang no pendaftaran KKM check dulu. Kalau produk kosmetik macam skincare/makeup/ produk penjagaan diri macam syampo rambut/badan semua tu.. kalau berdaftar sebagai NOT tak ada tuntutan merawat apa2 penyakit kulit atau penyakit dalaman so ok. Kalau produk yang ada tuntutan perubatan tak kira la dia tulis boleh mengecutkan bisul ke hapa.. Tapi berdaftar sebagai NOT KKM.. tu di kira menipu & overclaim. Harus ragui demi keselamatan kita semasa menggunakan produk tersebut.

Dah penat menaip ni.. Kalau hangpa tak paham juga tak tau la.. lenguh jari jemari abang saleh tau membebel kalau satu hapa pun hangpa tak paham.

Moral of the story... Pilihan sebenarnya di tangan kita untuk menyokong pengeluar produk yang mengambil kesempatan menipu kita pengguna yang kurang ilmu untuk meraih kekayaan duniawi atau berhenti support produk2 yang menipu macam ni. Kalau sekecil kecil perkara pun depa boleh tipu macam pendaftaran KKM.. tak mustahil banyak lagi perkara lain depa boleh tipu.

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com