TERLALU PERCAYA POKOK PETAI MENANGIS, SAMPAI TERMINUM AIR KENCING

1/29/2019 10:04:00 AM suria lekatlekit 1 Comments

TERLALU PERCAYA POKOK PETAI MENANGIS, SAMPAI TERMINUM AIR KENCING. Bukan nak kata orang melayu ni cukup senang di perdaya & terpedaya. Nak nak lagi perkara yang ada unsur mistik selain produk sampah la. Sebab tu bangsa melayu paling banyak kena tipu bukan je kena tipu sesama manusia.. dengan serangga pun depa boleh kena tipu. 


Dok baca juga la kisah tengah viral kat social media kononnya pokok petai di sebuah negeri di pantai timur mengeluarkan air & penduduk setempat menyifatkan sebagai pokok petai tu menangis. Apalah yang sedih sangat pokok petai tu yer sampai menangis tak henti henti. Sebab penduduk setempat & ada penduduk luar pun teruja dengan fenomena pelik yang berlaku kepada sebatang pokok petai ni.. Maka berpusu pusu la orang datang nak tengok. Ada yang siap tadah air & minum katanya untuk buat ubat.

KOTA BHARU: Penduduk Kampung Petani, Sering, di sini kebingungan apabila sepohon pokok petai mengeluarkan air jernih dari daunnya setiap malam sejak hampir dua minggu lalu. 
Walaupun cuaca baik dan tidak hujan, namun pokok petai berkenaan mengeluarkan air seperti air hujan pada sebelah malam bermula selepas Maghrib hingga Subuh.
Fenomena ganjil ini menyebabkan penduduk kampung termasuk penduduk dari kampung berdekatan datang dan membawa baldi bagi manadah air berkenaan.
Menurut salah seorang penduduk kampung, Khaidin Razali, air yang dikeluarkan dari dedaunan petai ini bersifat jernih dan berbau buah petai.

Ada pengunjung yang menadah dan mengambil air dari dedaun pokok petai ini untuk dibuat ubat.


Sumber : Astro Awani

Selepas di siasat rupanya air tu datangnya dari sejenis serangga yang dia panggil riang riang. Den baca terus rasa loya & pada masa yang sama rasa nak gelak terbahak bahak lebih lebih lagi yang taksub sampai minum air kencing serangga ni.

Tu la hangpa.. Tak check dulu dari mana datangnya air tu terus buat konklusi sendiri. Mujur la takde yang mati atau sakit lepas minum. Asal pelik je terus claim sebagai ubat.. ntah ntah racun ke hapa langsung tak terdetik nak fikir. 

Akhirnya misteri yang menjadi persoalan orang ramai sejak seminggu lalu terjawab jua.
Seorang individu, Wat Kamal Abas mendedahkan air tersebut bukanlah dari pokok petai menangis sebaliknya ia adalah air kencing serangga yang dikenali sebagai riang-riang.
“Air yang disangka air mata dari pokok petai tersebut sebenarnya adalah air yang terhasil dari air kencing riang-riang yang sedang bertenggek secara berjemaah di atas pokok tersebut,” katanya.
Sumber : Blog Cempedak Cheese

See.. bagaimana manusia yang di beri akal fikiran sempurna boleh tertipu dengan seekor serangga @ haiwan sekecil lebih kurang besar sikit dari ibu jari orang dewasa yang tak berakal.  Kenapa benda ni berlaku.. Sebab taksub! Taksub kepada perkara perkara yang bagi mereka misteri & mungkin mentaliti manusia macam ni fikir yang pelik & misteri ni ada keajaiban & kuasa tertentu untuk tujuan tertentu seperti perubatan.

Entah apa perasaan mereka yang sanggup tadah air kencing riang riang tu kemudian minum saat ni yer... Hope tak trauma atau mengalami kemurungan lah yer sebab tertipu dengan serangga. Takpe la.. manusia semua akan buat silap moga apa yang berlaku jadikan pengajaran dia masa akan datang. Kurangkan ketaksuban tu..

Moral of the story.. Tipah tertipu bang!!! kekekekekeke

1 comment:

  1. Adoiii Sis ko pun haritu beriye baca air boleh ubat macam oenyakit, sekali air kencing daaaaa hahahahaa adeiii

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com