PRODUK KOSMETIK MENDAPAT KELULUSAN KHAIRUL YOI

3/19/2019 10:35:00 AM suria lekatlekit 0 Comments

PRODUK KOSMETIK MENDAPAT KELULUSAN KHAIRUL YOI.  Nama khairul Yoi menjadi fenomena di social media kerana kelantangan dia mendedahkan produk produk bahaya yang berleluasa sekarang ni. Memang sangat di geruni ramai pengeluar produk terutama yang produce produk bahaya, beracun, overclaim la. Yang keluarkan produk berkualiti, selamat & cukup kriteria tu mesti happy sebab kalau nasib baik dapat free review dari Khairul Yoi sebab Misi dia adalah mengajak pengguna untuk memilih produk yang selamat.

Saya antara individu yang pernah di kaitkan dengan Khairul yoi padahal den ni Khairul Yoi pun tak pernah jumpa. Cuma saya salah seorang followers dia je sebab kan dia selalu berkongsi info tentang produk produk. So dari situ kita ceduk sikit ilmu dia untuk rujukan. Sebab saya kan blogger yang membuat review produk. Kalau dulu main review sekarang dah ada kesedaran untuk memilih produk produk yang selamat sahaja. Dah tahu apa kriteria perlu ada pada sesuatu produk untuk membuktikan ia selamat di gunakan. Walaupun di  tuduh sebagai individu yang menggunakan identiti Khairul Yoi hanya sebab den kena saman dengan ponder produk tapi hakikatnya.. Saya bukan dia. Sapa masih percaya tu.. Kesian hangpa. Kalau saya Khairul Yoi tak ada nya sampai kena saman juta juta lemon kan?? kalau saya Khairul Yoi tak la struggle nak collect derma bayar kos guaman.

Sekarang ni memang nampak kalau produk yang Khairul Yoi review memang lebih mendapat kepercayaan dari pengguna berbanding dapat Notifikasi KKM. Kita sedia maklum la Notifikasi KKM (NOT KKM) pada produk kosmetik ni bukan jaminan selamat pun. Nak apply NOT tak sesusah kriteria yang Khairul Yoi tetapkan untuk dia review produk hangpa ok! Tak cukup dokumen yang di perlukan & bukti sokongan produk hangpa tu berkualiti & selamat.. Mimpi la dia nak review. Sebab dia bukan buat review berbayar atau buat servis pengiklanan. Dia tetap dengan prinsip dia menyampaikan kesedaran kepada pengguna terutama berkaitan produk kecantikkan ni. Jadi memang tak simply nak dapat review dari Khairul Yoi selain dia juga membuat kerja kerja khidmat masyarakat yang lain. Tak la 100% pasal produk jer.. Isu isu semasa lain pun dia ada bagi khidmat percuma juga.

Semalam terkejut tengok kat Header Group TPOM (The Power Of Makeup) terpampang banner iklan produk korean skincare Beauarti. Yang rasa macam kelakar tu sebab dia siap mention Approved by Khairul Yoi. Allahu.. Besar pengaruh Budak Yoi ni kan sampai orang lebih yakin kalau Yoi yang bagi kelulusan dari KKM. Tapi tak pelik la.. Produk kosmetik di Malaysia ni macam di katakan la.. Apply NOT KKM je dah lepas boleh jual. Lepas tu kalau KKM dapat aduan sesuatu produk yang bernotifikasi dia akan ambil sampel buat labtest kalau di kesan mengandungi bahan terlarang & notifikasi di batalkan lepas tu just denda RM25K di mana denda yang tak buat founder2 tak bertauliah & bertanggungjawab ni serik pun. Sebab depa dah kaya.. Bayar denda, tukar packaging produk & claim sebagai produk baru, apply balik NOT KKM, buat iklan dengan claim formulasi baru then jual balik settle. Kena lagi ulang2 buat benda yang sama sampai Minah & DO mati katanya... rasanya KKM kena naikkan denda RM1juta keatas juga untuk mengawal pengeluaran produk beracun di pasaran.


Sebab tu NOT KKM dah macam tak ada fungsi bagi kebanyakkan pengguna sekarang. Cuma antara kriteria yang di perlukan sebelum menggunakan sesuatu produk kosmetik iatu perlu Bernotifikasi KKM selain yang di titik beratkan adalah, RnD, dermatalogy test, labtest, clinical approval bla.. bla.. yang mana produk produk yang ada kriteria macam ni banyak di jual di drugstore.

Atas sebab sebab macam tu.. Khairul Yoi yang mencetuskan fenomena luar biasa sebagai aktivis anonymous yang paling berpengaruh menjadi kepercayaan kebanyakkan pengguna. Yelah.. Siapa sanggup buat perkara perkara berisiko macam ni. Tak ramai. Den sendiri pun dah kena saman beb! Ni pun struggle cari dana  nak habiskan kes den. So sesapa yang nak membantu boleh rujuk posting di bawah yer...


Walaupun bahasa Khairul Yoi menjadi pertikaian tapi posting dia la paling sampai kepada masyarakat & kesedaran yang di sampaikan pendek kata memang banyak menyedarkan pengguna tentang produk produk beracun & bahaya di pasaran. Banyak pengakuan pengguna yang mendapat petunjuk & hidayah selepas follow Khairul Yoi & berhijrah menggunakan produk yang selamat. Tu tak termasuk seller produk yang berhenti dari terus menjual produk2 berisiko kepada pengguna. Yelah dulu depa pun tak tahu sebab kurang pendedahan.. Bila dah tahu yang mana ada rasa tanggungjawab tu of course la tak sanggup lagi nak teruskan, ye dak. Ia berkaitan dengan soal halal, haram & keberkatan rezeki yang kita dapat juga.

Apapun.. Yang baik kita ambil sebagai panduan, yang buruk jadikan sempadan. Bahasa Khairul Yoi memang lantang, kejam & keras so kalau rasa tak boleh terima just ambil input & info yang dia sampaikan. Ilmu ni.. jangan tengok siapa yang menyampaikan tapi apa yang di sampaikan. Simple.

Moral of the story.. Nampaknya Khairul Yoi kena ada satu cop mohor.. Untuk Approve lagi banyak produk produk lepas hahahahaha. Just Joke!

0 Komen Melekat:

KOMEN BAIK2.JANGAN MENCARUT NANTI KENA CUBIT.
Anda bertanggungjawab pada setiap komen anda. Admin blog tidak bertanggungjawab atas setiap komen yang anda tuliskan di sini

BERMINAT UNTUK KOLABRASI DENGAN BLOG LEKATLEKIT

Blog lekatlekit.com menerima sebarang kolabrasi untuk review produk atau servis. Syarat sangat mudah

* Review berbayar dan harga masih boleh di runding
* Sekiranya produk kosmetik/supplement/ubat pastikan berdaftar dengan KKM & tidak boleh overclaim
* Kalau produk makanan/minuman tidak boleh overclaim
* Andaikata produk/servis di masa akan datang mempunyai kes seperti di kesan mengandungi bahan terlarang atau servis anda mempunyai unsur penipuan, admin berhak memadam serta merta artikel review di blog
* Kalau produk atau servis anda bersih dari sebarang masalah, Artikel kekal selagi blog wujud.

Syarat ini Berkuatkuasa serta merta dari tarikh 21 Oct 2017

Sekiranya berminat berkolabrasi dengan blog lekatlekit.com email ke lekatlekitgurl@yahoo.com