CARA NAK KITAR SEMULA BAJU RAYA LAMA SUPAYA BERWAJAH BARU

2/20/2019 11:00:00 PM suria lekatlekit 4 Comments

CARA NAK KITAR SEMULA BAJU RAYA LAMA SUPAYA BERWAJAH BARU. Dah pertengahan bulan Febuari. Tak lama lagi dah nak masuk march. Insya Allah.. Bulan Mei kita akan menyambut bulan ramadhan.. lepas ramdhan dah tentu syawal menjelma. Alah.. takkan tak paham kot kalau dah masuk syawal tu bermakna raya la kan? Nak sambut raya.. salah satu perkara yang kita kelam kabut nak sediakan selain kuih dan muih beraneka macam.. Mesti baju raya.


Baju raya ni.. Kalau nak tempah kena start dari sekarang dah beli kain & hantar kat tailor ok! Tapi kalau yang bercadang nak pakai baju readymade.. dekat dekat nak raya nanti banyak offer cuma tu la kalau larat nak menghadap sesak dengan orang ramai ok la. Berbaloi la kan dapat beli baju raya dengan harga murah.

Sinonim dengan baju raya.. semua berlumba lumba nak nampak cantik & bergaya di hari raya bukan macam den ni.. Den ni tiap2 tahun dari kecik sehingga sekarang umur je bertambah tapi tidak ketinggian kekal maintain dengan baju kurung je. Kadang2 baju kurung tu plain color jer. Kosong kosong kosong.. bak kata najwa latif. Kalau duduk di kalangan adik beradik baju saya la paling kurang menyerlah. Sebab bab baju kurung ni saya memang tak berapa pandai berfesyen. Lebih suka yang simple & selesa.

Tapi rasa tahun ni macam nak buat kelainan. Malas pulak nak beli baju kurung baru sebab yang raya lepas pun cuma pakai maa hari raya je. Lepas tu berpuakalah dia dalam almari tu tak bersentuh sampai la raya next Tahun selepas tu. Cuma nak bagi nampak macam baju baru sikit.. ada la niat nak tambah aksesori bunga 3d kat baju tahun tahun lepas punya. Sebab tengok adik bongsu saya selalu dok tambah aksesori kat baju raya dia sendiri. Dia buat baju raya kalau jenis kain plain color.. lepas tu dia akan beli aksesori macam bunga atau batu batu dia akan jahit atau lekat kat baju dia. Yelah kalau semua nak tempah kat tailor memang mahal.. So dia buat macam tu jimat la sikit tapi serius baju dia nampak mewah & mahal macam baju beli kat butik.

Terpandang koleksi bunga 3d dari penjual online ni.. Cantik cantik jugak. Ni kalau letak kat baju raya ke, tudung raya ke, shawl raya ke memang gempak. Bukan je untuk baju raya.. Kalau nak tambah aksesori untuk baju nikah, baju sanding, baju nak pergi dinner company atau apa - apa majlis pun boleh. Sebab normally hari perayaan & ke majlis apa apa.. semua orang nak kelihatan cantik & menyerlah kan?


Tak semestinya kita nak beli baju yang cantik kena yang mahal dari butik yang terkenal. Kalau kita beli yang jenis plain color & tambah aksesori macam ni sendiri.. Percayalah pakaian kita tak mustahil nampak mewah seperti baju yang di jual di butik butik. Tak ke jimat?


Aksesori macam ni tak semestinya kita letak kat pakaian mengikut kreativiti sendiri.. Boleh juga kita letak pada beg, kasut, sandal, selipar & kat mana mana je ikut idea & kreativiti. Sebab benda benda macam ni kalau kita kreatif memang boleh make over barang barang kita dari biasa jadi luar biasa. Silap haribulan.. Bila orang tengok cantik orang minta kita buatkan pulak. Boleh jadi sumber pendapatan jugak tu, ok! Sebab bukan semua orang ada kepakaran nak buat olahan pada pakaian atau barang barang guna aksesori macam ni.


Nak pasang aksesori macam ni pada pakaian atau apa apa barangan kita tak susah pun sebenarnya. Boleh guna gam fabrik yang boleh beli kat kedai jahitan atau boleh guna cara jahitan jugak. Alah jahit pun bukan kena jahit tulang belut ke apa.. Jahitan simple untuk memastikan aksesori bunga 3d tu melekat elok pada pakaian kita je. Macam batu batu tu.. Memang kaedah paling sesuai gam la kan. Macam bunga 3d boleh jahit.

Jangan guna selain gam fabrik takut merosakkan material kain korang nanti

Tip nak jahit bunga 3d ni.. kalau nk memudahkan jahitan bunga 3d dan batu batu boleh guna gam fabrik dulu..letak gam jangan banyak sangat asalkan dia melekat kat baju supaya senang nak jahit. lepas dah kering gam tu boleh jahit..(belakang bunga 3d ada tapak senang nk jahit atau gam)

ni contoh tapak pada bunga tempat yang korang nak letak gam tu.


Tapi kalau kita dah tambah aksesori macam ni pada pakaian atau tudung memang di galakkan guna kaedah cucian tangan. Jangan kau campak dalam washine machine kang tertangggal atau rosak pulak aksesori yang korang dah pasang tu. Yang tu perkara biasa. Kalau beli kat butik terkenal dengan harga mahal pun tetap kena guna kaedah cucian yang sama bila dah di tampal atau di jahit aksesori macam ni. Memang pakaian yang ada aksesori macam ni.. Tak kira korang buat sendiri atau tempah memang tak di galakkan guna cucian mesin basuh ni.

 

Korang Boleh tengok banyak lagi koleksi aksesori ni di

Tapi yang seller online ni jual memudahkan kita membuat pilihan sebab di datangkan dalam bentuk set bagi bunga 3d tu. So kita tak payah nak susah susah nak matching dah kan?

Bagi korang yang rasa tahun ni bajet tak banyak atau rasa macam terlampau banyak baju baju raya yang hanya pakai sekali dua lepas tu ter arkib macam saya ni.. Boleh la make over baju baju lama korang dengan menambah aksesori macam ni. Confirm tak ada sapa perasan baju korang tu sebenarnya baju lama yang di upgrade dengan aksesori bunga 3d atau batu batu ni. Macam tu juga tudung atau shawl korang yang plain color tu. Tak payah nak beli baru.. Boleh tambah je aksesori ni untuk menyerlahkan penampilan korang bila pakai masa raya nanti.

Korang boleh beli secara loose atau net. Kalau set loose korang kena susun balik set bunga 3d tu dan kalau yang dah tampal atas net korang akan dapat yang dah siap tersusun, hanya perlu trim balik set bunga 3d tu dan terus jahit pada baju je.. Korang boleh tukar warna Set bunga 3d yang korang nak mengikut pilihan warna masing masing.

Tempahan untuk menjahit bungan 3d juga ada kalau korang rasa tak nak buat sendiri. Harga upah menjahit tu bergantung pada design & bajet customer. Kira boleh bawa bincang lagi la bab harga tu. So kalau nak beli aksesori bunga 3d ni atau nak pakej sekali dengan jahitan boleh hubungi :

Kalau berminat nak dapatkan koleksi aksesori ni boleh hubungi 
 ☏ Whatsapp ☛ www.wasap.my/+60148392322  

4 comments:

  1. idea yang bagus suria...nnt nak usha fb dia..

    ReplyDelete
  2. cantikla, baju lama pun boleh nampak baru nanti kalau pandai hias :)

    ReplyDelete
  3. Senang je kan nak tambah nilai baju² atau tudung lama.. thanks share yea <3

    ReplyDelete

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com