MENIPU LEBIH SENANG DAPAT BANTUAN. PERLU KAH AKU MENIPU?

3/20/2019 10:57:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

MENIPU LEBIH SENANG DAPAT BANTUAN. PERLU KAH AKU MENIPU? Kecoh dua tiga hari ni tentang penipuan kutipan sumbangan konon untuk rawatan seorang kanak kanak 3 tahun kononnya mengidap kanser & perlu kos untuk perbelanjaan rawatan. Memang kalau kutipan sumbangan untuk membantu bayi atau kanak kanak sakit ni senang sangat nak dapat perhatian netizen. Akan masuk banyak sumbangan.. Tak boleh nafikan rakyat Malaysia ni ramai yang pemurah lebih lebih lagi melibatkan bayi atau kanak kanak.


Sebab tu la scammer suka ambil kesempatan cara mudah nak cari duit. Buat posting cari sumbangan untuk bayi atau kanak kanak sakit & letak nombor account. Orang ni bukan semua nak siasat dah.. Kadang kadang depa rasa sumbangan depa kecil so tak perlu nak nak siasat sangat. Sebab mentaliti macam ni membiakkan scammer. Even sorang seringgit pun derma kalau dah berpuluh ribu orang transfer seringgit kenyang sambil goyang bontot je scammer ni.

Bila dah kantoi.. Tak boleh buat apa la. Duit sumbangan tu totally burn kat scammer la. Tunggu je la pembalasa Allah. Kalau dapat tangkap & di dakwa boleh la tengok apa hukuman mengikut undang undang negara kan tapi tu la.. Tangkap sorang ada beribu lagi scammer masih buat benda benda macam ni.

Scammer ni dia wujud dalam pelbagai rupa bentuk.. Ada yang menipu cara buat kutipan sumbangan macam ni.. Ada yang menipu cara penjualan produk atau pakej. Contoh scammer produk jual produk kosmetik beracun berpuluh kali kena banned dengan KKM pun still masih jual tanpa insaf. Seolah olah depa tak rasa apa apa dosa atau bersalah jual produk produk macam tu sebab dah seronok sangat boleh jadi kaya raya hasil penjualan produk macam tu. Sapa kacau periuk nasi depa siap hangpa. silap haribulan see u in court. Orang berduit ni dia boleh buat apa pun. Tu pun dengan izin Allah. Kadang kadang Allah nak uji kita.. dia bagi kita nikmat tak putus putus sampai kita dah tak takut dosa & neraka. Kita jadi lalai dengan nikmat & kekayaan dunia yang Allah bagi. Sedar sedar dah kat alam barzakh malaikat tengah tanya Ma..Robbuka!

Bila saya tengok apa berlaku sekarang memang kalau nak cari rezeki & kekayaan dengan cara haram, cara salah & rezeki yang istidraj ni nampak macam mudah je. Berbanding kita yang struggle nak cari yang halal & berkat ni terutama kalau melibatkan kutipan sumbangan macam saya sedang buat. Allahu.. Tak mudah. Nak cukupkan dana yang di perlukan tu macam macam dugaan. Kena fitnah, kena kecam, kena hina.. Terpaksa buat buat pekak & buat je. Kadang kadang benda benda macam tu buat iman kita jadi goyah.. Aku buat benda jujur Allah uji tahap macam ni. Yang penipu penipu hidup senang lenang jer. Sampai kadang kadang terfikir.. aku jujur sangat pun orang pertikai & menyusahkan lagi aku yang tengah susah. Ke aku pun kena ikut trend sekarang.. Cari cara menipu. Tapi tu la masa stress & tertekan kita tak waras sangat.. Bila dah tenang, baru boleh fikir secara rasional. Tak perlu la sampai nak menipu.. Rezeki setiap orang tu ada. Usaha, doa & tawakal. Insya Allah.. Allah akan bagi apa yang kita perlu walau tak seperti apa yang kita minta. Yakin apa yang datang dari Allah itulah yang terbaik.

Tapi tu la. Kalau Allah bagi dengan mudah kita pulak mudah lupa diri kan? Dengan cara macam ni Allah nak dekatkan kita dengan dia. Tu tanda Allah sayang kita. So bersangka baik dengan ujian Allah.

Orang jahat ni syurga dia memang di dunia.. Jadi tak pelik la kalau orang jahat.. penipu ..Allah bagi nikmat kesenangan dia di dunia. Salah pun Allah tetap bagi dia menang kat dunia. Aniaya ramai orang pun tetap dia pretend tak bersalah & berdosa. Allah bagi dia tak rasa takut dengan dosa dia buat. So jangan salahkan takdir.. Allah tu maha mengetahui segalanya. Apa yang berlaku Allah tu maha bijaksana mengaturkan perjalanannya.

Syukurlah kita yang di uji dengan kesusahan bertimpa timpa ni.. Dari situ kita merangkak mencari sejadah. Kalau kita pun Allah uji dengan kesenangan tak mustahil kita pun sama sama jadi lalai. Bila Allah jentik kita dengan ujian & musibah tu.. Bersangka baik. Itulah cara Allah nak didik & bimbing kita ke jalan yang di redhai. Tu dia.. Setazah lekatlekit bagi takzirah katanya. Satgi ada la yang mai kata.. dah susah baru ingat Allah. Takpa la.. At least dari situ bermulanya hijrah kearah yang lebih baik. Harap terus Istiqomah la.

Walau apapun alasannya.. Untuk mengurangkan populasi scammer ni kita orang awam @ netizen kena main peranan jugak. Ye betul sedekah antara kita dengan Allah tapi untuk mengurangkan aktiviti penipuan macam ni sebelum buat apa apa transaksi sumbangan siasat sikit takpa. Macam kes den even sampai sekarang perlu buat kutipan sumbangan tapi kes den dah berlangsung kat mahkamah dah 2 tahun. Ni tengah struggle nak cari dana untuk bayar kos bicara tafsiran. Nak tau lebih lanjut boleh refer posting kat bawah.. Bagi yang ada facebook la..


Moral of the story... Hidup ni tak ada sesiapa terlepas dari di uji samada di uji dengan musibah ataupun nikmat. Jadi usaha doa & tawakal..

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com