TASBIH KAYU KE TASBIH MANIK KE TASBIH DIGITAL KE.. KALAU MALAS BERZIKIR PUN TAK GUNA

12/17/2018 06:26:00 PM Suria Lekatlekit 1 Comments

TASBIH KAYU KE TASBIH MANIK KE TASBIH DIGITAL KE.. KALAU MALAS BERZIKIR PUN TAK GUNA. Tu dia tajuk entri pun dah sound orang katanya belum baca entrinya lagi. tak berubah ubah kan si lekatlekit ni.


Alah.. tu gimik je. Kalau tulis tajuk skema.. baca pun macam baca buku teks orang bukan nak baca sangat apa kita tulis ye tak. So tajuk entri ni kena la attractive untuk menarik minat orang membaca. Rasanya tak melampau sangat kot tajuk entri den ni kan?

Bukan terbaca satu kenyataan seorang penjual tasbih ni.. Hangpa baca la screenshot kat bawah ni. Malas pulak nak explain apa dia tulis..


Sejauh mana kenyataan dia mengatakan tasbih kayu tu lebih baik & memberi manafaat di padang Mahsyar serius saya tak tahu & saya sendiri tak pernah dengar. Ilmu agama saya terlalu cetek untuk mempertikai atau membenarkan apa yang dia katakan tu. Sesiapa yang ada rujukan sahih boleh share kat kotak komen.

Ni pendapat peribadi saya la.. Kita sedia maklum Islam tu mudah. Kau nak guna apapun sebagai alat mengira zikir kau bagi saya selagi menggunakan peralatan yang tidak bercanggah & tidak di benarkan oleh agama boleh je. Nak guna batang Aiskrim pun rasanya tak ada salah kat memana pun. Apatah lagi nak guna tasbih digital yang memudahkan pengiraan tu.

Diperbolehkan bagi seseorang yang berdzikir dengan tasbih digitalmaupun manual, dan ini tidak termasuk bid’ah dalam agama, karena penggunaan tasbih ini bukan menjadi tujuan ibadah akan tetapi sebagai wasilah (perantara) untuk sampai pada hitungan dzikir yang mudah dan tepat.
Saya pernah terbaca Nabi kita berzikir menggunakan ruas jari untuk mengelakkan riak. Orang tak nampak la sebab tak pegang apa2 benda yang berbentuk fizikal ketika berzikir. Sebab nak berzikir ni tak semestinya selepas solat atas sejadah je kan..

Jari-jari tangan merupakan alat untuk memudahkan menghitung jumlah dzikir. namun bukan berarti menggunakan selain jari tangan tidak boleh. Sebab ada sebuah hadis:
عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِى وَقَّاصٍ دَخَلَ مَعَ رَسُولِ اللهِ عَلَى امْرَأَةٍ وَبَيْنَ يَدَيْهَا نَوًى أَوْ حَصًى تُسَبِّحُ بِهِ فَقَالَ أُخْبِرُكِ بِمَا هُوَ أَيْسَرُ عَلَيْكِ مِنْ هَذَا أَوْ أَفْضَلُ فَقَالَ «سُبْحَانَ اللهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ فِى السَّمَاءِ وَسُبْحَانَ اللهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ فِى الأَرْضِ وَسُبْحَانَ اللهِ عَدَدَ مَا خَلَقَ بَيْنَ ذَلِكَ وَسُبْحَانَ اللهِ عَدَدَ مَا هُوَ خَالِقٌ وَاللهُ أَكْبَرُ مِثْلُ ذَلِكَ وَالْحَمْدُ لِلهِ مِثْلُ ذَلِكَ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ مِثْلُ ذَلِكَ وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ مِثْلُ ذَلِكَ ». رواه ابو داود والنسائي والترمذي والطبراني فى الدعاء . (روضة المحدثين - ج 10 / ص 466) قال الحافظ ابن حجر : حسن ( نتائج الأفكار 77/1 )
“Diriwayatkan dari Sa’ad Abi Waqqash bahwa Rasulullah masuk ke (tempat) seorang wanita yang di depannya ada 4000 kerikil yang digunakannya untuk membaca Tasbih. Kemudian Rasulullah Saw mengajarkan bacaan Tasbih….” (HR Abu Dawud, Nasai, Turmudzi dan Tabrani)
 
Al-Hafidz Ibnu Hajar berkata: “Sanadnya hasan” (Raudlatul Muhadditsin 10/466). Dan disahihkan oleh al-Hakim, al-Hafidz adz-Dzahabi dan al-Hafidz as-Suyuthi
Hadis ini diperkuat oleh Atsar Abu Hurairah:
عَنْ نُعَيْمِ بْنِ الْمُحَرَّرِ بْنِ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ جَدِّهِ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّهُ كَانَ لَهُ خَيْطٌ فِيْهِ أَلْفَا عُقْدَةٍ فَلاَ يَنَامُ حَتَّى يُسَبِّحَ بِهِ (حلية الأولياء لابي نعيم الحلية الاولياء - ج 1 / ص 383)
“Diriwayatkan bahwa Abu Hurairah memiliki tali yang terdiri dari 2000 ikatan (bundelan). Beliau tidak tidur sampai bertasbih dengannya” (Abu Nuaim, Hilyat al-Auliya’ 1/383)
 
Ibnu Sa’d meriwayatkan Atsar yang lain:
عَنْ حَكِيْمِ بْنِ الدَّيْلَمِي أَنَّ سَعْدًا كَانَ يُسَبِّحُ بِالْحَصَي (الطبقات الكبرى ج 3 / ص 143)
“Dari Hakim ad-Dailami bahwa Sa’d bin Abi Waqqash bertasbih dengan kerikil” (Thabaqat al-Kubra 3/143)
Sumber : http://www.muslimedianews.com/2014/10/hukum-berdzikir-menggunakan-tasbih-dan.html#ixzz5Zw1uJhmn

Saya memang guna tasbih digital macam dalam gambar tu. Sebelum ni saya guna ruas jari juga. Kalau kat luar tu tak la berangkut segala tasbih. Teringat nak berzikir guna je ruas jari. Allah ciptakan anggota badan kita ni.. tak ada satu pun sia sia. Semua mempunyai fungsi yang tersendiri.

Apapun kau guna tasbih kayu ke, tasbih manik ke, tasbih di gital ke kalau malas nak berzikir pun tak guna. Sekadar nak buat hiasan atau nak menunjuk nunjuk pun tak membawa apa apa makna. Jadi saya rasa tak jadi isu nak guna tasbih jenis apapun selagi niat kita untuk mencari keredhaan Allah & pahala untuk bekalan di akhirat nanti.

Moral of the story.. zikir ni memang banyak keajaiban kalau di amalkan. So rajinlah berzikir.

1 comment:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Ada bayaran di kenakan. Harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com