PANAS!!! INILAH PENIPUAN SEGELINTIR MUA BILA BUAT REVIEW

12/28/2018 12:07:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

PANAS!!! INILAH PENIPUAN SEGELINTIR MUA BILA BUAT REVIEW. Tu dia satgi kena serang dengan MUA MUA kat malaysia ni tak tau la. Pepandai hang dok kata MUA MUA menipu buat review yer.. Hang tak serik serik lagi ka?

Nanti sat na... Jangan mengelebah bewa sangat. Baca dulu apa yang kami nak dedahkan ni. Kat tajuk tu tulis segelintir bermakna bukan semua. Konsep dia sapa makan cili dia terasa pedasnya. Saya tak tulis atau point mana2 individu. tak ada nama sesapa kan kat situ? Jadi kalau hangpa MUA yang tak buat benda2 yang bakal saya dedahkan ni.. please tak payah nak touching sangat ok! Kalau yang touching tu bermakna hangpa buat la yer.

Alkisahnya semalam tertengok video pendedahan yang di buat oleh Faiz Firdaus di account media sosial dia tentang penipuan segelintir MUA bila buat review. Faiz Firdaus ni antara individu yang selalu berkongsi tip.. Ada juga dia buat review produk2 makeup tapi review dia review yang jujur sebab kebanyakkan produk dia beli sendiri. So memang dia antara individu yang selalu kena kecam dengan geng2 ponder yang tak puas hati dengan review jujur dia.


Pendedahan yang dia buat bagi saya banyak info yang membantu kita orang perempuan ni yang suka makeup. Percayalah ramai antara kita yang pernah tertipu dengan perkara ni termasuk la saya sebab kita kurang knowledge & info. Takpa.. semua orang belajar dari kesilapan.

Kita sedia maklum MUA (Jurumekap/Andam/Make Up Artist) ni sekarang antara individu yang laris di cari oleh pengedar/penjual/founder produk kosmetik. Lebih lebih lagi yang popular di sosial media & yang rajin sangat buat live tutorial makeup di FB/IG atau mana2 medium sosial media. Sebab populariti mereka mampu memberi impak kepada jualan sesuatu produk.

Tapi yang tak bestnya.. Ada yang tak ada etika. Bermaksud tidak jujur bila buat review sesuatu produk. Itu yang Faiz Firdaus cuba bongkarkan supaya kita pengguna tidak tertipu & terpedaya dengan review review tidak jujur dari segelintir MUA ni. Sebab apa.. mereka cuma buat kerja apabila di bayar kan..

Jom kita tengok apa yang tidak benar dalam review sesuatu produk foundtion yang sering di lakukan oleh segelintir MUA tak bertanggungjawab ni. Saya tulis secara ringkas point point yang di sebut untuk kupasan & ulasan lanjut korang boleh tengok sendiri pada video yang saya link kan bersama yer.

1. Bila promot foundation yang tone cerah (kebanyakkan brand yang keluarkan cuma 1 warna foundation sahaja).. konon boleh cover semua cela cela di wajah.. nak sekata dengan tona kulit pakai bedak yang gelap sikit. Sebenarnya itu adalah menipu! Foundation kena pilih mengikut warna kulit. Tak jadi cantik pakai foundation yang lebih cerah dari kulit kemudian nak sekatakan dengan warna kulit asal pakai bedak code gelap sikit. Memang tepuk gomak la muka hangpa ok!

2. Foundation yang konon makin lama pakai Makin glowing. Tak ada foundation yang makin lama kita pakai makin glowing. Makin berpeluh makin glowing. Yang glowing tu mungkin muka kita dah berminyak ketika panas atau berpeluh.. jadi berkilat kilat.. Bukan effect kecantikkan dari foundation tu. Memang tak ada foundation yang ada fungsi membuatkan muka korang makin glowing semasa berpeluh. Yang ni pun menipu! Overclaim!!

3. Pakai moisturizer &  serum je muka jadi flawless bila makeup. Itu menipu! Tak ada fungsi moisturizer @ serum yang membuatkan make up jadi flawless. Dia ada step lain lagi yang memerlukan anda buat dalam makeup untuk memastikan makeup anda cantik & tahan lama bukan sekadar apply moisturizer @ serum saja.

4. Autone & mesra wuduk. Itu menipu.. tak ada foundation yang autotone sebab 1 warna foundation takkan mampu sesuai untuk semua jenis kulit. Maksudnya bila korang apply terus dia ikut warna kulit korang. Itu semua bohong belaka. Mesra wuduk pun pembohong jugak. Ada ke korang pakai foundation lepas tu pergi bilas dengan air terus tanggal foundation tu? Paling2 kena gosok2 juga tu pun majoriti memang tak betul2 bersih. So kat mana mesra wuduk. Mesra wuduk macam pakai bedak serbuk @ loose powder. Celup dalam air pun dah hilang kesan bedak tu. So jangan percaya kalau ada foundation cakap autone & mesra wuduk.

5. Foundation yang mempunyai SPF & tak perlu pakai sunblock lagi. Itu menipu.. sebab spf yang ada dalam foundation masih tak mampu melindungi kulit anda dari sinar UV. Tetap kena apply sunblock juga untuk protect kulit anda. Tak boleh guna hanya foundation sebagai sunblock. Kalau ada penjual kata guna foundation mereka tak perlu pakai sunblock lagi itu adalah menipu.


Boleh Tonton Video pendedahan dari Faiz Firdaus disini

Jadi kalau korang nak beli foundation & ada claim macam di atas tak kira claim tu di buat oleh founder/penjual atau review dari MUA.. tak payah fikir panjang. Memang fakta mereka tu tak betul & overclaim. tak ada foundation yang dapat berfungsi seperti yang di sebut. Tu semua taktik marketing nak melariskan produk je. Sebagai pengguna.. Kena bijak sikit. Selama ni hangpa dok pakai foundation so boleh nilai sendiri. Pernah ke jumpa kat drugstore foundation yang claim macam tu?

Moral of the story.. Jadilah pengguna bijak jangan jadi pengguna yang senang kena pijak. Anda mampu mengubahnya.

2 comments:

  1. hahaaa. betul jugak tuu. nasib baik lah kite tak mudah nak mencuba dgn terpengaruh dgn produk2 baru yang makin berlambak di pasaran ni.

    ReplyDelete
  2. Nice info! Betul tu. Cx memang tak mudah percaya dengan review lebih kepada nak duit je ni. Kadang² bila tengok review diorang dan rasa pelik sikit mesti akan respon automatically "eh! Iyeke? Macam tak je ni?" Haha make sense tak naluri ? Hahaha

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com