SAMPAI BILA PENGGUNA PRODUK KOSMETIK HARUS DI TIPU & DI ANIAYA?

12/04/2018 12:52:00 PM suria lekatlekit 2 Comments

SAMPAI BILA PENGGUNA PRODUK KOSMETIK HARUS DI TIPU & DI ANIAYA? Isu pasal produk kosmetik/kecantikkan yang di campurpalsu dengan bahan terlarang seperti merkuri, hidrokinon, tretinion bukan lagi isu baru. Rasanya dah bertahun isu ni menjadi isu hangat tapi seolah olah tiada solusi untuk membentaras atau mengurangkan populasi pengeluar produk yang tidak bertanggungjawab macam ni.


Biarpun Bahagian penguatkuasa KKM melakukan rampas & membuat laporan media jika sesuatu produk di kesan mempunya racun berjadual atau bahan merbahaya tapi nampak semakin hari semakin bertambah pulak produk produk beracun di pasaran. Ada yang berdaftar dengan KKM & ada yang tidak berdaftar. Ada jenama produk yang berkali kali di tarik balik Notifikasi (NOT KKM) tetap masih menjual produk beracun. Taktik mereka kebanyakkan sama.. Bila produk di rampas & di tarik balik NOT KKM.. tukar nama item pada produk, tukar packaging & apply balik NOT KKM.. lepas tu jual balik. Claim sebagai produk baru & formulasi baru. Settle. Kena lagi.. buat lagi perkara yang sama. Sebab apa? Sebab mereka berduit. Denda yang pihak KKM kenakan tidak membebankan pihak pengeluar. Mereka boleh bayar & terus jual produk beracun tanpa rasa berdosa jauh sekali rasa bersalah. Sebab produk produk macam ni selalunya sentiasa ada permintaan. Yelah manusia ni memang sukakan kecantikkan lebih lebih kalau ada produk tu mampu memberi kesan cantik dalam masa yang singkat.. bersusun orang minta PM di iklan produk tu.


Ni pendapat saya sebagai orang awam/netizen/pengguna/rakyat marhen.. Hukuman & denda yang di kenakan pada pengeluar & pengasas produk beracun ni memang tak setimpal. Serius tak setimpal langsung sebab tak mampu membuatkan mereka serik atau insaf pun. Tak mampu mengurangkan populasi pengeluar produk beracun. Rasanya kena gubal semula undang undang supaya denda boleh di naikkan sehingga RM1juta atau lebih banyak lagi. Ia melibatkan keselamatan & kesihatan pengguna. Ia perkara serius. Itu pendapat saya la..


Pengguna ni selagi boleh di jual selagi di jual mereka akan percaya pada penjual/pengasas/pengeluar. Seolah olah KKM tiada kredibiliti dalam isu berkaitan bila mereka lebih percaya dengan pengasas produk yang kebanyakkan menggunakan alasan produk mereka di sabotaj, di fake (tiruan) & sampel produk yang di ambil dah tercemar bla.. bla..  Sedangkan KKM yang sememangnya mempunyai kakitangan di kalangan mereka2 yang berkelayakan untuk melakukan tugas mereka sebelum sesuatu produk di umumkan beracun. Tapi mentaliti pengguna.. masih percaya kepada orang yang bukan pakar dalam sesuatu bidang tersebut sebab tu masih ramai yang tertipu.

Pakar Farmakologi dan Toksilogi, Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Ahmad Rohi A Ghazali, berkata krim kulit beracun dikenali melalui warnanya kelihatan bersinar, terang atau kusam serta berbau.“Apabila disapu pada kulit, pengguna mengalami kesan panas terbakar.“Sel lapisan kulit paling atas atau luar rosak kesan terhakis, menjadikan kulit licin seakan telur rebus dikupas.

Saya juga pernah melalui pengalaman kulit breakouts sebab produk beracun.. Buat review dulu pun saya just refer pada pendaftaran KKM yang waktu saya pun macam orang lain rasa nombor pendaftaran (NOT KKM) tu adalah bukti produk tu selamat di gunakan sedang NOT KKM bukan kelulusan atau jaminan. Ia cuma pendaftaran untuk memasarkan produk sahaja. Sebab permohonan NOT KKM tidak melalui ujian makmal.. Pihak pengeluar yang perlu notify (istytihar) pada KKM yang produk mereka selamat & bebas dari bahan terlarang melalui dokumentasi sahaja untuk mendapatkan nombor NOT KKM. Sebab tu kita boleh tengok banyak produk bernotifikasi (NOT KKM) yang di tarik balik selepas kkm membuat rampasan & labtest terhadap sampel produk. Boleh rujuk di website NPRA produk produk yang di tarik balik NOT & di haramkan di jual ➥ Senarai Produk Kosmetik Beracun (NPRA)

Moral of the story.. Seorang founder sebelum memasarkan produk ia akan memastikan formula & bahan di dalam produk dia selamat di gunakan, berkualiti & berkesan. Tapi kalau yang acah acah ponder.. dia cuma mantapkan ilmu marketing, cari kilang OEM atau cari stok untuk buat produk jenama sendiri.. kemudian jual je. Jadilah pengguna bijak.. Sayangi diri anda. Cantik bukan berapa putih kulit anda tapi bergantung sejauh mana sihatnya kulit anda. Kulit yang sihat tak semestinya putih gebu sampai nampak urat hijau, berkilat macam cermin atau putih macam kain kafan. So ubah mentaliti anda.. Putih itu cantik. Sebenarnya sihat itu cantik.

Sumber berita : BH online

2 comments:

  1. sudah tiba waktu KKM meminda garis panduan yang lebih ketat...lalui ujian makmal sebelum produk dipasarkan

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com